Monterat en Google nest protect, Brandvarnare. Trevligt med en modernare brandvarnare som man får notiser av dessutom ifall man inte är hemma.
 
  • Google Nest Protect brandvarnare installerad på ett vitt tak i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
E Erik Lindroos skrev:
Man får vad man betalar för... Jag skrev tidigare i tråden om verktygsinköp att precisionen hos mitt nya maskinvattenpass dög för mina ändamål. Men jag hade fel. Undersidan var inte plan nog, så mätningarna på min svarv gick inte att få ihop. Det blev till att ta fram skavverktygen som jag skaffade för länge sen men aldrig använt.

Som nybörjare var det mesta knepigt; att få till en märkfärg från mitt pariserblå pigment, att få till en bra strykning på planskivan, och sedan själva skavandet. Så för någon som är van ser det nog inte något vidare ut, men vattenpasset blev i alla fall bättre! Nu har det åtminstone någorlunda kontakt över hela ytan.

Och så var det kul att prova skavning! Kan bli mer framöver.
Kul!
Jag är löjligt sugen på att prova också. Men har tyvärr ingen bra planskiva ännu.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Kul!
Jag är löjligt sugen på att prova också. Men har tyvärr ingen bra planskiva ännu.
Det köpet hade jag faktiskt en faslig tur med. Såg en skavlinjal på Blocket som jag ville köpa bara för att jag hade googlat för mycket på skavning. Väl på plats undrade den äldre herren om jag inte ville köpa en planskiva också. En CEJ 1000x630 mm med 2 um noggrannhet (ursprungligen i alla fall). 1000 kr! Sen fick jag med hans gamla skavstål också. En lycklig dag :D

Hoppas du hittar en bra planskiva!
 
  • Wow
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
LoweW
Fick installerat en soft start på min DeWalt bordssåg efter tips från TriNitro. Funkar bra men jag är väldigt skeptisk till 0,75mm^2 kablarna. Det står att den ska klara 12A vid 250V men vi får se om dom håller när man väl belastar maskinen.
 
  • Installerad soft start i DeWalt bordssåg med synliga kablar och elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Soft start-enhet ansluten till tunna kablar på ett träbord, avsett för DeWalt bordssåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hus tomte och 10 till
  • Laddar…
En sax för att mäta och såga ligger på en stol med tygamönstring i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gissa..

Just det, mätt ut och sågat till sista undersidan till trappen, fascineras lite hur bra det stämmer, trots upp och ner och plast.
Undersidan av en trappa med nyinstallerade MDF-plattor och synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysågad MDF-skiva på plats under trappsteg med synliga rör och träbjälkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyss sågad MDF-trappdel på verkstadsgolv med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu duscha av mig mdf dammet och krascha i soffan. :rolleyes:
 
  • Gilla
Hacke01 och 10 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Fick installerat en soft start på min DeWalt bordssåg efter tips från TriNitro. Funkar bra men jag är väldigt skeptisk till 0,75mm^2 kablarna. Det står att den ska klara 12A vid 250V men vi får se om dom håller när man väl belastar maskinen.
Har googlat som en tok på forumet efter länken till mjukstarten, men inte hittat den. Har du möjligtvis en att bjuda på?
 
LoweW
C corre skrev:
Har googlat som en tok på forumet efter länken till mjukstarten, men inte hittat den. Har du möjligtvis en att bjuda på?
Länk till Amazon. Men jag är inte helt säker på att jag skulle våga rekommendera den just för den lilla kabelarean.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Fick installerat en soft start på min DeWalt bordssåg efter tips från TriNitro. Funkar bra men jag är väldigt skeptisk till 0,75mm^2 kablarna. Det står att den ska klara 12A vid 250V men vi får se om dom håller när man väl belastar maskinen.
Bra att det funka iaf. Skickar ju tillbaka min såg så får vänta med att testa. Ang arean kunde de ju bjudit på 1,5 iaf kan man tycka...
Jag fick inspiration härifrån och flertalet i kommentarerna som gjort det också. Inte någon garanti så klart men någon borde ju skrivit om sågfan brunnit upp kan man tycka.... :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
T TriNitro skrev:
Bra att det funka iaf. Skickar ju tillbaka min såg så får vänta med att testa. Ang arean kunde de ju bjudit på 1,5 iaf kan man tycka...
Jag fick inspiration härifrån och flertalet i kommentarerna som gjort det också. Inte någon garanti så klart men någon borde ju skrivit om sågfan brunnit upp kan man tycka.... :)
Haha ja det får man ju hoppas att dom hade gjort :rofl: Bra guide där!
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Kört med symaskinen så nu är slöjdpungen klar. Ska göra en snyggare framöver men denna duger för nu :)
Person speglar hemgjord slöjdpung över axeln i fullängdsspegel, text på tygpungen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handsydd slöjdpung i tyg med texten "Slöjdning @gortba.slöjd" på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Jag börjar bli trött på MDF dammet...
Kapmaskin och trämaterial i en verkstad med MDF damm på golvet, arbete med trapprenovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag börjar se ett slut på undersida trapp och operation dölj rör som synts på tok för länge...
Trappsteg limmas i verkstad med klämmor för projektet "dölj rör".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista sättsteget limmas för att på plats se tjockare ut än vad det är.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Prokrastinerar köksskåp medan hustrun tapetserar :seenoevil:
Vita etiketter för verktyg och rosa för förbrukningsmaterial.
Rosa pappersark med utskurna etiketter på ett smutsigt arbetsbord, redo för organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar av sorteringslådor med vita och rosa etiketter på ett arbetsbord omgivet av verktyg och förbrukningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastlåda med etiketter för verktyg, "MIRKA Abranet" och "MFT" synligt på lådfronterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Jag börjar bli trött på MDF dammet...
[bild]

Men jag börjar se ett slut på undersida trapp och operation dölj rör som synts på tok för länge...
[bild]
Sista sättsteget limmas för att på plats se tjockare ut än vad det är.
Hur är dammhanteringen på Bosch egentligen? Du har väl en fin grön dammsugare? ;)
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur är dammhanteringen på Bosch egentligen? Du har väl en fin grön dammsugare? ;)
Nog mindre dåligt om jag skulle orka flytta dammsugaren från sänksågen till kapgeren.. ;)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Nog mindre dåligt om jag skulle orka flytta dammsugaren från sänksågen till kapgeren.. ;)
Låter som en anledning för två dammsugare? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.