Trädgårdsarbete med tombola, bansåg (för skivning av gjutrör) samt vinkelslip och dammsigare ;)

Delar av ett trädgårdsprojekt med betong i rundformar och vita stenar, stövelklädda fötter och spade i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsarbete med flera betongplattor på marken, bansåg, vinkelslip och dammsugare i förgrunden.
Skapa konto
Rad med hemmagjorda stenplattor i trädgård bredvid verktyg och utrustning.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
hattkatt och 16 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Trädgårdsarbete med tombola, bansåg (för skivning av gjutrör) samt vinkelslip och dammsigare ;)

[bild] [bild] [bild]
Och efter vattning väntar nu nano bara på att de ska växa till sig till vuxna betongpelare...

• Haha
  • Gilla
Immobil och 16 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Och efter vattning väntar nu nano bara på att de ska växa till sig till vuxna betongpelare...
Det var första tanken, gjuta pelare först och skiva sedan. Men jag tror starkt på att göra det i denna ordning :thinking:

• Gilla
  • Älska
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Hej från en numera väldigt inaktiv byggahusare! :oops:

Flyttade ju till nytt hus förra sommaren och den gamla verkstaden står inpackad i garaget. Jag har kvar allt förutom spånsugen som jag sålde. Fick 20 tusen för den så det var i princip samma som jag gav för den. Skulle man köpa den ny igen med frakt så blir det nog mer dock.

Känns tyvärr väldigt långt bort innan jag har en verkstad igen. Det finns visserligen en stor källare som går att använda men den måste fixas rätt mycket innan det blir någon vidare verkstad.

Dessutom bytte jag jobb i höstas och har betydligt mindre fritid nu för tiden.

Just nu så sliter jag med att få lite fason på trädgården. Vill kunna installera robotklipparen som jag fick med mig från förra huset. Det gjorde att vi behövde göra något åt ett område på tomten där det växte ytterst dåligt med gräs. Det har stått en stor fontän här tidigare och förra ägaren hade bilat och grävt bort den samt dumpat en stor mängd sprängsten här (troligen från sprängningar vid dräneringsarbete).

Nu har jag iaf grävt bort det mesta. Sjukt slitigt med spett, spade och svett. Imorgon kommer 11 ton grus och sedan skall det läggas marksten här framför altanen samt som en ram runt den (för att slippa trimma efter roboten).
Trädgård under arbete med uppgrävt område intill en altan, grönt gräs och en damm i bakgrunden.
Skapa konto

Uppgrävt trädgårdsområde med sand och sten vid en träaltan, före läggning av marksten, med en damm och gröna träd i bakgrunden.
Skapa konto

Denna högen har jag grävt bort!
En hög av utspridda stenar i olika storlekar på en gräsmatta nära en trädgårdsaltan, med träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 22 till
  • Laddar…
Jag har premiäranvänt min talmeter som jag inköpt efter alla dokumenterade mätfel här på ByggaHus. Jag använde den för att rita upp halvcirklar som jag sticksågade ut till en mall som jag behöver inför teglingen av mitt lilla brunnsprojekt. Talmetern rekommenderas starkt, känner mig dock lite lurad på mätfelen, lyckades få alla mått där de skulle vara :thinking:

Halvcirkelformad trämall på såghästar i trädgård använd för teglingsprojekt.
Skapa konto

Bakgrund brunnsprojekt. Tidigare brunnsöverbyggnad byggde tidigare ägare på 70-talet av lastpallar som redan då var gamla. Han berättade att på den tiden hade man inte råd att lyxa till projekten på samma sätt som nu. Den var väl helt ok, förutom att den femtio år senare var helt genommurken.
En trädgård med ett väderskydd över ett brunnslock, bredvid två röda halvcirkelformade trämallar på gräset.
Skapa konto

För att vår 1-åring (på den tiden) inte skulle springa på brunnslocket (som ändå var i hyfsat skick) byggde jag en sarg av delar till framtida odlingslådor
Rödmålat träväderskydd byggt runt en trädgårdsbrunn på en gräsmatta med trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Skapa konto

Sen grävde jag ut en spadbredd runt locket och armerade efter bästa förmåga (jag är akademiker, okej?)
Uppgrävd cirkulär grop runt en betongbrunn med en pump ovanpå, omgiven av armeringsjärn och temporära mätmarkeringar.
Skapa konto

Fyllde igen upp till underkant brunnslock med betong, blev lite trött i mina späda CAD-armar av allt vispande.
Bild på en nyanlagd betongfundament runt ett gammalt brunnslock med pump och slangar på.
Skapa konto

Eftersom ungen nu var lite drygt två räckte inte sargen till längre så jag fick bygga ett lite mer inbrottsäkert väderskydd.
Hemmagjord brunnskyddskonstruktion täckt med presenning i en trädgård.
Skapa konto

