I vårt fall är klinkern ca 8mm och kaklet ca 5mm

jon_h skrev:
På vilken bild ser man det? Det ska inte vara en sockel av golvplattorna där?

Förresten, hur är det gjort med tätskiktet, har de tätskiktat hela golvet också?
Dom har haft tätskikt på golvet, ska det inte vara det?

Redigerat:
Avbytaren skrev:
Ehh....jo. :)

/A

jag tänkte väl det

När börjar kakla väggarna brukar man väl börja en bit upp på väggen typ 5-10 cm för att sedan när man lägger klinker på golvet sätta den nedre raden med lämpliga passbitar av väggkaklet. Då kan man skära till passbitarna mera exakt eftersom golvet läggs samtidigt.. Rätta mig om jag har fel :confused:.

MVH/Tigersågen

Tigersågen:Så har jag också hört, så just nu saknas den nedre raden i mitt badrum :)

v-g skrev:
Tigersågen:Så har jag också hört, så just nu saknas den nedre raden i mitt badrum :)
Jo, väntar man för länge med något tenderar det att aldrig bli gjort :).

MVH/Tigersågen

Avbytaren skrev:
Jag bara undrade om de hade tätskiktat hela, såg inte hur det var gjort. Var lite rädd att de bara tätskiktat väggarna utan att göra utsläpp på golvet för överlapp. Man har sett så mycket märkligheter vid det här laget att inget skulle förvåna..

Tigersågen skrev:
När börjar kakla väggarna brukar man väl börja en bit upp på väggen typ 5-10 cm för att sedan när man lägger klinker på golvet sätta den nedre raden med lämpliga passbitar av väggkaklet. Då kan man skära till passbitarna mera exakt eftersom golvet läggs samtidigt.. Rätta mig om jag har fel :confused:.

MVH/Tigersågen
Det ser jag inget skäl till. Visst sätter man passbitarna mot golvet sist, men att vänta till golvläggningen kan jag inte se behövs. Jag brukar sätta hela väggarna, foga dem och sedan lägga golvet.

(För övrigt tycker jag att det är bättre att börja halvvägs upp på väggen och jobba mig neråt och uppåt därifrån, men det är ju en smaksak).

Tigersågen:Jobbar ju för klåen på med golvet för fulla muggar ;) innan söndag så. Dessutom saknades ett paket kakel så det gick heller inte att göra.

jon:Det kanske funkar för dig men för mig som inte kan beräkna tjockleken skulle det bli till att få slipa om varenda platta längs väggens nederdel ;) 3mm fog är svårt att mecka så mycket med :eek:

Fast skulle jag gjort om det från början igen skulle jag satt golvet först sen täckt det med plast och tagit väggarna så man slipper överlappa och hålla på sig med tätskiktet. För mig kvittar ju en dag eller två i väntan.

Jag förstår inte riktigt. Man släpper ju ner väggplattorna bakom kanten på golvplattorna i så fall, och klipper golvplattorna mot väggplattorna när man lägger golvet. Sätter man golvet först blir det mycket bökigare, i och med att då får man klippa väggplattorna mot golvet, som ju är en välvd yta. Att klippa golvplattorna mot väggen är lättare, då väggen är i princip plan.

Det jag menar är att jag har lite svårt att få ut ett medel av golvtjockleken. Det är så kallat "rustikt" golv och till råga på allt så är det struktur på väggplattorna så hur jag än gör "i förhand" så riskerar jag ett par mm för stor glipa. Sen ville varken jag eller tjejjen ha nedersta väggskarven neråt så att säga.

Troligen 10 gånger mer omständigt men för mig kvittar det, nogrannhet är en dygd kanske man skulle kunna säga :)

Fast nu är vi off topic så jag tror vi lämnar det därhän.

Nu är det nya kaklet på väg upp och nu blir fogarna helt jävla ojämna på vissa ställen är fogarna mer än dubbelt så stora som andra (ska ta lite bilder) och på andra ställen är det så ojämnt, blir så less på den här firman (namn kommer senare).

Nu ska en tredje komma på måndag och fortsätta att kakla, tror inte att han kommer att göra det bättre.

Kan jag ta bort plattorna som är dåliga på måndag eller är det för sent, det kaklades idag och igår.

Är det läge att ta hit en besiktningsman snart för att kolla så att lutning på golvet är bra osv.

Du ska nog inte göra någonting själv om du vill att de ska åtgärda.

Edit: Plattorna sitter nog ordentligt på måndag, men det går antagligen ändå att riva det yttersta lagret utan att skada tätskiktet.

Redigerat:
Ska begära att få se referenser innan den här firman får göra något mer.

• DSCN7266.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN7267.jpg
    Skapa konto
  • DSCN7268.jpg
    Skapa konto
  • DSCN7269.jpg
    Skapa konto
  • DSCN7270.jpg
    Skapa konto
  • DSCN7271.jpg
    Skapa konto
  • DSCN7272.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.