Verktyg och ”bra att ha” fick bli ett litet skåp för alla borrar, är inte någon möbelsnickare ännu :oops:

• Verkstadsinteriör med väggmonterad verktygsförvaring och pelarborrmaskin, kabelvinda och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Byggt en extra stor adventsljusstake. Blev bättre än förväntat! Sitter ihop med dubbelhäftande tejp för tillfället, på grund av att jag insåg att eländet måste kunna förvaras någonstans när det inte är juletider. Nästa år skall jag försöka utveckla någon form av ihopfällbarhet. :)

[bild]
[bild]
Jag gillar hur du har gömt elanslutningen i fönsterbrädan/karmen.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Åtgärden
Blocketfyndade i somras en helt oanvänd Triton TRB001-fräs (800kr) som jag sedan dess tänkt bygga ett fräsbord med. Äntligen kom jag till skott.
Det blev en enkel men ack så smidig variant som är monterad helt i bordssågen.
SKIL-märkt bordsfräs på träbänk i verkstad, med spännare och verktyg under. Arbetsverktyg för träbearbetning.
Skapa konto
Träverkstad, verktyg för träbearbetning, under arbetsbänk, ordnad förvaring, snickeriutrustning, kompakt arrangemang.
Skapa konto

Som tur var fanns färdiga M5-hål nere på fötterna, som tillsammans med ett par vinkeljärn bär hela konstruktionen. Kanske inte snyggaste lösningen men stabilt blev det.

Jaha, vad gör man med ett fräsbord då? Fräser iläggsringar såklart!
Plastlock med snitt fastklämt på träbit över svart hållning, troligtvis felaktigt sågningstillfälle.
Skapa konto
Hand i svarta handskar håller en blå plastdel med vit tätningsmassa och metallkomponent. Bakgrund suddig, verkstadsmiljö.
Skapa konto

Ringarna gjorda i 4mm akrylplast. Har sett att vissa ringar har olika hålmönster för effektivare dammuppsamling, så gjorde ett försök. Klurigt att hitta rätt hastighet för att inte helt förstoppa frässtålen, men gick tillslut...
Sortiment av grå cirkulära föremål med utsnitt, monterade på verktygsskaft på mörk bänk.
Skapa konto

Såhär blev slutresultatet. Gjorde några olika storlekar och hålmönster för att se vad som funkar bäst. Ringarna hålls på plats med små magneter som snäpper fast i bordsskivan.
Sprayburk, målade cirklar, kartong, konstprojekt, röd färg, hobbyverksamhet, kreativt kaos, arbetsytan.
Skapa konto

Gjorde också ett par misslyckade försök att måla dem röda (den snabbaste färgen), men färgen tycktes aldrig vilja torka. Fel sorts färg? För gammal burk? Ingen aning. Nöjde mig istället med att lätt slipa ytorna för en frostad finish.

Nöjd. (y)

• Gilla
andy999 och 33 till
  • Laddar…
En ask ska bli skaft.
Grovt sågade träplankor ligger på arbetsbänk, naturligt mönster, verkar vara i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Jag delade dom för ett par veckor sedan.

Nu har jag börjat såga den grova formen så de ska torka fortare. Jag provade att börja forma dom lite grovt också, men min bandkniv behöver till slipsten först, så det får bli en annan dag.
Bandsåg med sågat trästycke, spån, arbetsbord i snickarverkstad.
Skapa konto

Börjar med ett par vanliga skaft till lite större skogsyxor. Har några mindre skogsyxor, en knutyxa, några smideshammare och en korp som också ska få nya skaft framöver.

• Gilla
vanpire och 16 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillar hur du har gömt elanslutningen i fönsterbrädan/karmen.
Jag tror att den taskiga bildupplösningen kanske spelar dig ett spratt, men jag säger tack ändå! Har inte gjort något för att dölja något. :)

hobbs hobbs skrev:
Jag tror att den taskiga bildupplösningen kanske spelar dig ett spratt, men jag säger tack ändå! Har inte gjort något för att dölja något. :)
Det servut som att du har en spalt med en lucka. Men ta åt dig ändå, kabeln försvann ju bara...

