Cheesen
Har finansierat nästa verktyg idag....
Det här är kvar på loppisen
Verktygslåda och verktyg till salu på loppis, prislapp visar 200 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nino nino skrev:
Ja just så där kan man ju göra, de flesta här hemma har timrade grillplatser men dom är rätt dyra att köpa.
Men din blev bra med panel, eller vad man kallar det.
Ursäkta en kanske dum fråga men... Brinner inte grillplatsen upp?

• Gilla
nino
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Här runt ikring så lägger man plåt ut mot kanterna och fyller upp med sand grus och liknande i botten och upp till lagom nivå. Sen eldar man i mitten, det brukar vara 70-100cm i fyrkant själva eldplatsen.

Sen tror jag de flesta använder dom vintertid, sen så brukar dom vara obehandlade och blött timmer brinner inte så lätt

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
det saknas en insats i metall :)

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
Hög tid att få igång poolen så slängde ihop en temporär upphängning för bypass till kommande värmepump.
Temporär upphängning med blå slang och röda och blå ventiler för poolens bypass, placerad på en grå platta utomhus.
Skapa konto

Att hitta en (vettig) elektriker i Stockholm är ett gissel så gissar på att även årets lösning blir en skön gubblösning med förlängningskablar kors och tvärs…:oops:

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Svarvade till en adapter i aluminium 20-13 mm för min Jula jordborr. Vädret var fint så tog ut svarven.

En svarv ute på ett träbord med aluminiumspån och en färdig adapter.
Skapa konto

Färdig adapter:
Svarvad aluminiumadapter 20-13 mm på träbänk, avsedd för användning i jordborr.
Skapa konto

På plats i jordborrsfästet:
Aluminiumadapter monterad på en svart jordborr med borrspiral synlig i bakgrunden, på gräs och jord.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 7 till
  • Laddar…
Men det var en lagom svarv :)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men det var en lagom svarv :)
Ja, mindre hade inte funkat :) En något större hade gjort att det gick snabbare. Den orkar ju inte ta så mycket per gång, och motorn får egentligen bara gå 8 minuter, sedan vila 2… Med det sagt så tycker jag det ändå går förvånansvärt bra för att vara en så liten.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Slipade till ett par vassa kanter och kvisthål i trallen så pojken inte ska få stickor i sommar när han springer barfota.

Behöver förresten ett tips på ett bra trälim att använda utomhus. Tänker mig fylla ut en skönhetsfläck på altanen av samma anledning, så gärna ett lim som torkar till färglöst så det inte blir fulare än nödvändigt när man slipat till det efter torkning. Och givetvis ett lim som då tål alla väder.

U
tveksamt tveksamt skrev:
Slipade till ett par vassa kanter och kvisthål i trallen så pojken inte ska få stickor i sommar när han springer barfota.

Behöver förresten ett tips på ett bra trälim att använda utomhus. Tänker mig fylla ut en skönhetsfläck på altanen av samma anledning, så gärna ett lim som torkar till färglöst så det inte blir fulare än nödvändigt när man slipat till det efter torkning. Och givetvis ett lim som då tål alla väder.
Epoxi borde ju funka

Har två tunga monteringsdagar bakom mig.
Får skylla mig själv. Bakdörren till en kontorslokal var i massivt stål med stålkarm. Önskemålet var en ny i stil med tidiga 1900 talet runt omkring. Gärna utan att göra mindre öppningsmått. Således ingen träkarm inne i hålet. Ville heller inte riva ut stålramen. Ingen vet hur mycket av fasaden som rasar vid sådana övningar.

Så... hur göra. Här kommer mitt ansvar. Kläckte idén att en snål minikarm i samma material som den befintliga ramen stjäl minimalt med utrymme. Det går att få lås, gångjärn och tätningar att fungera. Har aldrig sett det, men... vad kan gå fel :geek:
Öppen, tung ståldörr till en trappa ner till en kontorslokal, med belysning längs trappan.
Skapa konto

Mycket... men hade tur igen. Ser magiskt ut. Tillräckligt naturligt för att alla skall ha glömt hur det såg ut till nästa helg.
Nyinstallerad bakdörr i stil med tidigt 1900-tal på kontorslokal, med verktyg och monteringsmaterial synliga utanför.
Skapa konto

Efter sådan där experimentella montage där klienterna är fullständigt övertygade om att jag vet vad jag pysslar med så blir jag liksom urblåst i huvet.
Så i dag har jag lekt lite.