Sen hjälpte brorsan (som är murare på riktigt) mig att mura en sockel i storgatsten ovanpå min sula. Vi tog fram en liten mall för att få ut var ytterkanten på stenarna skulle vara med betongrörets insida som referens. De översta 2,5 metrarna i brunnen är fodrade med betongrör, sen är det 2,5 meter till som är fodrat med tegel i en kon-form.
Person använder mall för att markera stenläggning runt en brunnsöppning utomhus.
Skapa konto

Eftersom jag tänkte ha en ”smart” pump med en ”smart” ventilbox för att kunna styra bevattning till nattetid osv så passade jag på att förbereda både för el och data (är lite oklart hur bra Wi-Fi-täckningen kommer bli där inne sen).
En nyligen grävd djup ränna i en trädgård, omgiven av gräsmatta och täckt med en presenning, för ett brunnsrenoveringsprojekt.
Skapa konto

Brorsan som brukar mura med tegel och lättbetongblock tyckte att det var lite svårt att veta hur djupt graniten (som är så mycket tyngre) skulle sätta sig i bruket, så det blev inte helt i våg över cirkeln (men det ska ju också se ut som att det är 100+ år gammalt så det gör nog inte så mycket). Så jag satte upp ett system för att kunna jämna av stenarna med bruk som bas för teglingen. Sen flyttar man upp brädorna för varje skift med tegel och kan kolla med rätskivan tvärs över så att det är jämnt.
Halvfärdigt brunnsprojekt med stonesmur och trämallar för mätning ute på en trädgård.
Skapa konto

Nuvarande barnsäkring/väderskydd
Trämall för tegelvägg i form av halvcirklar vid husrenoveringsprojekt.
Skapa konto

Sen var jag tvungen att torrlägga ett skift för att se hur det blir (och beräkna tegelåtgång). För att få till små fogar med en så pass snäv radie (67,5 cm ytterkant tegel) måste jag dels halvera stenarna men också snedkapa dem lite. Så tre kap med stenklingan på stora vinkelslipen per två stenar (det är en gammal hårdbränd tegelsort som inte riktigt gick att dela på med murarhammaren på ett tillräckligt precist sätt). Blev typ 35 stenar per skift, tänkte ha tio skift. Av 350 stenar har jag hittills kapat upp 65.
En cirkulär brunnskonstruktion av sten och tegel med stöttande träreglar runtom i en trädgård.
Skapa konto
Tegelstenar lagda i halvcirkel ovanpå ett betongrör vid brunnens övre kant, med träställning i bakgrunden.
Skapa konto

Och det är här mallen jag gjort idag kommer in i bilden.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Luddis_1 och 26 till
  • Laddar…
tommib
Väldigt snygg brunn!

Jag skulle, i all min tvångsneuros, satt ett fallskyddsgaller i brunnen. Det går att göra enkelt med t.ex. 12 mm armeringsjärn som man gjuter/putsar fast. Att naja ihop järnen räcker sannolikt men bäst är väl att svetsa.

Du sätter väl en AP där i brunnen? Jag har en i friggeboden för bättre täckning i trädgården. Man är väl inget djur heller?

• Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Väldigt snygg brunn!

Jag skulle, i all min tvångsneuros, satt ett fallskyddsgaller i brunnen. Det går att göra enkelt med t.ex. 12 mm armeringsjärn som man gjuter/putsar fast. Att naja ihop järnen räcker sannolikt men bäst är väl att svetsa.

Du sätter väl en AP där i brunnen? Jag har en i friggeboden för bättre täckning i trädgården. Man är väl inget djur heller?
Tack! Här är en visualisering på hur jag hade tänkt mig den som färdig. Hittade en fin kran också som jag tänkte integrera.
3D-rendering av en brunn med tegelmönster och löstagbart lock intill en byggnad.
Skapa konto
En ny trädgårdskran i mässing med slangkoppling ligger på en grov stentexturerad yta.
Skapa konto

Jag har en känsla av att man någon gång i framtiden kan vilja ta sig ner i brunnen för rengöring osv, så tänkte kanske inte ha ett fast galler. Men jag har tänkt mycket på fallskydd och köpte 12 meter 8x40 plattjärn som jag tänkte slöjda något av. Min nuvarande tanke är att fästa in 4 konsoler enligt bild nedan i nedersta liggfogen på teglet och sen lägga en ram eller raster med plattjärn löst ovanpå. Konsolerna ska ha pinnar av armeringsjärn som sticker upp för att hindra ramen/rastret att rotera lös från konsolerna (varför de nu skulle göra det?). Sen ovanpå ramen tänkte jag lägga formplyfa eller något annat tätt, som gör att man kan ställa pumpen på och kanske förvara lite rördelar osv. Ovanpå brunnen tänkte jag att det skulle ligga ett låsbart lock i tre mm-plåt (har en massa över från oljetanken).
Handritad skiss av en konstruktion för brunnsäkerhet med uppmärkta delar som uppåtgående styrpinne.
Skapa konto

