FredrikR FredrikR skrev:
Skapat lite ordning/golvyta.
Cykelhållarefästet uppskruvat, och hållaren upphängd.
[bild]
Vart köpte du vägghållaren?
 
Specialkluvit ved med motorsågen och "burit" runt sista stammen runt huset, kanske den går klyva upp i morgon.
Inte blev det speciellt rakt och fint men ändå lite kul övning, ska försöka läggas i spänn och kantmålas i morgon och hitta en bra plats.

Med lite tur går det kanske tom snickra något av, annars får det väl bli ved. Päronträ från svärmors trädgård. Funderar lite på hur jag bäst delar stora delen av stammen. Hyfsat grov, penna som referens vid spännbandet, och vad jag sett hittills i alla fall inte rötskadad, en del kvist och förgreningar finns förstås.
Grovt klyvt trästycke vid träd, med spännband och motorsåg på marken, i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En specialkluven stam av päronträd förankrad med blått spännband, med en annan ostyckad stam intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Specialkluven grov stam av päronträd på träaltan med en penna vid spännbandet som referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 2 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Vart köpte du vägghållaren?
Amazon.se
Strax under 200:-
Grå väggfäste för cykel från EUFAB på Amazon med prissättning och kundrecensioner, modell 16412.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Jag visste att jag skulle få nytta av lödkolven, någon dag (köpt för minst 5 år sen)
Lödkolv med röd handtag och sladd i en öppen förpackning på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag kunde visst laga elgrejor också. Stjärna i boken!
En öppnad elektrisk anordning med batterier och löddrade kablar och blinkande LED-ljus på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MickeLarsson och 5 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag visste att jag skulle få nytta av lödkolven, någon dag (köpt för minst 5 år sen)
[bild]
Och jag kunde visst laga elgrejor också. Stjärna i boken!
[bild]
Lödkolvar är nog magiska verktyg; jag minns hur min mamma (som hade utbildning motsvarande åttonde klass i grundskolan) räddade en jullovsmorgon för mig och min bror på tidigt sjuttiotal. Det skulle visas tecknad film och plötsligt dog TV:n! Katastrof såklart, där satt vi med vörtmacka med skinka och varsin julmust — e x t r e m förmån under lovet — och rutan blev svart!

Mamma som var en tigrinna när det gällde att skydda sina barn, tog av masonitryggen på apparaten, kollade lite och såg en mojäng med en lödning som hon tyckte var skum. Hon hämtade pappas lödkolv och lödtenn och "bredde" på lite extra. Tryckte på knappen och TV:n gick igång!!!

Det var såklart extrem tur, felet kunde ha varit mer komplicerat men där och då trollade min mamma med en lödkolv och vi älskade henne ännu mer för det och var bara dödligt imponerade.

Själv förstår jag mig inte alls på lödkolvar, till pappas besvikelse...
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 25 till
  • Laddar…
tommib
Städdag i samfälligheten. Vi har ett elskåp bredvid fiberskåpet med mätaren och sedan mätarbytet har dörren suttit löst. Jag klurade ut för ett tag sedan att det var något slags rörnyckel man skulle ha. Den kostade dock typ 700 kr så jag var inte jättesugen på att betala det.

Hittade en stump kopparrör och tänkte att koppar är ju lagom anpassningsbart. Kapade ett spår med vinkelslipen och vidgade sedan änden lite genom att knacka ner den över en stegborr. Resultatet blev en fungerande rörnyckel, om än med lite tight passform.
Kopparrör modifierat till rörnyckel framför grått elskåp med löst hängande dörr och synligt fiberskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ni som kan sånt här, borde inte mätaren sitta i det övre facket, som bara har ett vanligt trekantslås?
Öppet grått elskåp bredvid ett fiberskåp med löst sittande dörr och synlig mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
har fixat lite med ett hyllplan i helgen...

se_Jy7wy6OrTWxDqPy_IaiXkiArTTZUatCh4BYUzQyg3KgA8BzVZzL60LpAmd-DQUbFJCrmZpvYwVFHNWAfPAaMMajCWgaYz7UpaxudMWUs8pBfJMy9ZiZNAAsuqY3-0pzlDmTLBLBh0QwmOL915rF0WeeAmxYCFb_4NkRJVWqjxTy7jbbPJ0TC42g6SG81qu_wAp2Raq-05bRKAnSOC2sIgivRyjRAfbKOAbIM6J-bU_WTyaiDh9-K7OMtYdsP3xuTH2iHZiRHU-1u6j5o3IiTJbvkV64aRuVFWyve2SGGzoI5SEpGb6a6QNX5bZlHlkWV6pwx7YQ5wt0IxUEuBVgX4QzX2g8vKU84yyumbVHyjt4XrAIeH8_IhMQ6XSA0Jlu9SzNNW8bgAWgxDOjg00Kku1oHcesSlj3NdA4XVgPsCCHCXu_5O_sBksXZOo4OwNOMudvkzG2KUu3aSirGBtLaSVThuklSNFcrBpfWC_ldEitr7-Lisz6h40blBt7GdzwXiV9_qZnkmWof6SBn1kWfJpnBdrmYG0NwZurAMPg5Z0n7Rclooe4t0T_lo9O_KM2oobRw0P6E6Qtt2hx3bEJ3Kbyk9iUQpUGzdXGVuY8SeTdkPS15CKif_B7ybZVTFU3_CCW5cIrL9Nrza5rNZlMGMyTbGMo4uiqGcbQU_-pGiMcWfsHBbO5-y0hL82OQM2W7ToTP--14kDcGeu2O5HgWuGSn-olS1yQ9UVUumJ-UxtHIGnjFPMfQlUpOb3PM=w1300-h976-no
mw4a_IGL-5xDCeUNVcFxKJEidNiL_YcM3u1q3H7l1zAQQue-PqemcOJjRcw0eMhSSUo7mwKVMm9s-6YAulRAMXwyAmtFIWhDTzTBqfWvVMHaiWHZk5drb--Etkm4LZ_HmATsBK7t1HaSi1bgBr_ChHkS9oAJfPV9mcE_de8fhCb-Mb94RXSfqHzEUTtW1Ck98xcfZbwS-NtNXowcmz_ElEoqVwdTY6oUyk7HmYDK4-Tm9sLFaZ155ThaHbS92XHMzAX_XSSwJ9BYKBIt-rxMtHlIN7RxMzJ1Wdp3joEnlwnM4Y9Z-NR3al_CGpBrQ6R-sfZVWLz16XK6sN-Iq9fPapJxgVak8aPMkM3bMZaErG8CD0AjoSk9mc_npdpJiIrVZ4mOlddj2VBtBB7sV2GJ-eCPRWkzOUJmDhDUaPH0DCw4djVqvyWwOhuln41o3W-4AHV0W_PxsluS1x2ow0Uqs2qLx5k40WhVZ4alU66g2GRuEgSd4hD8ycXfqjmsFC0g7dprVC1qe6rTEE9tkwM1lPqMRg0aJpcHuzfizbVl2w9xoJT3xaJXuaQ3kiHoB30mv9xVl8NBZf5JkAi6OHgTEMcAKIzydRQd6ZnD7sJWEsuW-uDilwQiVaS5Ri0H2ymbvw1zmwiqyKVSif_6CcckwrJcpoQcpmmEpWVqT2BGtzLCNJhhdwizdL_rsg0WLo9xYIS52fJjtWPcdzDW64n3IJEJotsotR1XTWMayRCAYFDwYwk0ENzluAM7tmNhpq8=w1300-h976-no
f7mdkPfhYNhPsGmyBc6Vru3wlT4p6BduaqPLiuAj-knIkXCh2DeWaUBK_fmhp0OMNemILciGjs9nGWfHzgiYto-_5dhW8kk_2RSxNV8k15ihz9ECUyjPyH4yEcqd_2NcdWK4f7VpUk1PoirjvikqZQIwJFSd96N9RN5HRQay6WvR5eRhcyrI0jPGF97xqkvByuY_D3oQYk5AamEDDsJY7NGio3SpwKCQh20_QN5_3Hz1PnC7V8bp28N2U44hZ_8r6SCcrudq-G8LZX2qLXZ2Fj-cI1aiLWeLSjapwvlJclDsx-hFVozWM_pw0HBA89UrBWv-PeGfOkBesL6JI1h_nYe14vZynSJVY1b3jzw3QTm67FtTllB8E-eBEMcasvA8T1k2JQBmpd_rO6UanFcu6DmBSk7PP3ANWYs6FuncS1qySPdHHtcDKlY5RnKtpV1RL4mS7NvlBxYYiRC24mnol5MuhjwX00Y-HJ-ZMfZaB4Aepvxgpo1ymRgG0VRpAhQ2E80UeS3g6eU9bHFXp1sNc9ljPqGO-uTGMPfl4tBau6KRGyUlcR1eUoytS5-E0Z3QC9gBQWkrmozSF5U0d319xHprGwLRVIPX_6c2j_H9R5JeZPluVVNYqKZ9Q6NuTq2zCFdu_X4rW1_ousoI4tDkf1o8r8dIjDZ2nw44TpSCdq-i_HL4VtEfQ_nveLx_ufbeJp7oAcQNGS8CUaiBc5EOG0w6nRgJz8aKz1gKC4NPFw8Zs7_CtD9cD48Qiy_kDWY=w732-h975-no
