3 407 037 läst · 18 295 svar
3407k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hyveln börjar sakta mak vara färdig, jag har målat den idag. Nu är frågan bara den om jag borde fixa till ett nytt främre handtag också.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Mest stålborstning, sen sandpapper på glas för att "platta" till sulan som var rejält gropig, hyveln var mest använd på diagonalen av slitaget att dömma. Sen hade bettet och spånbrytaren bytts ut till ett från en trähyvel, cap iron fattades, bygeln till djupinställningen likaså.S snuttekudden skrev:
Har fått nytillverka massvis med bultar och gängat om det mesta. Så en hel del jobb med den där. Skulle inte vara värt besväret om det inte vore en hobby.
Monterat tillbaka kamremskåpor efter kamremsbyte samt fläkt och demonterat termostat och termostathus. Huvudsakliga verktyget var farsan även om vissa block- och lednycklar användes. Själv var jag mest moraliskt stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggt om en gammal kolkamin till vedkamin.
Rökröret bak blev sekundärluftintag med ett perforerat rör som förvärmer och fördelar luften så det brinner jämnt å fint.
Nytt rökrör uppåt som fick stora flänsar för att ta ut maximalt med värme på kort sträcka. Men det blev en rejäl tankevurpa där. Det blir enorma krympkrafter som spräcker svetsarna. Det är svetsat innifrån men ville spricka. Körde först med auktionsfyndselektroder och tänkte att det var fuktskadade elektroder men det gick lika illa med nya fräscha spricksäkra pinnar.
Mitt nysvetsade 8kantiga rör stod på garagegolvet, men man kände att nått va på gång... det var spänt. Sen... ping...ping PANG... och 35kg järn hoppade på golvet.
Men det får duga.
Hela bygget är budget och experiment.
Ska kunna värma en oisolerad plåtcontainer vid tillfälliga reparationer.
Har hunnit med en proveldning med några inlägg och det verkar funka. En tanke med flänsarna är dels att få oädla material att inte skala pga värmen och att minska strålningsvärmen som annars kan bli besvärande i det lilla utrymmet.
Nu höll sig allt runt 200-300° och jag jämför med andra plåtkaminer vi har som lätt lyser gult när man eldar och då blir allt runtikring farligt hett av strålningen.
Rökröret bak blev sekundärluftintag med ett perforerat rör som förvärmer och fördelar luften så det brinner jämnt å fint.
Nytt rökrör uppåt som fick stora flänsar för att ta ut maximalt med värme på kort sträcka. Men det blev en rejäl tankevurpa där. Det blir enorma krympkrafter som spräcker svetsarna. Det är svetsat innifrån men ville spricka. Körde först med auktionsfyndselektroder och tänkte att det var fuktskadade elektroder men det gick lika illa med nya fräscha spricksäkra pinnar.
Mitt nysvetsade 8kantiga rör stod på garagegolvet, men man kände att nått va på gång... det var spänt. Sen... ping...ping PANG... och 35kg järn hoppade på golvet.
Men det får duga.
Hela bygget är budget och experiment.
Ska kunna värma en oisolerad plåtcontainer vid tillfälliga reparationer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har hunnit med en proveldning med några inlägg och det verkar funka. En tanke med flänsarna är dels att få oädla material att inte skala pga värmen och att minska strålningsvärmen som annars kan bli besvärande i det lilla utrymmet.
Nu höll sig allt runt 200-300° och jag jämför med andra plåtkaminer vi har som lätt lyser gult när man eldar och då blir allt runtikring farligt hett av strålningen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 168 inlägg