Om jag förstått saken rätt så ska man börja diagonalsätta plattorna i ena hörnet för att sedan fortsätta varvet runt.
Har jag uppfattat saken rätt?

MVH/Tigersågen

Precis. Och det hörn man börjar i kommer vara det enda hörn som saknar foglinjering, så man börjar företrädesvis i det hörn som syns minst.

Ingen större mening med detta inlägg men jag vill bara ge dig mitt medlidande, hoppas ni kommer på en rimlig ersättningsnivå men för mig personligen så vore den enda lösningen "gör om, gör rätt"

Hantverkaren ska göra om och göra rätt, skönt hoppas att det blir bättre den här gången, jag återkommer förhoppningsvis med nya bättre bilder.

Tackar för allt stöd, det här är ett riktigt bra forum.

Avbytaren skrev:
Bestämde mig äntligen för att låta en hantverkare kakla vårat badrum, känns väldigt dumt nu när jag ser resultatet. Jag är inte alls nöjd och vill nu veta vad ni på forumet tycker, överreagerar jag eller tycker ni att jag har rätt. Om ni tycker att jag har rätt så vad tycker ni att jag ska göra? Hantverkaren har gjort det här den här veckan och det är inte fogat än.

Så här ser det ut i alla hörn utom ett, jag förstår om det måste bli så i ett hörn men inte resten.
En sak till som jag kom att tänka på idag när hantverkaren hade gått, på en av bilderna ser ni att hantverkaren har börjat kakla ca 5 cm ovanför golvspacklet, hur tror ni att hantverkaren ska lösa det, ska det vara så?

På vilken bild ser man det? Det ska inte vara en sockel av golvplattorna där?

Förresten, hur är det gjort med tätskiktet, har de tätskiktat hela golvet också?

ja det har dom gjort.

På följande bild ser man att det är ca 5 cm från golvet som hantverkaren har börjat att kakla, ska det vara så?

• DSCN7254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som jon_h säger: ska det vara sockel så är det väl okej, men socklen kommer bli väldigt låg. Hoppas bara att klinkern är lika tjock som kaklet, annars kommer ju klinkern bygga mer på väggen = fult. Tycker jag.

Det kanske är så att ni har begärt att få bården på en viss höjd, och att han har tänkt att sätta dom anslutande bitarna samtidigt som han lägger golvet?

Fasting65 skrev:
som jon_h säger: ska det vara sockel så är det väl okej, men socklen kommer bli väldigt låg. Hoppas bara att klinkern är lika tjock som kaklet, annars kommer ju klinkern bygga mer på väggen = fult. Tycker jag.
Vi satte en del klinkers på väggen och den klinkersen var inte alls lika tjock som kaklet. Men det löser man ju med mer fix, lite svårt åt andra hållet dock...

ThomasLindgren skrev:
Vi satte en del klinkers på väggen och den klinkersen var inte alls lika tjock som kaklet. Men det löser man ju med mer fix, lite svårt åt andra hållet dock...
Menar du att kaklet var tjockare än klinkern? Är inte det lite ovanligt?

I vårt fall är klinkern lite tjockare

Avbytaren skrev:

Har nog med att göra att våra klinkers var 10x20 och kaklet 35x26 eller nåt liknande.

T
Avbytaren skrev:

ja, det är väldigt sällan kakel är tjockare än klinker. Klinker kan man sätta både på golv och vägg. Kakel sätts endast på vägg. Samt att klinker är mycket hårdare än kakel.

Mmm....25x40 stora kakelplattor kan vara rätt så tjocka, typ 8 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.