f9bQt6CQ1hCAM1JGgLiOzzhOq0EL1p3iaVQt9xktpVnwPI1mWcSjiqBGe5cnYDRNgvb1ocQlbjXu-cuPUvol81lrHecjbiXYjbFIQeB_EfHR3y7y0-uekidcZA2BFZx-knhnouFPlJOpjhuU5o6E23eF9jhPL6_zVhdAnZu2e2c-7_CHgwf-OWijQ4kUcPXMfdYa8M0PVZSUjEYZxCkqG2Ook0oyZd4iV6BMIPTX-xNDHPWcr_bT99I5_-Lmre6P2ArWtW9AGc5cU96VseqSvuRmfF2lg_X4gC5RW9SOH3pHAWnyX2aJYRfwMOS2DVMP5gdMcGc9MGRP1gWq5zeUqQ9whxr41jR0wxmRW6grG7xy7W8X0jQgOjyEoOV00kl7dJ4HM9OqRahtwILM7pjo5AeZdiAciRQbPsUIYluap_O6Dr-aimzliD5jISY9nB-IN7pK56IAoAeSW60hyxCqXnKiW7zDg4USVOGzaWv9lGe2v11slkrA6F-TQ_Qy_KBVeiTHPOAwedC0euADfFMknosCOGbApxnN7V-HjmmbGMN_X1dSzLx5IQxvqBDjOtO_htwXP2Lfs9gECg0beScbZIY8KgVQV4u5zRsXGeB6WJ3j7N9F5I8SnS_KOQ-_LVlQKfVI-yOE5InsmbTI157vRaytQmcLXpKCnm5t9MLOCPZ2lqucu2zAaIGKW5VRgDzyLvqgysTSiEPOth1Ju7F0LDsDUYOOu1vhGdxqYp2kWeNYuvBGCahBHJhQnE5Qe0Q=w1300-h976-no
8UItajZucysSylttGE9Czq0nMBv0Lr7TcRixjrYKH5qMzFwfHIdXxv1-49Xv3RPxE0eNWm5jRhi4dSg1I-PUmgztwl3O6ze1LwbfF37dQ0-_tG1XzDi4Ku4XdfEsNtGi5fbTMKDpMyQimn0J2VmduOBSOQ92Iny5RkHHs1uQYkJofp_t5cliDkcaMPxiucbTeRHfvilIsWXRSjfamxSKdc9GCO68YQVz-LWZt5HjMPn-LTBa6hzcIQzAS02UEnnKTMUKvW9YehKACO1P4U9pLs56Aly-89BnxKveTbo3HfTToP-L-gPyeYi0Ra84-P6OJsgmd1eMWpYzp4zr6kgDzNSSpranAeJ_iA6Bvdf7YnMtbXhAAPA_cM-qe7xHTu0VajPJADmcFWx7ZMjtsK-Id02I46OOkDzWisqz0WeYtGilJoXbICYm7FA_e8p52cwmbh_9spF5igfubDyJq6d0cpUnd-G6IF09gcY86reZdsb4i-8JzTiTx2jjp3V0YWwQ9HHQtRzeqopqolmoRogjBiRmQDeyrkOovAbqPVc2C7WtXMRXOTcyTKA0dh2qP-FIqsWghfx6g8mc9M7FE0sDZp1-By0drSftmiKc1kuotTpseG4td2cbVuq-pypgWSGJaSNNqd42JNe59kGu5zo_PGCo3B_2QZAGzk5LwzaMSrY_eqvKkMW4rpsmYs11muGrMQiG9roVGQa_kdNlEui5GhBq4XF-2UDqEetLzdzdzl2cWYELfQhAes1NMQGQDk0=w732-h975-no
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Har varit och hämtat rejäla bitar ask som ska bli köksbord småningom, de har torkat i 2 år så ska få ligga i verkstan ännu några veckor och mysa. Fick också lite lönn på köpet, ska se om det räcker till nåt fint.