• Älska
hobbs
  • Laddar…
Sorterat&rensat. Minus rensat för jag kan inte göra mig av med dem :sweat: Trähantverksverktyg, hyvlar, öppen låda, gammaldags, oorganiserat, snickeriverktyg, gammal verktygslåda.
Skapa konto

• Gilla
IgelSpikey och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Sorterat&rensat. Minus rensat för jag kan inte göra mig av med dem :sweat:[bild]
Sånt där är bra att ha :)

Frustrator Frustrator skrev:
Sånt där är bra att ha :)
Absolut, man vet aldrig när en slitit ut sina rubank eller behöver starta ett museum.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Absolut, man vet aldrig när en slitit ut sina rubank eller behöver starta ett museum.
Bara att öppna verkstadsdörren och ta inträde ;)

(Tyvärr kom ngn inspektör från länsstyrelsen och sa att det inte var säkert att vistas i min lokal. Något om rasrisk? Men mina svarvar är stabilt staplade..)

• Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bara att öppna verkstadsdörren och ta inträde ;)

(Tyvärr kom ngn inspektör från länsstyrelsen och sa att det inte var säkert att vistas i min lokal. Något om rasrisk? Men mina svarvar är stabilt staplade..)
Jo, att inträde på museum, det ligger väl i tiden.

nanowire nanowire skrev:
Jo, att inträde på museum, det ligger väl i tiden.
Japp, vart väl beslut från regeringen nu när de bytte igen? Eller var det bara ett 'valhot'?

K
Hoppas detta var sista bilen för den här gången

• En slagborr från Ryobi ligger på ett bildäck bredvid en öppnad burk med brun färg och en pensel.
    Skapa konto
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Dagens jobb blev betydligt mer tidskrävande än jag trott, så bilder blev det inte mycket med.

Jag fick chansen att låna ett minisågverk för att ta hand om några granbarkborreangripna träd innan virket var helt fördärvat.

Resultatet blev en skopa spån, en kärra bakar,
En hög med sågade trädstammar, täckta av mossa och kvistar, ligger på mörk bakgrund.
Skapa konto

Och slutligen några plankor och block.
Släpvagn täckt med grön presenning i mörker, parkerad på lövrik mark.
Skapa konto

Bilderna ljuger dock lite då kärran med bakarna är betydligt mindre än den med virket.

Icke desto mindre så blir det uppenbart hur lite av ett träd som faktiskt blir något användbart. Och mindre ändå när man som jag är nybörjare. Jag kommer osökt att tänka på sketchen ur nöjesmassakern med Åke Cato och Sven Melander som Werner&Werner när de rensar fisk när jag ser resultatet av dagens arbete.
https://www.svtplay.se/video/234834...-nojesmassakern-werner-och-werner-rensar-fisk

• Gilla
  • Haha
hobbs och 4 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Dagens jobb blev betydligt mer tidskrävande än jag trott, så bilder blev det inte mycket med.

Jag fick chansen att låna ett minisågverk för att ta hand om några granbarkborreangripna träd innan virket var helt fördärvat.

Resultatet blev en skopa spån, en kärra bakar,
[bild]

Och slutligen några plankor och block.
[bild]

Bilderna ljuger dock lite då kärran med bakarna är betydligt mindre än den med virket.

Icke desto mindre så blir det uppenbart hur lite av ett träd som faktiskt blir något användbart. Och mindre ändå när man som jag är nybörjare. Jag kommer osökt att tänka på sketchen ur nöjesmassakern med Åke Cato och Sven Melander som Werner&Werner när de rensar fisk när jag ser resultatet av dagens arbete.
[länk]
Stora sågverk får kanske ut 50% virke, det blir mycket till massa och värme vid sågning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.