HogeN HogeN skrev:
beror på om det är en kompressor elr en hembränningsmaskin ^_^
Än så länge är det bara en kompressor...
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Med tanke på att det tidigare enbart var en minut mellan svaren, så kanske det NU är en brännarapparat;):crysmile:
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag har skickat en fråga om manual till Atlas Copco, får väl se om de svarar.

Om det är som jag misstänker, så är det lite kondensvatten i lufttanken och då borde det väl mest vara fråga om att hälla ut och låta det torka ur. Det borde inte vara någon större rosk för korrosion med tanke på att det inte varit igång på ett antal år - allt syre borde redan ha förbrukats. Skulle iofs kännas bra att få den provtryckt...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag har skickat en fråga om manual till Atlas Copco, får väl se om de svarar.

Om det är som jag misstänker, så är det lite kondensvatten i lufttanken och då borde det väl mest vara fråga om att hälla ut och låta det torka ur. Det borde inte vara någon större rosk för korrosion med tanke på att det inte varit igång på ett antal år - allt syre borde redan ha förbrukats. Skulle iofs kännas bra att få den provtryckt...
äldre modeler av kompressorer tror jag har plasthölje inne i tanken.. men inget jag ska svära på bara läst nån stans många år sen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
De hade tyvärr inte några manualer kvar, och inga reservdelar om det skulle behövas.
 
kashieda kashieda skrev:
De hade tyvärr inte några manualer kvar, och inga reservdelar om det skulle behövas.
Kan det bli spännande
 
Labbat lite med möbellinoleum med kantlister och infräst grepp i valnöt. Tycker det där materialet är skitsnyggt, ultramatt o mjukt o najs att ta på. Skulle lätt kunna tänka mig skåpluckor o en massa annat med det här på. Stör mig dock aningen på svarta randen som är bäraren till linoleumen men det kanske mest är close up man tänker på den.

Träobjekt med rektangulär form, grönt överdrag och oval utsnitt, placerad på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En elliptisk öppning i en grön yta; trä synligt genom hålet; belysning uppifrån; närbild; designelement eller detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärbräda i trä med grönt halkfritt material och handtag, närbild, köksredskap, textur, detaljerad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Litengubbe och 21 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Labbat lite med möbellinoleum
Gjorde för länge sedan en reception till Essve i ask med inlägg av röd desktop-linoleum. Blev en mardröm att få det bra. Djupa porer i ask och knallrött slipdamm gick inte ihop.

Håller med om att linoleum är trevligt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
LoweW
Ola C Ola C skrev:
Labbat lite med möbellinoleum med kantlister och infräst grepp i valnöt. Tycker det där materialet är skitsnyggt, ultramatt o mjukt o najs att ta på. Skulle lätt kunna tänka mig skåpluckor o en massa annat med det här på. Stör mig dock aningen på svarta randen som är bäraren till linoleumen men det kanske mest är close up man tänker på den.

[bild]
[bild]
[bild]
Det var riktigt snyggt! Kommer nog låna den idén till mitt garderobsbygge :geek:
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Sekatörerna var rätt snabbslipade, men insåg idag varför, märkbart slöa av att klippa tunna mjuka färska grenar. Främst Fiskars jag använde idag, något år gammal. Kanske fel tråd att fråga i, men finns någon bra variant med bra stål som håller form och skärpa?
Felco
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag har skickat en fråga om manual till Atlas Copco, får väl se om de svarar.

Om det är som jag misstänker, så är det lite kondensvatten i lufttanken och då borde det väl mest vara fråga om att hälla ut och låta det torka ur. Det borde inte vara någon större rosk för korrosion med tanke på att det inte varit igång på ett antal år - allt syre borde redan ha förbrukats. Skulle iofs kännas bra att få den provtryckt...
Det är helt normalt med litervis med kondensvatten i en kompressortank.
Den är byggd för att hantera det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Ola C Ola C skrev:
Labbat lite med möbellinoleum med kantlister och infräst grepp i valnöt. Tycker det där materialet är skitsnyggt, ultramatt o mjukt o najs att ta på. Skulle lätt kunna tänka mig skåpluckor o en massa annat med det här på. Stör mig dock aningen på svarta randen som är bäraren till linoleumen men det kanske mest är close up man tänker på den.

