Avis, har bara 2x8 konstruktionsvirke att utgå ifrån egentligen.
 
Jag hade samma problem tills helt nyligen. Bra tips är att fråga bönderna i närheten. Dom har ofta nåt gammalt virke som har legat och torkat i ladorna i en herrans massa år. Ofta kan man få det till hyfsad peng åxå. Inte riktigt att jämföra med att köpa från en kommersiell handlare eller såg eller snickeri. Kostar inget att fråga ... :)
 
Måste kolla trycket i kaffemaskinen, svarvade till en nippel för att kunna skruva på en G1/8" manometer på M11x1-gängan på maskinen.

nippel1.jpg
 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
Snyggt, jag förstår inte hur folk klarar vardagssysslorna utan metallsvarv :)
 
  • Gilla
Campar och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte bara bygga en ny kaffemaskin? LaPavoni är för övrigt världsberömda för att man bränner fingrarna av sig på dem. Men tjusiga är de!
 
Jo, det kan man och jag har tittat mycket på det men jag tänkte bemästra den här Pavonin först. Den äldre LaPavonin på kontoret får jag utmärkt espresso från men min lite nyare (nåja, ~1995) maskin där hemma blir det mest skit från :(
 
phl skrev:
Måste kolla trycket i kaffemaskinen, svarvade till en nippel för att kunna skruva på en G1/8" manometer på M11x1-gängan på maskinen.
Snyggt! Såna där får mig att nästan bli nostalgisk från tiden då jag jobbade i mekanisk verkstad och skötte automatsvarvar. I en rundbordsautomat borde stycketiden för en sån där ligga på 4-5 sekunder kanske. Men dom tog ju en stund att ställa in :D
 
Redigerat:
För min kaffemaskin finns det gör-det-själv guider för hur man uppgraderar den med PID-regulator för temperaturen, och hur man skall ställa in regulatorn. Det finns specialintresserade inom alla områden verkar det som...
 
Nu har det här spårat ur men en PID-reglering av en LaPavoni är meningslös då konstruktionen kräver ett övertryck (och därmed för hög temperatur) på bryggvattnet.

Att däremot fräsa/svarva ett eget temperaturreglerat brygghuvud och hålla bryggvattnet i rätt temperatur lockar lite. Tyvärr blir det eventuellt svårt att få in vattnet tillräckligt fort i cylindern. Börjar man blanda in pumpar för att fylla cylindern faller ju lite av den manuella charmen tycker jag :)
 
mexitegel skrev:
Snyggt! Såna där får mig att nästan bli nostalgisk från tiden då jag jobbade i mekanisk verkstad och skötte automatsvar.
"Hej ni har kommit till mekaniska verkstan', vi kan tyvärr inte ta ert samtal just nu..."?:)
 
  • Gilla
Simon Swartling och 2 till
  • Laddar…
Haha, kul att man kan roa någon ;)
 
phl skrev:
Nu har det här spårat ur men en PID-reglering av en LaPavoni är meningslös då konstruktionen kräver ett övertryck (och därmed för hög temperatur) på bryggvattnet.

Att däremot fräsa/svarva ett eget temperaturreglerat brygghuvud och hålla bryggvattnet i rätt temperatur lockar lite. Tyvärr blir det eventuellt svårt att få in vattnet tillräckligt fort i cylindern. Börjar man blanda in pumpar för att fylla cylindern faller ju lite av den manuella charmen tycker jag :)
Annars kanske detta löser problemet? :)

Burk med NESCAFÉ LYX snabbkaffe.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Jobbat med lite mer elektrolys.

Initialt
Elektrolysuppställning med trådar och metallföremål i plastbehållare med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några timmar
Elektrolys i en plastlåda med rostiga föremål, kablar och en transformator på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VedbyMats och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut efter avsköljning. Lite patina kan vara kvar.
Renoverad metallisk dragpassare med lite patina på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även byggt en dragpassare.
Hemmagjord trädragpassare och blyertspenna på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Har även byggt en dragpassare.
[bild]
Jättefin! Har du bilder från fler vinklar så jag, helt skamlöst, kan kopiera den? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.