3 455 973 läst · 18 494 svar
3456k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Får jag önska fritt så blir det en egen tråd av det vare sig du lyckas göra något eller ej. Det är spännande att följa processer med både framgång och motgång och se vad det kan leda till.Frustrator skrev:Är kaminen ett verktyg?
Har avhärdat lite saker.. Förkylning i familjen så i väntan på covidprovsvar så roar jag mig med vad som går.
Lyckas jag göra ngt av det blir det en egen tråd om det.
Först in i kaminen var det några trasiga kullager.
[bild] [bild] [bild]
Sen ett uttjänt hyvelstål från @Ola C
[bild] [bild]
Får ta ut det imorgonbitti när allt svalnat..
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Hittade en gjutjärnskastrull på återvinningen som hade bra form för brödbak. Diskade av den aggressivt och brände in den med olja ett par varv. Enda problemet var att knoppen var i plast, så jag har fått köra utan ett tag. Men igår klämde jag dit en bit aluminium-pinne.
Bjuder på receptet, otroligt enkelt.
650 g mjöl
12 g jäst
500 g vatten
en knapp matsked salt
en klick honung efter smak
Blanda ingredienser, kör i 5-10 minuter till smidig deg. Täck och jäs i kylskåp över natten.
Sätt ugnen på 250 grader med gjutjärnskastrull med lock inne. När det är varmt, ta ut kastrull, stjälp ner degen och sätt på lock. In i ugnen i 30 minuter med lock på. Ta av locket, sänk till 225 och stick i termometer. Grädda till 96 grader. Låt svalna på galler.
Kastrullen får gärna vara avlång då den såklart definierar brödets form. Emaljerad eller inte spelar ingen roll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
650 g mjöl
12 g jäst
500 g vatten
en knapp matsked salt
Blanda ingredienser, kör i 5-10 minuter till smidig deg. Täck och jäs i kylskåp över natten.
Sätt ugnen på 250 grader med gjutjärnskastrull med lock inne. När det är varmt, ta ut kastrull, stjälp ner degen och sätt på lock. In i ugnen i 30 minuter med lock på. Ta av locket, sänk till 225 och stick i termometer. Grädda till 96 grader. Låt svalna på galler.
Kastrullen får gärna vara avlång då den såklart definierar brödets form. Emaljerad eller inte spelar ingen roll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
AAAAHH!!1! SALT! En knapp matsked SALT! Kan någon moderator redigera mitt inlägg ovan?!?jonmo skrev:Hittade en gjutjärnskastrull på återvinningen som hade bra form för brödbak. Diskade av den aggressivt och brände in den med olja ett par varv. Enda problemet var att knoppen var i plast, så jag har fått köra utan ett tag. Men igår klämde jag dit en bit aluminium-pinne.
[bild]
650 g mjöl
12 g jäst
500 g vatten
en knapp matsked socker
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg