Tackar. Det är en plan i alla fall. Jag testade att bygga med rätt smal sarg eller vad det heter och inga pinnar mellan benen, så vi får se om de håller. Nu har killarna två lite högre och vi föräldrar två vanliga som inte alls matchar de här. Jag har material kvar och sparade fräsmallarna till sits och bakbenen, så det borde vara rätt enkelt att bygga två till senare om de här verkar hålla sig stabila.

Största utmaningen blir väl att matcha den mystiska och väldigt oönskade färgskiftningen som dök upp i sitsarna är jag amonikakångade dem.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tackar. Det är en plan i alla fall. Jag testade att bygga med rätt smal sarg eller vad det heter och inga pinnar mellan benen, så vi får se om de håller. Nu har killarna två lite högre och vi föräldrar två vanliga som inte alls matchar de här. Jag har material kvar och sparade fräsmallarna till sits och bakbenen, så det borde vara rätt enkelt att bygga två till senare om de här verkar hålla sig stabila.

Största utmaningen blir väl att matcha den mystiska och väldigt oönskade färgskiftningen som dök upp i sitsarna är jag amonikakångade dem.
En gnutta ytved och lite tur så är du i hamn med färgen..
 
Det är ju ett sätt förstås, men det skumma här är att det inte är någon ytved. Allt virke i sitsarna kommer från olika delar av samma ekplanka, men de bitar som kommer ett par meter upp eller ned på trädet har inte färgats lika mycket som de andra. Fast det är kanske ett ämne för en annan tråd.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Personligen gillade jag färgen på sitsarna.
Det jag reagerade på var de konstiga pinnarna tvärs ryggstödet. Och bara på ena sidan. Sedan tog jag på mig ögonen och insåg att det var handtagen till lådorna bakom.. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Limmade stommen till ett skåp/skänk jag bygger. Den är för stor för att jag skall kunna utföra limningen i snickeriet i källaren. Jag skulle inte få upp det via trappan, så ytan framför bokhyllan i vardagsrummet får tjänstgöra som surrogatsnickeri för tillfället.

Verkstad inuti hemmet. Snickeriarbete pågår. Hyllor, trälådor, verktyg, klämmor och bokhyllor syns. Ljust rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träarbetsprojekt med klämmor, halvfärdigt skåp eller hylla, verktyg, hemmiljö, golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 12 till
  • Laddar…
Lappade mina Jeans med (sy)maskinen idag.

Gick så där kan inte få i ena foten lägre för jag sydde ihop skiten :cool:.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 14 till
  • Laddar…
Förstoringsglas visar detaljerat objekt med märkta kablar, nummer och bokstäver på en dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat titan projektet. Fila bort den lilla, lilla nabben från vattenskärningen. 177st kvar. Nästa steg, borra 2st dia 1.65mm hål, 3.2mm djupt i +40st andra mini bitar. Sen ska allt trumlas är tanken.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Böjt ett rör.
Verkstadsscen med böjda metallrör, ritning, måttverktyg och fästen på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insett att 2 meter inte räcker till båda.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
A Anderscurl skrev:
[bild]
Påbörjat titan projektet. Fila bort den lilla, lilla nabben från vattenskärningen. 177st kvar. Nästa steg, borra 2st dia 1.65mm hål, 3.2mm djupt i +40st andra mini bitar. Sen ska allt trumlas är tanken.
Spännande!
Hur har du tänkt borra? Någon form av pelarborr?
 
Ja, pelarborr kommer det bli. Med någon form av fixtur och djupstopp för att slippa sikta mer än en gång.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Böjt ett rör.
[bild]

Insett att 2 meter inte räcker till båda.
Snygga bockningar! Vad ska det bli för något? För det såg inte ut som någon vanlig rördragning.
 
  • Gilla
pernitta
  • Laddar…
Idag har jag spettat ned plogpinnar. Inte för att de kommer att behövas pga snön (det blir ytterst sällan så mycket snö att det behövs plogpinnar), utan för att jag är så fruktansvärt less på att bilar genar i kurvan runt vår tomt och kör sönder grusslänten ut mot vägen.

I somras ställde jag ut blomkrukor i slänten för att barrera budbilsförarna (de är värst). Men det hjälpte inte, de kör över blomkrukorna också. Är lite sugen på att sätta spetsade armeringsjärn i gruset...

Grusslänten är förresten lösningen på problemet att bilarna genade i diket och ibland körde fast, med resultatet att ingen kunde komma förbi. Vägen har inte bärighet utanför asfalten, men det förstår ju inte folk.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Snygga bockningar! Vad ska det bli för något? För det såg inte ut som någon vanlig rördragning.
Ska bli en eftermontering av en blandare... Badkaret har ingen termostatblandare, och nu ska jag renovera duschen så då måste det uppgraderas... Men när jag tittar närmare på det inser jag ju att det blir omöjligt att få dit röret med en sån lång rörstump efter 180-gradersböjen... :oops:
Vit handfat, vägg med kakel, handuksskåp, reflekterande makeupspegel, person saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrumsskåp utan låda, vattenledningar synliga, metallskensystem för lådan, ljust och mörkt brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fått ihop en fungerande prototyp till en mini-svarv idag, nu återstår det att göra den lite säkrare o stabilare samt bygga ett justerbart anhåll. Och skaffa svarvjärn förstås..

Motorn är från en kraftigare symaskin, så varvtalen är lättjusterade med pedal. Fästplattan är från en gammal vinkelslip. Så sällsynt billigt projekt hittills, allt fanns på skrothyllan hemma.
 
  • Rörigt arbetsbänk med träsnideriverktyg, spån, skruvar och klämmor i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UppGiven och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska bli en eftermontering av en blandare... Badkaret har ingen termostatblandare, och nu ska jag renovera duschen så då måste det uppgraderas... Men när jag tittar närmare på det inser jag ju att det blir omöjligt att få dit röret med en sån lång rörstump efter 180-gradersböjen... :oops:
[bild]
[bild]
Kapa den och skruva ihop delarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.