Sedan har jag kantat lilla skivan som blir till höger om bordssågen på arbetsbänken, efter en del justerande börjar makita-kapgiren laga rätt okej miters(y)
 
  • Tjocka askplankor och lönnplankor upplagda i ett släp, redo för vidare bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskiva i kläms i verkstad med skruvstäd och limflaska, förberedelse för snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träskiva med kantning vid bordssåg, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ergonomen och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Bytte till sommardäck på andrabilen och släpvagnen, så fick använda min trevliga lilla m12-fiwf :)
Sen fick sig bilen en välbehövlig snabbtvätt med foamlancen :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Har ju en ganska stor sjötomt där jag har sommarstugan... Har tagit tillbaks lite utsikt idag.
Det är inte ensamarbete om man har hunden med sig eller hur...
Motorsåg, arbetshandskar och skyddshjälm på en träsläde med hundens päls i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skugga av en person och en hund bredvid nedkapade trädgrenar på en sjötomt med smältande snö och en stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hund tittar ner i ett hål på en träplankbelagd yta med en motorsåg och snö omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Testade även en metod för att göra plankor i skogen som jag sett på Youtube...
Nog blev dom raka och jämna men man har för lite pulver i överkroppen för att få fina snitt.

Nykapade träplankor och motorsåg framför en snödriva, sågspån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Testade även en metod för att göra plankor i skogen som jag sett på Youtube...
Nog blev dom raka och jämna men man har för lite pulver i överkroppen för att få fina snitt.

[bild]
Hu vad kedjan hänger! :) Det är alltid tacksammare att att såga plank med en klyvslipad kedja. Istället för vanliga 45 grader så slipar man kedjan i ca 10 grader. Då orkar sågen bättre och man behöver inte hålla på att trycka på och bängla så mycket.
 
Tränat lite på att handsåga laxstjärtar. Det blir lite bättre för varje gång, men det är fortfarande långt kvar till den perfekta fogen.

Trähantverksprojekt med handsågade laxstjärtsfogar i hörnen på en träask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hu vad kedjan hänger! :) Det är alltid tacksammare att att såga plank med en klyvslipad kedja. Istället för vanliga 45 grader så slipar man kedjan i ca 10 grader. Då orkar sågen bättre och man behöver inte hålla på att trycka på och bängla så mycket.
Jo jag har en klyvkjedja till båda sågarna.. iddes inte hämta bara.
Tänkte just undras om nån ska kommentera kjedjespänninigen... Har en ny kjedja på och har precis sågat en tank.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jo jag har en klyvkjedja till båda sågarna.. iddes inte hämta bara.
Tänkte just undras om nån ska kommentera kjedjespänninigen... Har en ny kjedja på och har precis sågat en tank.
Det är risken med att lägga ut bilder. Det kommer alltid fel kommentarer. Men visst är det kul att såga plank?:)
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.