richardtenggren
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hittade också den, men är inte den för svetsning? Du såg ut att ha en variant man skruvar fast, eller är det någon egen lösning? :)

Hittade annars dessa;
[länk]
Nej dom är nog fabriksgjord men du kan både skruva (M12) och svetsa dom.. men jag plockade bort dessa av ett vagnlik som skräpde vid en fabrik som bygger dem när jobbade där ^^

https://www.ikh.se/sv/surrningsogla-fjaderstyrd-pv300246 dom kanske passar :D <-- dom kanske passar

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Knackat ihop två "äppellådor", nu ska jag ta måtten och massproducera bitar till resten.
Allt material sågat ur 45×220 regelspill från jobbet men det gjorde jag igår.

Två hemmagjorda trä-äppellådor staplade på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kristofo och 10 till
  • Laddar…
Slipat upp björkkantning och mdf, dragit på 2 lager shellack. Börjar närma sig!

• Slipad träyta med björkkantning och MDF-belagd arbetsbänk med shellack i en verkstad.
    Skapa konto
  • Gilla
dilemma och 12 till
  • Laddar…
Stabbar virke. Vi sågade 36 stockar förra helgen och skall såga mer om en och en halv vecka. Det vore ren idioti att inte såga eget virke när det finns tillgång till stockar och utrustning och virkespriserna är som de är.

• Uppstaplade sågade trästockar utomhus med sågverksutrustning och en skogsbakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Lintto1 och 10 till
  • Laddar…
richardtenggren
H hyggabus skrev:
[länk]
Antar på att du syftar till mina frågor till @HogeN , jag är ute efter försänkta öglor, då jag vill kunna lasta skivor eller annat och vill då undvika något som sticker upp.

@HogeN 's lösning var därför mycket tilltalande! Men såg nu i bättre ljus att han troligen monterat surrningsfästet på en bit plyfa som sedan skruvats fast? :)

HogeN HogeN skrev:
[bild]

monterat fästöglor :D
Hur sitter din skiva, som du fäster öglorna i, fast i släpet? På mitt släp så sitter skivan endast fast med två försänkta skruvar per tvärbalk, vilket inte klarar lika mycket last som en rejäl fästögla, så jag har i stället satt fast fästöglorna i släpets stållämmar. Men jag gillar den försänkta lösningen på dina fästöglor.

R roli skrev:
Hur sitter din skiva, som du fäster öglorna i, fast i släpet? På mitt släp så sitter skivan endast fast med två försänkta skruvar per tvärbalk, vilket inte klarar lika mycket last som en rejäl fästögla, så jag har i stället satt fast fästöglorna i släpets stållämmar. Men jag gillar den försänkta lösningen på dina fästöglor.
"golvet" är fäst i kärrramen med vagnbultar.. skivan som öglan blir fäst i. Är monterad på är 14cmx14cm som är limmad med sika uv521 och skruvad. öglan sitter med bult och koniskbricka och nylonmutter

richardtenggren richardtenggren skrev:
Antar på att du syftar till mina frågor till @HogeN , jag är ute efter försänkta öglor, då jag vill kunna lasta skivor eller annat och vill då undvika något som sticker upp.

@HogeN 's lösning var därför mycket tilltalande! Men såg nu i bättre ljus att han troligen monterat surrningsfästet på en bit plyfa som sedan skruvats fast? :)
limmat också ^_^

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
"golvet" är fäst i kärrramen med vagnbultar.. skivan som öglan blir fäst i. Är monterad på är 14cmx14cm som är limmad med sika uv521 och skruvad. öglan sitter med bult och koniskbricka och nylonmutter
Då sitter nog din skiva bra mycket bättre fast än min skiva.

R roli skrev:
Då sitter nog din skiva bra mycket bättre fast än min skiva.
Dom var få till antal men byte axel/navet på den för 2år blev less på 13" så har 15" nu och passa på att fixa och förbättre på den sammtidigt.. och dessa öglor blev bortglömnda ^_^så nu är det gjort iaf

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Slipat upp björkkantning och mdf, dragit på 2 lager shellack. Börjar närma sig!
Och i det där utrymmet ska det stå en bordssåg eller?

MickeLarsson MickeLarsson skrev:
Och i det där utrymmet ska det stå en bordssåg eller?
Korrekt! Tänkte mig lägga upp en färdig-bild senare idag också :D

• Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.