B
Hittade ett nytt användningsområde för fälgkorset när några vattenkopplingar skulle fimpas. rörtång står på inköpslistan i framtiden.
Fälgkors används som improviserat verktyg för VVS-arbete på en vägg med vattenkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Fått till en första limning av stora dörren. Hoppas på tillräckligt tryck på mitten, men är ju ingen belastad fog så bör inte vara något problem. Trädelar limmas ihop med klämmor för att skapa en stor dörr, stödskivor under och tryck ovanifrån.
Skapa konto

Ett par skivor under som allt vilar på och tryck på ovansidan.

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Hela familjen är hemma i karantän och försöker hitta på olika sätt att få tiden att gå. Idag tog jag med mig barnen ner i verkstan och letade igenom spillhögen efter bra bitar. Var sin fågelholk ska de få spika ihop och måla imorgon.
Träbitar på ett arbetsbord i en verkstad förberedda för att bygga fågelholkar.
Skapa konto
Träbitar på arbetsbänk markerade för tillverkning av fågelholkar.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Inte jag, men min fyraårig son. När han satt och täljde förklarade han att han gjorde en hammare och visade hur han ville att bitarna skulle sitta ihop. Så jag hjälpte till så vi tillsammans kunde borra ett hål i "huvudet" sen formade han självständigt skaftet så det passade i hålet, sen sågade han ett spår i handtaget och så monterade vi ihop delarna och hjälptes åt att slå i en kil.

Jag är positivt överraskad och väldigt stolt pappa.
Barn håller i en hemmagjord trähammare i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
zarkov och 28 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Inte jag, men min fyraårig son. När han satt och täljde förklarade han att han gjorde en hammare och visade hur han ville att bitarna skulle sitta ihop. Så jag hjälpte till så vi tillsammans kunde borra ett hål i "huvudet" sen formade han självständigt skaftet så det passade i hålet, sen sågade han ett spår i handtaget och så monterade vi ihop delarna och hjälptes åt att slå i en kil.

Jag är positivt överraskad och väldigt stolt pappa.
[bild]
Kilen verkar i fiberriktningen. Sällan en ser sådan känsla för kvalitet i barnarbete :ok:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Lajmen och 7 till
  • Laddar…
Är du säker på att han bara är 4 år ?!?! :)
Wow!

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Är du säker på att han bara är 4 år ?!?! :)
Wow!
Helt säker :D
Jag blev väldigt förvånad när han lyckades få till det så bra. Han kanske bara har nybörjartur, men jag hoppas på att det handlar om att han är en naturbegåvning ;)

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Fortsatt karantänarbete. Idag fick barnen skruva ihop holkarna. Imorgon ska de målas.
Två nyskruvade träfågelholkar på ett arbetsbord, redo att målas.
Skapa konto

• Gilla
Tjrex och 14 till
  • Laddar…
Först fick vi lite hjälp av lilla dottern med tryck på limfogen, hon vill väl dörrarna ska bli klara någon gång så storasyster kan flytta ut från sitt nuvarande rum så hon får ta över det.

Sen tagit bort tvingar, vänt på allt, fyllt med isolering rensat limrester på ram och motstående handtag och limmat andra sidan av dörren. Skivorna ska kapas i bott och toppen handtaget ska fräsas ut en kantlist ska på, oljning och även en botten-tätlist ska monteras. Tätlisten är nog det mest besvärliga momentet men får nog vänta tills golven är klara.
Tydligen nästan inget dokumenterat med telefonen idag, men är i princip lika som bilden fast med bytta sidor, inte mycket att visa.

• Barn hjälper till med tryck på limfog vid hemmabygge av dörr med tvingar och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Sydde lite läder på lunchen. Har tidigare gjort de bruna fodralen så det blev ett svart idag. Trevlig sysselsättning, borde göra det mer. Men måste ha tid för 2,5h lunch...
Arbetsyta med läderverktyg och material för att sy läderfodral.
Skapa konto

Läderarbetsverktyg och handgjorda fodral på skärmatta.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Första strykningen idag.
Två barn målar små träprojekt med vit färg på ett skyddat golv.
Skapa konto

Två nymålade fågelholkar i grå färg med pensel och färgburk på en täckt arbetsyta.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Brynt barnens saxar med bortgångna pappas gamla, trasiga bryne från firman han jobbade på...
Gammalt slitbryne med logotyp "SLIPNAXOS" på fodralet, på en brunmönstrad matta.
Skapa konto

Nån mer som har bryne/slipstenar/sandpapper därifrån?

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Brynt barnens saxar med bortgångna pappas gamla, trasiga bryne från firman han jobbade på...
[bild]
Nån mer som har bryne/slipstenar/sandpapper därifrån?
Jag tror det, känner igen namnet väl iaf.

Byggt "klart" dörren för provmontage. Hoppas det är gott nog för att barnet ska vilja byta rum.

Störde mig också på att potatisskalaren kändes så slö vid matlagningen att den fick sig en ordentlig skärpning, hoppas jag.

• Nybyggd dörr monterad i en träpanelvägg för provning i hemmiljö.
    Skapa konto
  • Nyslipad potatisskalare med svart handtag mot ett trägolv.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Vad jag gjort med verktyg kan väl enklast beskrivas som "bort mig". Eftersom barnen kollar mycket på Emil och undrar vad det är jag gör i snickarboden, tänkte jag tälja min första trägubbe för att visa dem. Den blev både min första och sista som dessutom aldrig kommer bli klar.

Strax efter jag använt verktyget kniv, använde jag verktyget bil för att åka till apoteket och sedan verktyget betalkort för att köpa suturtejp.

Person med fingertopp i bandage håller en påbörjad trägubbe och en snickarkniv.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
kingen101 och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.