177 455 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Njae... inte riktigt likadant men ungefär med liknande storlek på lastutrymmet i mitten för att Kapexen ska gå och rulla in och ut med lätthet...Fredrik.engdahl skrev:
Vissa saker har åkt ut då de sällan används och nya har fått plats istället...
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
kinglolle skrev:
Som vaddå... :blushing:
Nu blev jag nyfiken...
Mitt dilemma nu är att jag inte är nöjd med styrskenornas placering och jag har inte fått in min långa skena ens...
Dessutom har jag problem med var jag ska ha Festools rullvagn placerad på ett bra sätt och verktygsväskan har inget ultimat läge heller...
Dessa saker får jag spåna i den närmsta tiden och se hur jag kan modifiera om så detta får plats också...
Haha jag snor åt mig huvudkonceptet med två rader av platsbyggda hyllor med gång emellan för kap/ger o i mitt fall bordssåg. Kommer troligtvis att göra liknande med avloppsrör för melllanlånga saker, tvingar på en list, sopkvast monterad med sådana fästen i sidled och speciellt att hyllan mot skjutdörren djup nog för sortimentsförvaring inifrån och systainers från utsidan via skjutdörren.
Jag lär sätta skenorna med spännband skruvade i taket med plåtskruv.
Jag ska ju ha bilen för att smidigt få med verktyg mm till o från stugan, till vänner när man hjälper dem. Oftast för snickrande men universalt nog för att kunna ta med bilverktyg på mässor ev när barnen börjar tävla i nån motorsport mm
Jag lär sätta skenorna med spännband skruvade i taket med plåtskruv.
Jag ska ju ha bilen för att smidigt få med verktyg mm till o från stugan, till vänner när man hjälper dem. Oftast för snickrande men universalt nog för att kunna ta med bilverktyg på mässor ev när barnen börjar tävla i nån motorsport mm
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Jag är väl inne på någon liknande lösning för skenorna där jag nyttjar taket men har inte bestämt mig än...
Riktigt snyggt paul!!
Hur har du gjort, har du byggt hyllorna utanför bilen och sen bara ställt in allt och ankrat fast med vinklar eller liknande eller är allt byggt på plats, i så fall hur ankrar du det i bilen, list på vägg och utgår d'rifrån eller?
Tacksam för alla tips och ideer, skall bygga så fort bilfan kommer
Hur har du gjort, har du byggt hyllorna utanför bilen och sen bara ställt in allt och ankrat fast med vinklar eller liknande eller är allt byggt på plats, i så fall hur ankrar du det i bilen, list på vägg och utgår d'rifrån eller?
jag vet att en kollega hade sina skenor upphängda på hyttväggen.
har man en lång skena så kan man göra en låda under en av hyllorna på t.ex vänstersida .
har man en lång skena så kan man göra en låda under en av hyllorna på t.ex vänstersida .
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Tack tack...kirderf83 skrev:Riktigt snyggt paul!!
Jag sågade till bottenplattorna och skruvade fast dessa i golvet så de sitter fast ordentligt.
Sen har jag byggt med stående gles med lagom mellanrum och förankrat i bilen med vinklar på diverse ställen.
Alltså byggt allt eftersom på plats i bilen.
Nackdelen är att det inte går att lyfta ut och flytta in det i en ny bil men samtidigt konstaterade jag att jag ändå inte haft nytta av att kunna flytta den gamla inredningen till nya bilen då man skaffar sig nya saker under årens lopp.
Man får ta smällen vart tredje år att bygga nytt eller behålla bilen längre.
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Jag instämmer med de andra att Paul har jobbat på bra. Det är guld värt att ha (rätt) saker på rätt plats om man jobbar som hantverkare.
Angående körjournal: JÄTTEVIKTIGT! Annars riskerar du förmånsvärde när någon på Skatteverket kollar. Glöm att något som ens liknar en vanlig bil klarar sig. Det finns prejudikat på att hantverkarbilar som är inredda som Pauls inte ska förmånsbeskattas, men Skattverket gör trots detta precis som de själva vill och du får ta det till domstol. För ett par år sedan var det en stackars sate som åkte på att skatta för sin kranbil eftersom körjournal saknades! (Jo, de har faktiskt till och med möjlighet att förmånsbeskatta tunga lastbilar, bussar etc. Då beräknas värdet av privat användning till marknadsvärdet i varje enskilt fall.)
Angående körjournal: JÄTTEVIKTIGT! Annars riskerar du förmånsvärde när någon på Skatteverket kollar. Glöm att något som ens liknar en vanlig bil klarar sig. Det finns prejudikat på att hantverkarbilar som är inredda som Pauls inte ska förmånsbeskattas, men Skattverket gör trots detta precis som de själva vill och du får ta det till domstol. För ett par år sedan var det en stackars sate som åkte på att skatta för sin kranbil eftersom körjournal saknades! (Jo, de har faktiskt till och med möjlighet att förmånsbeskatta tunga lastbilar, bussar etc. Då beräknas värdet av privat användning till marknadsvärdet i varje enskilt fall.)
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Man tackar för detta...
Personligen har jag dessutom på en dymo tryckt fram etiketter som sitter överallt och talar om vad som ska ligga/stå/hänga på de olika platserna...
Allt för att det verkligen ska hållas ordning i bilen.
Vill i princip kunna skicka ut vem som helst att hämta något i bilen om det behövs...
Personligen har jag dessutom på en dymo tryckt fram etiketter som sitter överallt och talar om vad som ska ligga/stå/hänga på de olika platserna...
Allt för att det verkligen ska hållas ordning i bilen.
Vill i princip kunna skicka ut vem som helst att hämta något i bilen om det behövs...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 171 inlägg
Dymo på hyllorna är bra, det har jag kört i min servicebil också.
//Patrik
//Patrik