Många svar på detta inlägg, men ingen talar om hur det skulle se ut om det var "rätt utfört". Kakeln har sitt mått, liksom väggarna, så var vänlig förklara, Ni som kan.

När man diagonalsätter så ska man vika runt plattorna runt hörnet, alltså de bitar som man klipper av vid slutet av en vägg fortsätter man med i början av nästa vägg. På så sätt linjerar fogarna, vilket ser våldsamt mycket bättre ut.

hantverkaren ska komma imorgon och titta på det så då får vi se vad vi ska göra. Jag håller er underrättade.

Förresten de väggar som har blivit fel dom har hantverkaren gjort idag, är det för sent att ta ner dom utan att skada tätskikten?

Om de är satta idag, med ett normalt fix så bör det gå. Men i morgon kan det bli svårare. Jag tycker dock att det är dumt att du river ner det utan att ha kommit till en överenskommelse med hantverkaren.

Det enda man skulle vinna på att ta ner dom idag, istället för att sätta nytt kakel utanpå, är en centimeter per vägg.
Låt dom sitta och fundera istället på vad du skulle vilja ha i kompensation för att acceptera sättningen om han föreslår den linjen.
Jag håller med om att det ser riktigt trist ut och det är inte praxis att göra så, men frågan är hur mycket man tänker på det när badrumsmöbler, duschväggar och allt annat är på plats?
Tycker du däremot att det är helt oacceptabelt och tänker stånga dig blodig för att få som du vill, så kan den här vara bra att ha i bakfickan; http://www.kakelcentralen.se/images/stories/pdf/privatkunder/god_plattsattning.pdf

1.1.3; "Vid diagonalsättning skall fogen fortsätta i obruten linje förbi hörnvinklar".

Hantverkaren skulle ha 27000 kr för kakel- och klinkersättning, flytspackling och ha på tätskickt och fuktspärr. jag har stått för allt material själv. Min tanke just nu är att kräva ersättning av hantverkaren för allt material som har gått förlorat och inte betala någonting för arbetet p.g.a att det är så bristfälligt. Som tur är för hantverkaren så är det kakel och den mosaik som jag har valt inte så dyr.

ACME skrev:
Det enda man skulle vinna på att ta ner dom idag, istället för att sätta nytt kakel utanpå, är en centimeter per vägg.
Låt dom sitta och fundera istället på vad du skulle vilja ha i kompensation för att acceptera sättningen om han föreslår den linjen.
Jag håller med om att det ser riktigt trist ut och det är inte praxis att göra så, men frågan är hur mycket man tänker på det när badrumsmöbler, duschväggar och allt annat är på plats?
Tycker du däremot att det är helt oacceptabelt och tänker stånga dig blodig för att få som du vill, så kan den här vara bra att ha i bakfickan; [länk]

1.1.3; "Vid diagonalsättning skall fogen fortsätta i obruten linje förbi hörnvinklar".
Det här är ett utdrag ur byggkeramikrådet va, kan du hänvisa till denna info från deras sida, snälla?

Avbytaren skrev:
Hantverkaren skulle ha 27000 kr för kakel- och klinkersättning, flytspackling och ha på tätskickt och fuktspärr. jag har stått för allt material själv. Min tanke just nu är att kräva ersättning av hantverkaren för allt material som har gått förlorat och inte betala någonting för arbetet p.g.a att det är så bristfälligt. Som tur är för hantverkaren så är det kakel och den mosaik som jag har valt inte så dyr.
Tätskikt och flytspackel har väl förhoppningsvis gjorts bra och är inte förlorat så allt han gjort är nog inte dåligt. Det rimligaste du kan kräva är nog att han kaklar ett lager till utanpå detta och ser till att det blir bra.

Citatet kommer ur broschyren som jag länkade till.

Jag tror faktiskt inte att lutningen på golvspacklet är bra heller, kan jag kontrollera detta själv?

Avbytaren skrev:
Jag tror faktiskt inte att lutningen på golvspacklet är bra heller, kan jag kontrollera detta själv?
Enklast genom att ta en kula och se hur den rullar. Även med vattenpass går det enkelt att kontrollera.

50% av plattsättningen är väl ändå bra eftersom ett hörn möter som det ska.

ThomasLindgren skrev:
Enklast genom att ta en kula och se hur den rullar. Även med vattenpass går det enkelt att kontrollera.
Jag får testa med kulan men hur vet jag att det är tillräckligt mycket fall? Badrumet är 12 kvm och det är två brunnar alltså två fall.

Kolla så kulan inte rullar mot tex dörr eller hörn då har du fel i fallet. "Mellan" fallen blir det naturligt en viss del som är plant men nu är det svårt att veta bara utifrån ord då golvet inte syns på bilder.

Kakel på kakel tycker JAG skulle vara en bra lösning i detta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.