Ja, det blir nog en AP där. Om det behövs (de där smarta gatewaysen kanske bara ha Wi-Fi?), har annars lagt markrör för data till uterummet, uthuset och framtida bastu, växthus, gäststuga. Vår tomt är bara 18x58 meter så i framtiden lär vi ha täckning så det räcker och blir över.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Hej från en numera väldigt inaktiv byggahusare! :oops:

Flyttade ju till nytt hus förra sommaren och den gamla verkstaden står inpackad i garaget. Jag har kvar allt förutom spånsugen som jag sålde. Fick 20 tusen för den så det var i princip samma som jag gav för den. Skulle man köpa den ny igen med frakt så blir det nog mer dock.

Känns tyvärr väldigt långt bort innan jag har en verkstad igen. Det finns visserligen en stor källare som går att använda men den måste fixas rätt mycket innan det blir någon vidare verkstad.

Dessutom bytte jag jobb i höstas och har betydligt mindre fritid nu för tiden.

Just nu så sliter jag med att få lite fason på trädgården. Vill kunna installera robotklipparen som jag fick med mig från förra huset. Det gjorde att vi behövde göra något åt ett område på tomten där det växte ytterst dåligt med gräs. Det har stått en stor fontän här tidigare och förra ägaren hade bilat och grävt bort den samt dumpat en stor mängd sprängsten här (troligen från sprängningar vid dräneringsarbete).

Nu har jag iaf grävt bort det mesta. Sjukt slitigt med spett, spade och svett. Imorgon kommer 11 ton grus och sedan skall det läggas marksten här framför altanen samt som en ram runt den (för att slippa trimma efter roboten).
[bild]
[bild]

Denna högen har jag grävt bort!
[bild]
Hej och välkommen tillbaka, @vectrex, har saknat dina inlägg.
Förstår att det hänt mycket i ditt liv men det är glädjande att se att du nu tar ut en ny riktning och skapar en ny framtid. Tids nog kommer säkert snickrandet igång igen — du är ju så begåvad.

Imponerande arbete och uppenbarligen mycket slit med trädgården, blir trött själv... ;)
Nya huset verkar ligga vackert vid vatten, grattis!

Lycka till med ditt nya liv och bidra gärna i olika diskussioner här på forumet; du har mycket att tillföra.
//Ronnie

• Gilla
vectrex och 7 till
  • Laddar…
Nybyggd obehandlad grillplats i trä under konstruktion med borrmaskin och såg.
Skapa konto

byggt en grillplats åt min bättre hälft på lunchen på jobbet nu i veckan.

skulle vilja behandla detta på ngt sätt så det håller ett tag ute. Gärna ngt mörkt grått typ betsaktigt. Är ju sjukt dålig på sånt här vad använder man?

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
boschkenta
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]
byggt en grillplats åt min bättre hälft på lunchen på jobbet nu i veckan.

skulle vilja behandla detta på ngt sätt så det håller ett tag ute. Gärna ngt mörkt grått typ betsaktigt. Är ju sjukt dålig på sånt här vad använder man?
Sök på terasslasyr, det låter som rätt grej för dig :)

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Köpte en svarv av grannen, idag blev det första testkörningen. Ska bli kul att lära sig.
Svarv i en välorganiserad verkstad med träspån, verktyg på väggen och nyoljade skärbrädor i bakgrunden.
Skapa konto

Och så har jag lagt sista omgången olja på tre små skärbrädor. Tror träslaget är ask. Grannen tog ned trädet för 2 år sen, det har torkat hos mig sen dess. Tycker det är lite extra kul med virke man själv tagit hand om.

Tre handgjorda skärbrädor i askträ med oljebehandling, placerade på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
MickeLarsson och 13 till
  • Laddar…
Jag fick lite hjälp med morgonens pyssel. Något som kunde gått fort .. tog lite längre tid :)

Barnhand som hjälper till med elektriskt arbete, verktyg och lampa på träbord.
Skapa konto
Grön skrivbordslampa tänd på grå soffa med kudde, projicerar skugga på soffan.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 12 till
  • Laddar…
Nånting fick säkringen för pappas utebelysning att gå hela tiden, tror jag hittat felet…
Öppen eldosa med elanslutningar i ett stolpe, synliga tecken på korrosion och möjlig skada på isoleringen.
Skapa konto

Nyinstallerad utomhusströmbrytare monterad på en trästolpe med gräs och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Bytt och klart - så värd en öl nu!

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Träplanteringslåda i konstruktion, med omonterat lock bredvid, i en verkstadslokal.
Skapa konto

• Gilla
hattkatt och 7 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]
Ja just så där kan man ju göra, de flesta här hemma har timrade grillplatser men dom är rätt dyra att köpa.
Men din blev bra med panel, eller vad man kallar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.