Väldigt tjusigt Björn! Hade jag varit dig hade jag dock undersökt om det hade gått att montera längsgående balkarna där nere på benet istället. På så sättet kommer det att bli mycket enklare att jobba med stora ämnen (skåpluckor/dörrblad tex) stånde på högkant.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack! Bra synpunkt Daniel! Jag har velat fram och tillbaka gällande detta då jag ska integrera lite annat kul i konstruktionen. Tror nog jag ändrar enligt ditt förslag ändå, åtminstone på ena långsidan.

Någon som har förslag på bra fräs / fräslyft?
 
Björn Melander skrev:
Hålperforering!
Svart är det nya svarta, snyggt o välkommen i klubben :)

Tritons stora fräs tra001 är väl standardtipset för stationär fräs i fräsbord, även om jag skrivit på forumet att jag aldrig mer ska köpa Triton pga urusla reklamationsregler (fick själv betala returfrakt till england på en fräs som hade uppenbart tillverkningsfel).
 
Hittils idag har jag experimenterat lite med elektrolys.

Elektrolyssetup med en plastlåda fylld med vatten, anslutna kablar, och en batteriladdare på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Om du provar med en offerbit som ligger runt det du skall avrosta, jag tycker det funkar bättre eftersom det angriper från flera håll :)
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Svart är det nya svarta, snyggt o välkommen i klubben :)

Tritons stora fräs tra001 är väl standardtipset för stationär fräs i fräsbord, även om jag skrivit på forumet att jag aldrig mer ska köpa Triton pga urusla reklamationsregler (fick själv betala returfrakt till england på en fräs som hade uppenbart tillverkningsfel).
Är det inte Trend T11 sim är standardtipset?
 
Idag har jag svetsat, kluvit och hyvlat med återvunnet material. Snart en pall till att... jag vet inte faktist, ge bort kanske? :)

Verkstadsbord med trämaterial, verktyg och en skissbok med ritning av pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Är det inte Trend T11 sim är standardtipset?
Jo kanske eftersom Triton kvaliteten ibland har lite övrigt att önska. Tritonen har dock (minst) en feature som T11an saknar och det är att med en ratt hissa den genom hela slaget, tar 1s och man slipper vevandet vid långa förflyttningar. Den låser även spindeln automatiskt i toppläget så stålbyte är väldigt smidigt.

...edit...den är dessutom betydligt billigare.
 
Tack för frästipsen! Blir nog någon av dessa två.
 
Jag monterade igår en begagnad T11 i mitt fräsbord. Jag kör med förlängare där jag låser stålet med en insex. Då blir det inte så mycket vevade. Men en vev istället för en ratt hade varit bättre. Men fräsen är kvalitet rakt igenom. Har dock inte provat Triton.
 
Jag är sjukt nöjd med min Triton, förutom med en sak. Djuplåset på huvudtornet, jag upplever att när jag låser djupet med den så tiltar fräshuvudet några "picometer" dvs ett så litet mått att jag inte kan se det på mätverktyg, men jag tycker att jag ser det när jag lägger ögat mot bordsytan och låser under bordet.

Är det någon annan med Triton (Ola?) som upplever samma, eller kan jag ha vanföreställningar?

Utöver detta en fantastisk fräs, stark som ett as, smarta funktioner för höjdinställning, smart anhållsplatta som ingår för frihandskörning, smart säkerhetsbrytare, både 12mm och 1/2 tums chuckinsats, etc.
 
Jo, den skuttar till lite när man låser höjdlåset, tror stålet snedställer sig aningen men har inte upplevt nåt problem i praktiken pga detta. Tror "alla" har samma problem, har åtminstone läst om det på andra forum.

Smaken är som baken, jag tycker fräsen överlag håller rätt låg klass. I fräsbordet kommer den till sin rätt men handhållen skulle jag störa mig rejält på vissa saker, säkerhetsbrytaren ex (som jag redan stört mig på så mycket i bordet att den numera är bortplockad). Deras egenpåhittade system för sidoanhåll är jag inte direkt imponerad av, tycker det är riktigt kasst.
 
Jag har ju också en sådan. Dock CMTs version, vilken jag tror är helt identisk.

Min sitter permanent i fräsbordet. Har faktiskt aldrig ens provat den handhållen. Jag har dock använt den riktigt mycket. Jag är väldigt nöjd. Håller inte med om kvalitetsbrister. Tycker faktiskt den slår min Festool 1010 i kvalitetskänsla. Är mycket nöjd överlag!
 
UlfY skrev:
Jag monterade igår en begagnad T11 i mitt fräsbord. Jag kör med förlängare där jag låser stålet med en insex. Då blir det inte så mycket vevade. Men en vev istället för en ratt hade varit bättre. Men fräsen är kvalitet rakt igenom. Har dock inte provat Triton.
Jag har också en T11 som jag är mycket nöjd med. Precis som du så tyckte jag också att en vev hade varit bättre, så jag köpte mig ett vevhantag och monterade en hylsa i rätt storlek på. Kommer inte ihåg exakt märke, men det ser ut så här: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0...peed+brace&dpPl=1&dpID=31JayGxUqkL&ref=plSrch
 
fick hem lite råämnen för framtida spånproduktion, fast hoppas det kan resultera i lite mer än sågspån.
Nyinköpta plankor av körsbär, ask, björk och ek i olika tjocklekar ligger staplade i en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev 4 plank körsbär, 2 ask, 1 björk och ett par ek. Lagom tjocklek sådär 50-60 mm och bra längd. Så nu kan man ju inte längre skylla på att det inte finns material när det skall göras nåt :cool:
Olika tjocka plankor av körsbär, ask, björk och ek staplade i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rådalen och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.