[bild]
[bild]
[bild]
Verkligen jättesnyggt. Även jag har funderat på att bygga en hallmöbel i det där, men lyckas inte hitta något ställe som säljer till privatpersoner (finns nån slöjd-webbsida, men det blir apdyrt för småbitar). Måste man regga firma för att komma över det? Vem säljer små volymer även då?
 
C cffol skrev:
Verkligen jättesnyggt. Även jag har funderat på att bygga en hallmöbel i det där, men lyckas inte hitta något ställe som säljer till privatpersoner (finns nån slöjd-webbsida, men det blir apdyrt för småbitar). Måste man regga firma för att komma över det? Vem säljer små volymer även då?
Jag har bara beställt hem testbitar men de som säljer Forbogolv kan ta hem. Jag ringde Forbo när det var på tapeten och de slussar vidare till återförsäljare, i Malmö var det Golvpoolen + nån till men beror såklart på var man bor. Var inne på Golvpoolen o fick priser när det begav sig, det var inte jättedyrt, 300:-/kvm för ett år sen, minsta köp 1.25kvm. Har för mig det kommer i 180cm bredd sen får man kan köpa så lång bit man behöver.
 
  • Gilla
cffol
  • Laddar…
Apropå begreppet "Man får vad man betalar för" med rörkap som exempel.

För att inte ramla in i den pågående sidodebatten om Biltema så tar jag ett exempel på fungerande prylar för att kapa 12mm kopparör. Höll på med att modifiera lite kopparrör som satt trångt till och gjorde som jag noterat att mina rörmokare gör för att kapa monterade rör på vägg. De använder små bågsågar typ Bahco 228 eller 268 för att kapa rör på plats. Men när jag skulle kapa till nya rör så letade jag efter en smidigare variant än de konventionella rörkapar jag har. På youtube kan man hitta många exempel med runda varianter som man klickar på röret. Sagt och gjort så klickade jag hem en Bahco 306-12 för 234:- på Amazon.se men tyvärr blev leveranstiden två månader så jag hittade en liknande på Biltema (19-1226) för 129:-. Denna har jag använt för mitt projekt och den fungerar utmärkt. Nu när jag fått även Bahcovarianten så prövade jag den och märkte att den kapar rör mycket långsammare än Biltemaexemplaret.
Biltema kapar ett 12mm kopparrör på 4 varv. Bahcokapen kräver 20 varv. Du kan försöka hur många gånger som helst och resultaten är alltid detsamma.

Så jag plockade isär båda rörkaparna och de är exakt likadana så det är säkert samma fabrik som tillverkar dem. Alla mått som är möjligt att mäta med ett skjutmått är identiska. Sedan började jag flytta innehållet mellan de två varienterna för att se vad som orsakar skillnaden. Svaret på detta är skärtrissan och om jag växlar bara den mellan Biltema och Bahco så följer egenskaperna med. Bahco skär 12mm röret på 4 varv med Biltemas trissa. Men diameter och max tjocklek är exakt lika så någon annan egenskap typ slipning av eggen skiljer. Bilder bifogas. Amazon har som vanligt dynamisk prissättning då den som jag köpte för 234:- kostar 362:- (såld av Amazon) idag jämfört Biltemas för 129:-. Så vilken är bäst?


Två rörskärare på ett bord, orange och svart, verktyg för rörkapning, Bahco och vidvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda och orangea klättringskams med metallaxlar och vajrar på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 15 till
  • Laddar…
C
P poba53 skrev:
Så jag plockade isär båda rörkaparna och de är exakt likadana så det är säkert samma fabrik som tillverkar dem.
Lustigt att du tog upp dessa som exempel. Satt precis och kollade på dessa igår och konstaterade att här har vi ytterligare en sådan grej som uppenbarligen är exakt identiska från samma kinafabrik men säljs av både high-end och budget-varumärken. Vill man lyxa till det ordentligt kan man köpa Fromax för 450 spänn:

163746541-origpic-3378b5.jpg

Bitssatser är ett annat exempel.
Lite lustigt att många seriösa proffsmärken vågar sätta sitt varumärke på kinesiska lågbudgetprylar. Även om de råkar vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.