3 395 937 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 556 inlägg
Hahaha... Enda snickerifilmen jag stött på på som borde inledas med en skylt av typen
"Warning! This video contains extremely graphic language and is not suitable for sensitive wood workers. Viewing is entirely at your own risk; hearing protection is strongly recommended!"
Tack @Ola C, du bjuder verkligen på dig själv!!!
//Ronnie
"Warning! This video contains extremely graphic language and is not suitable for sensitive wood workers. Viewing is entirely at your own risk; hearing protection is strongly recommended!"
Tack @Ola C, du bjuder verkligen på dig själv!!!
//Ronnie
Här är fortsättningen på lådan..
Det är alltså kortväggen av utrymmet där avloppsrör, värme och vatten tar sig mellan våningarna.
Det såg ut så här innan, och har gjort så dryga 10år..
Men nu är lådan på plats, tanken är att montera upp routern på väggen där, istället för som nu på golvet bakom TVn i en sladdhärva..
230V, dubbla nätverksuttag samt en reservslang ner till skåpet där patchpanelen sitter.
Tur man kan stänga luckan dit.
Detta började förra helgen med att följande revs bort, och ny panel sköts dit.
Snart 15år har det sett ut så här..
FEMTON ÅR....
Kvar är att klä in undersidan av trappens vangstycke.
Men man lär ju ha nåt att göra nästa helg också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså kortväggen av utrymmet där avloppsrör, värme och vatten tar sig mellan våningarna.
Det såg ut så här innan, och har gjort så dryga 10år..
Logga in
Skapa konto
Men nu är lådan på plats, tanken är att montera upp routern på väggen där, istället för som nu på golvet bakom TVn i en sladdhärva..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
230V, dubbla nätverksuttag samt en reservslang ner till skåpet där patchpanelen sitter.
Logga in
Skapa konto
Tur man kan stänga luckan dit.
Detta började förra helgen med att följande revs bort, och ny panel sköts dit.
Snart 15år har det sett ut så här..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
FEMTON ÅR....
Kvar är att klä in undersidan av trappens vangstycke.
Men man lär ju ha nåt att göra nästa helg också.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Fixat lack på en ny kaross åt grabbens RC-bil.
Var några år sedan prylarna var framme sist. Fick slänga ett gäng bukar med färg som torkat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var några år sedan prylarna var framme sist. Fick slänga ett gäng bukar med färg som torkat.
Verktygstokig
· Halland
· 7 556 inlägg
Såg precis part1 och jigen är ju verkligen fantastisk. Väl beskrivet, filmat och klippt. Förstod också språket utan problemOla C skrev:
Eftersom denna jig bara är super ska det bli spännande att se om det kommer en ultimate så småningom?
Tack! Haha. Alla amerikaner namnger alla sina saker till "Ultimate" på youtube oavsett vilket mög dom visar upp. Jag kommer aldrig döpa nån sak till det.nanowire skrev:
Kan bara hålla med. Har i princip slutat klicka på filmer där ordet "ultimate" ingår i titeln, det är nästan garanterat något mediokert som redan gjorts av hundratals andra youtubare.Ola C skrev:
@Ola C, förbannat smart — och snygg, välbyggd — jig du har tänkt ut igen! Du har återigen bevisat att du är The Jig Master!
Jag får erkänna att jag är lite avis på din skarpa hjärna och ditt skickliga handlag; tack för att du delar med dig!
//Ronnie
Det är braOla C skrev:
Såg de andra delarna också, kanon!
Den enda detaljen jag har att anmärka på var att det i part3 utlovades räkning på svenska men det uteblev tydligen.
Redigerat:
Nu har jag visserligen bara sett del 1 och halva del 2. Men jag saknar ett bättre sätt att såga bort material. Dvs något sätt där jiggen hjälper en så man behöver såga så få pass som möjligt för att komma till nästa ändläge.
Pinnarna är jättebra för att veta var man ska börja och sluta såga men om det är en bred slits som skall sågas i förhållande till kerf så blir det många sågningar bara för att få bort materialet.
Jag har inget lösningsförslag, bara ett ställe där det möjligen finns förbättringar man kan göra.
Pinnarna är jättebra för att veta var man ska börja och sluta såga men om det är en bred slits som skall sågas i förhållande till kerf så blir det många sågningar bara för att få bort materialet.
Jag har inget lösningsförslag, bara ett ställe där det möjligen finns förbättringar man kan göra.
Förstår vad du menar men det är ju mest bestämt av bredden på sågklingan.... aha! du menar att det ska finnas info för optimala mellanlägen? Typ kerf 2.9 så ska jiggen ge info om tex 2.7 läget så man minimerar antalet sågningar? Det kanske går att ordnaV vectrex skrev:Nu har jag visserligen bara sett del 1 och halva del 2. Men jag saknar ett bättre sätt att såga bort material. Dvs något sätt där jiggen hjälper en så man behöver såga så få pass som möjligt för att komma till nästa ändläge.
Annars tycker jag man rätt snabbt får en känsla för det, mittemellan halvvarv o kvartsvarv typ för standardklingor, i filmen sågar jag fler gånger än vad som behövts, ville visa långsamt så det framgår vad som händer.
Började fixa 50 metersmåttbandet som jag ärvt.
Pinnen som håller veven i trumman var av. Och handtagets bult hade rostat så det spruckit efter många års uteförvaring.
Hade maskinen som var lämplig för att få bort rosten som satt i träet.
Epoxilimmade handtaget... Kommer att måla det. Det var gult när jag var barn.
Haft loss trumman, borrat och gängat ett nytt hål för m3 då jag hade en sådan skruv. Så nu kan man fästa bandet i trumman och veven slirar inte.
Pinnen som håller veven i trumman var av. Och handtagets bult hade rostat så det spruckit efter många års uteförvaring.
Logga in
Skapa konto
Hade maskinen som var lämplig för att få bort rosten som satt i träet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Epoxilimmade handtaget... Kommer att måla det. Det var gult när jag var barn.
Logga in
Skapa konto
Haft loss trumman, borrat och gängat ett nytt hål för m3 då jag hade en sådan skruv. Så nu kan man fästa bandet i trumman och veven slirar inte.
Logga in
Skapa konto