3 456 730 läst · 18 496 svar
3457k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Jag gillar hur du har gömt elanslutningen i fönsterbrädan/karmen.hobbs skrev:
Blocketfyndade i somras en helt oanvänd Triton TRB001-fräs (800kr) som jag sedan dess tänkt bygga ett fräsbord med. Äntligen kom jag till skott.
Det blev en enkel men ack så smidig variant som är monterad helt i bordssågen.
Som tur var fanns färdiga M5-hål nere på fötterna, som tillsammans med ett par vinkeljärn bär hela konstruktionen. Kanske inte snyggaste lösningen men stabilt blev det.
Jaha, vad gör man med ett fräsbord då? Fräser iläggsringar såklart!
Ringarna gjorda i 4mm akrylplast. Har sett att vissa ringar har olika hålmönster för effektivare dammuppsamling, så gjorde ett försök. Klurigt att hitta rätt hastighet för att inte helt förstoppa frässtålen, men gick tillslut...
Såhär blev slutresultatet. Gjorde några olika storlekar och hålmönster för att se vad som funkar bäst. Ringarna hålls på plats med små magneter som snäpper fast i bordsskivan.
Gjorde också ett par misslyckade försök att måla dem röda (den snabbaste färgen), men färgen tycktes aldrig vilja torka. Fel sorts färg? För gammal burk? Ingen aning. Nöjde mig istället med att lätt slipa ytorna för en frostad finish.
Nöjd.
Det blev en enkel men ack så smidig variant som är monterad helt i bordssågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Som tur var fanns färdiga M5-hål nere på fötterna, som tillsammans med ett par vinkeljärn bär hela konstruktionen. Kanske inte snyggaste lösningen men stabilt blev det.
Jaha, vad gör man med ett fräsbord då? Fräser iläggsringar såklart!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ringarna gjorda i 4mm akrylplast. Har sett att vissa ringar har olika hålmönster för effektivare dammuppsamling, så gjorde ett försök. Klurigt att hitta rätt hastighet för att inte helt förstoppa frässtålen, men gick tillslut...
Logga in
Skapa konto
Såhär blev slutresultatet. Gjorde några olika storlekar och hålmönster för att se vad som funkar bäst. Ringarna hålls på plats med små magneter som snäpper fast i bordsskivan.
Logga in
Skapa konto
Gjorde också ett par misslyckade försök att måla dem röda (den snabbaste färgen), men färgen tycktes aldrig vilja torka. Fel sorts färg? För gammal burk? Ingen aning. Nöjde mig istället med att lätt slipa ytorna för en frostad finish.
Nöjd.
En ask ska bli skaft.
Jag delade dom för ett par veckor sedan.
Nu har jag börjat såga den grova formen så de ska torka fortare. Jag provade att börja forma dom lite grovt också, men min bandkniv behöver till slipsten först, så det får bli en annan dag.
Börjar med ett par vanliga skaft till lite större skogsyxor. Har några mindre skogsyxor, en knutyxa, några smideshammare och en korp som också ska få nya skaft framöver.
Logga in
Skapa konto
Jag delade dom för ett par veckor sedan.
Nu har jag börjat såga den grova formen så de ska torka fortare. Jag provade att börja forma dom lite grovt också, men min bandkniv behöver till slipsten först, så det får bli en annan dag.
Logga in
Skapa konto
Börjar med ett par vanliga skaft till lite större skogsyxor. Har några mindre skogsyxor, en knutyxa, några smideshammare och en korp som också ska få nya skaft framöver.
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Bara att öppna verkstadsdörren och ta inträdenanowire skrev:
(Tyvärr kom ngn inspektör från länsstyrelsen och sa att det inte var säkert att vistas i min lokal. Något om rasrisk? Men mina svarvar är stabilt staplade..)
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Dagens jobb blev betydligt mer tidskrävande än jag trott, så bilder blev det inte mycket med.
Jag fick chansen att låna ett minisågverk för att ta hand om några granbarkborreangripna träd innan virket var helt fördärvat.
Resultatet blev en skopa spån, en kärra bakar,
Och slutligen några plankor och block.
Bilderna ljuger dock lite då kärran med bakarna är betydligt mindre än den med virket.
Icke desto mindre så blir det uppenbart hur lite av ett träd som faktiskt blir något användbart. Och mindre ändå när man som jag är nybörjare. Jag kommer osökt att tänka på sketchen ur nöjesmassakern med Åke Cato och Sven Melander som Werner&Werner när de rensar fisk när jag ser resultatet av dagens arbete.
https://www.svtplay.se/video/234834...-nojesmassakern-werner-och-werner-rensar-fisk
Jag fick chansen att låna ett minisågverk för att ta hand om några granbarkborreangripna träd innan virket var helt fördärvat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bilderna ljuger dock lite då kärran med bakarna är betydligt mindre än den med virket.
Icke desto mindre så blir det uppenbart hur lite av ett träd som faktiskt blir något användbart. Och mindre ändå när man som jag är nybörjare. Jag kommer osökt att tänka på sketchen ur nöjesmassakern med Åke Cato och Sven Melander som Werner&Werner när de rensar fisk när jag ser resultatet av dagens arbete.
https://www.svtplay.se/video/234834...-nojesmassakern-werner-och-werner-rensar-fisk
Stora sågverk får kanske ut 50% virke, det blir mycket till massa och värme vid sågning.PNO skrev:Dagens jobb blev betydligt mer tidskrävande än jag trott, så bilder blev det inte mycket med.
[bild]
[bild]
[länk]