P poba53 skrev:
Apropå begreppet "Man får vad man betalar för" med rörkap som exempel.

För att inte ramla in i den pågående sidodebatten om Biltema så tar jag ett exempel på fungerande prylar för att kapa 12mm kopparör. Höll på med att modifiera lite kopparrör som satt trångt till och gjorde som jag noterat att mina rörmokare gör för att kapa monterade rör på vägg. De använder små bågsågar typ Bahco 228 eller 268 för att kapa rör på plats. Men när jag skulle kapa till nya rör så letade jag efter en smidigare variant än de konventionella rörkapar jag har. På youtube kan man hitta många exempel med runda varianter som man klickar på röret. Sagt och gjort så klickade jag hem en Bahco 306-12 för 234:- på Amazon.se men tyvärr blev leveranstiden två månader så jag hittade en liknande på Biltema (19-1226) för 129:-. Denna har jag använt för mitt projekt och den fungerar utmärkt. Nu när jag fått även Bahcovarianten så prövade jag den och märkte att den kapar rör mycket långsammare än Biltemaexemplaret.
Biltema kapar ett 12mm kopparrör på 4 varv. Bahcokapen kräver 20 varv. Du kan försöka hur många gånger som helst och resultaten är alltid detsamma.

Så jag plockade isär båda rörkaparna och de är exakt likadana så det är säkert samma fabrik som tillverkar dem. Alla mått som är möjligt att mäta med ett skjutmått är identiska. Sedan började jag flytta innehållet mellan de två varienterna för att se vad som orsakar skillnaden. Svaret på detta är skärtrissan och om jag växlar bara den mellan Biltema och Bahco så följer egenskaperna med. Bahco skär 12mm röret på 4 varv med Biltemas trissa. Men diameter och max tjocklek är exakt lika så någon annan egenskap typ slipning av eggen skiljer. Bilder bifogas. Amazon har som vanligt dynamisk prissättning då den som jag köpte för 234:- kostar 362:- (såld av Amazon) idag jämfört Biltemas för 129:-. Så vilken är bäst?


[bild] [bild]
Intressant, det borde ju återkopplas till Bahco, låter ju som något fel eller tom kopia? Verkar jobbigt att behöva vrida så många varv.
Inga stämplar eller så i metallen?
"Biltemas" blå/gröna kopplingsdosor har tydliga ABB-loggor i gjutningen, samtidig är de visserligen dyrare på Biltema än som ABB från elbutikerna på nätet. Men nu var det något år sen jag kollade.
 
J JFrisk skrev:
Intressant, det borde ju återkopplas till Bahco, låter ju som något fel eller tom kopia? Verkar jobbigt att behöva vrida så många varv.
Inga stämplar eller så i metallen?
"Biltemas" blå/gröna kopplingsdosor har tydliga ABB-loggor i gjutningen, samtidig är de visserligen dyrare på Biltema än som ABB från elbutikerna på nätet. Men nu var det något år sen jag kollade.
Jag satte mig med mitt mikroskop och mätte eggens tjocklek längst ut på på skärtrissan.
Biltemas tjocklek där är 0.20mm. Bahco tjocklek är 0.12mm. Så sidokrafterna blir nog högre för Biltemas trissa som då tvingar isär kopparen till tidigare brott
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Jag satte mig med mitt mikroskop och mätte eggens tjocklek längst ut på på skärtrissan.
Biltemas tjocklek där är 0.20mm. Bahco tjocklek är 0.12mm. Så sidokrafterna blir nog högre för Biltemas trissa som då tvingar isär kopparen till tidigare brott
När man kollar i mikroskop så ser man också att Biltemavarianten konar rörändan så att en stödhylsa inte går in utan brotschning. På Bahco går stödhylsan in utan problem men det är nog klokt att ändå rensa kanten från kopparskägg. Biltema till vänster och Bahco till höger på bild.

Två rörändar på skrivbord framför mörk Logitech yta, med ljussken och trätextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Skulle byta sladd i dewaltfräsen, gamla sladden har amputerats ett par gånger o senaste kontakten som monterades vid nåt panikögonblick va lite för bräcklig för att vistas i ett snickeri. Enkelt 10 minutersjobb va det tänkt.
Hand håller vit Europeisk stickkontakt med skadat hölje framför svart gul elektrisk apparat och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En timme senare:
Nedisad elektriskt verktyg, komponenter, verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Nä det är inte svårt att byta sladden i denna fräsen, men sen den ramla i golvet för nåt år sen är den väldigt kitslig, räcker man lossar en skruv så hamnar den ur balans.)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Två timmar senare...:)

Bild på svart och gul elverktyg, troligtvis en router, med strömkabel och europeisk stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 16 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Två timmar senare...:)

[bild]
Men var är skruvarna som blev över..? :thinking:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men var är skruvarna som blev över..? :thinking:
De sätter man där det saknas några sedan tidigare...
 
  • Gilla
  • Haha
Blommas och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
De sätter man där det saknas några sedan tidigare...
Smaaart!
 
Med fräsen lagad labba jag vidare med mina testbitar möbellinoleum. Idag en tilltänkt lådfront med integrerat kantgrepp. Inte lika avancerat som senast men en rätt populär lådfrontsdesign som kan va bra att ha i verktygslådan.
Träram med mörk skiva inuti, stående på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähörn på svart möbel, närbild, skarp fokus, oskarp bakgrund, detaljerad trätextur, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 22 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Med fräsen lagad labba jag vidare med mina testbitar möbellinoleum. Idag en tilltänkt lådfront med integrerat kantgrepp. Inte lika avancerat som senast men en rätt populär lådfrontsdesign som kan va bra att ha i verktygslådan.
[bild]
[bild]
snyggt! Vart köper man sånt linoleum? Någon speciell kvalitet?
 
Dragit ut spik. Det gäller att få ut spikarna utan att skada bordet som blir kvar.
 
  • Båt under reparation, synliga båtspant och verktyg, stöttad, arbetet utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Köksfläkten som är utdragbar kom med rostfri list att dra i, eftersom vi har handtag i ek i köket tyckte jag det var roligare med ek även här.. inget märkvärdigt men tack vare lasern ser det ut som att det är en originaldel
Köksmiljö, vit skåplucka, trädetalj, Siemens-märke, uttag, sladd, kakelvägg, brödrost, del av trähylle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksmiljö med vit fläkt, kakelvägg, trähylla, svart kaffebryggare och vattenkokare, diskret färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp och 26 till
  • Laddar…
Första riktiga testet av Lidlsvetsen som är aktuell nu. Köpte den sist de hade den i sortimentet.

Funkade helt klart till uppgiften. Fick tag i ett parti formplyfor rätt billigt så jag tänkte ersätta den gamla ruttna skivan på släpet. Passade på att göra några förstärkningar i ramen då jag behöver skarva skivan. Hade en tanke att den ska klara punktbelastning från skotern lite bättre också.

Tom släpvagn på grusgård, vegetation i bakgrunden, delvis soligt, metallkonstruktion, däck synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallramskonstruktion utomhus på kvällen, svetsutrustning, handskar, verktyg på marken. Arbetsplats med belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Klöv upp en massa regelspill till 10 mm lister som ska bli spikläkt på gäststugeverandan. Bäst att passa på när elpriset bara är några ören.

Verkstad med träplankor, såg, borrpress och verktyg. Arbetsbänk, oordnad, träbearbetning, hantverk, kreativitetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.