Domkraften i nya bilen visade sig vara ett skämt när jag fick punka i vintras. Orkade inte lyfta bilen. Slaktades i morse och fick donera en trapetsgängad stång med ändstycken till ett tångbygge.
Sågade först spår i kanten på min lilla monteringsbänk. Med kullagerförsett skivstål gjordes T-track. Gängstången går innanför.
Hemmagjord träklämma med trapetsgängad stång och mutter installerad på en monteringsbänk i ett snickeri.
Skapa konto

Väldigt stabila plyfavinklar ovanför och under gängstången. Mutterstycket infräst och inklämt.
Distansmaterialet centrumtappat mot plyfan för att garantera att allt ligger rätt.
Monteringsbänk med hemmagjord T-track och skruv som baktång för snickeriprojekt.
Skapa konto

Som T en furulist med 12 mm plyfa.
Hörndetalj av en hemgjord monteringsbänk med lager av trä och skruvar.
Skapa konto

En kombinationstång. Dels traditionell baktång. Vingen är tillräckligt stabil för att fungera som någon slags framtång på änden av bänken.
Handgjord träarbetarbänk med en skruvtving och anpassade spår för verktyg.
Skapa konto

Borrade hål för att kunna använda M10 skruv som tänder. Om jag så önskar kan de uppgraderas till 19mm och grisdyra bench-dogs kan ersätta skruven. Tror inte att det behövs. Möjligen gör jag något istället för sexkantsskallarna.
Träarbetsbänk med hemmagjord skruvtving och verktyg, i en verkstad.
Skapa konto

Testade funktionaliteter med en liten frihandsövning.
Träbit med utskurna spår och markerade skär linjer på en arbetsbänk med såg.
Skapa konto

Kompletterade andra änden av bänken med en enkel hållare för sticksåg. Något jag ofta gör är att figursåga foder mot ojämna väggar.
En hemmagjord träbänk med monteringsverktyg och en sticksågshållare i en verkstad.
Skapa konto

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
nino och 28 till
  • Laddar…
tommib
Skulle man inte kunna svarva "hattar" till M10-skruvarna av något lämpligt material så att du får lite större skalle och därmed mindre tryck på materialet du klämmer fast? Eller 3D-printa? Då slipper du göra något åt själva stålet. @norrbottenssnickaren håller väl på med massa sådana fiffiga saker.

Är uppväxt med fyrkantiga ståltänder med fjäder på framsidan. Helt stumma och hårda och gör märken men med fördelen att arbetsstycket faktiskt sitter säkert med måttligt tryck. Ytorna på sexkantsskallen är lite för små. Höjden. 6mm. Är å andra sidan idealisk. Svårt att få att fungera med mjukare material.

Kanske räcker att planslipa en sida för att få 17mm bredd. Kan slipa i någon grads vinkel för att hålla fast lite bättre. Några mellanlägg av plastskärbräda kan göras till tillfällen när det behövs. Eventuellt med hål att trä på skruvarna så att de sitter still.

Det är en liten bärbar bänk. Mycket bättre än inget vid fältmässigt arbete. Kraven på fastsättningsmöjligheter är att de finns överhuvudtaget. Inte att hålla för arbete som välter bänken.

Historiskt använder jag tvingar till det mesta. Eller bara friktion. ”Riktiga” benchdogs hade möjliggjort användning av nedhållare. Onödigt när jag alltid har Festool-tvingar med mig på en bänk som är fyra decimeter bred.

Det finns en risk med alla sådana här projekt. Det är att krångla till det tills det inte längre fungerar. Bygger jag på funktioner vartefter jag saknar dem kanske det håller lite längre.

Något slags generisk verktygshängare under bänkytan vore användbart.
Funderar på det...

Mvh Findus

PS. Eller kanske någon slags fiffig låda att ha bakom ryggen för att det skall vara enklare att sätta tillbaka grejer istället för att lägga ifrån sig saker på bänken.
Verktygsförvaring och arbetsbänk med skruvstäd, tänger och borrsatser i en välorganiserad verkstadsmiljö.
Skapa konto

DS.

PPS. P-esset innehåller spår av självironi. Ursäktar mig med att vi alla kämpar mot entropi och är dömda att förlora. DS

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
BlueX och 5 till
  • Laddar…
Nybyggd trall med verktyg och byggmaterial framför en bergknalle och vid poolkant.
Skapa konto

Lagt klart lite trall o börjat fnula på trappan upp

Allt för att slippa fundera på hur jag ska lösa frisen här…
Delvis byggd trätrall med början till trappsteg och byggverktyg i oordning på marken.
Skapa konto

• Nylagt trätrall och början på en trappa med råa trästolpar på en sluttning.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.