3 392 309 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tycker den här är smidigare:jonmo skrev:
https://www.amazon.se/Dremel-F0132000JA-DREMEL-VersaTip-Butanlödpenna/dp/B000QGC6XW
Kan rekommendera Dremels Versatip, har haft en i många år. Använder den till lödning, krympning, värmning och plastsvetsning mm. Vet inte hur jag klarade mig utan den tidigare, är otroligt smidig att ha. Gillar mest att den har ett varmluftmunstycke, det sitter på för det mesta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 122 inlägg
Jag har en versatip till att laga robotslingan med, lödspetsen på och löder ihop det, sedan smältlimsfylld krympslang som jag krymper med varmluftsutsläppet på lödspetsen.
Jag och min särbo har nöjet att hålla oss till att renovera ett fritidshus, men som likväl kräver en del arbete. Men just idag är det inte arbetet som står i fokus utan prylarna. Alltså vad man behöver för att renovera ett fritidshus inuti och utanpå. Vi har de senaste åren inköpt en massa elverktyg men vad skulle kunna ge min renoveringsälskling den ultimata julklappskänslan? Vad är det som skulle få ett ”Yesssss!” från min älskling?
Snuskiga kommentarer undanbedes.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Fel tråd... Här visar man upp vad man gjort..R Renoveringstjejen skrev:Jag och min särbo har nöjet att hålla oss till att renovera ett fritidshus, men som likväl kräver en del arbete. Men just idag är det inte arbetet som står i fokus utan prylarna. Alltså vad man behöver för att renovera ett fritidshus inuti och utanpå. Vi har de senaste åren inköpt en massa elverktyg men vad skulle kunna ge min renoveringsälskling den ultimata julklappskänslan? Vad är det som skulle få ett ”Yesssss!” från min älskling?
Annars rekommenderar jag en motorsåg.
I stort sett samma här, fast min är inte en Versatip utan en Weller lödpenna/gasgrej. Verkar hyfsat lika. Den är FANTASTISK.13th Marine skrev:
Sänksåg. Ovärderlig. Och Fein Multimaster (el.dyl.)R Renoveringstjejen skrev:Jag och min särbo har nöjet att hålla oss till att renovera ett fritidshus, men som likväl kräver en del arbete. Men just idag är det inte arbetet som står i fokus utan prylarna. Alltså vad man behöver för att renovera ett fritidshus inuti och utanpå. Vi har de senaste åren inköpt en massa elverktyg men vad skulle kunna ge min renoveringsälskling den ultimata julklappskänslan? Vad är det som skulle få ett ”Yesssss!” från min älskling?
Bekantat mig med fanérad mdf och grundgyvel. Mycket testa och känna på idag, nästan 1/4 klart, nästa gång blir det handöverfeäs initialt. Har fortfarande hoppet uppe för att detta faktiskt kan fungera som jag tänkt mig.
Putsat lite på robotklipparen också, börjar bli ganska ren nu, behöver ett nytt klockbatteri innan det är dags att montera ihop.
Putsat lite på robotklipparen också, börjar bli ganska ren nu, behöver ett nytt klockbatteri innan det är dags att montera ihop.
@JFrisk, du har förmodligen koll men vill ändå tipsa dig om detta clip från Daniel Norrstam på Youtube.
Har själv samma hyvel som du och Daniel och tillverkade omgående en liknande sula som han använder — det gör stor skillnad för stabiliteten och är den ivägen kan man alltid ta bort den. Länk här:
Snyggt jobbat fö med handtagen. (Och inte minst din snygga fräsmall!)
//Ronnie
Har själv samma hyvel som du och Daniel och tillverkade omgående en liknande sula som han använder — det gör stor skillnad för stabiliteten och är den ivägen kan man alltid ta bort den. Länk här:
//Ronnie
Tack och tack för tipset, sett filmen tidigare, som vanligt en bra och givande film från Daniel, får nog göra mig ett större bottenplatta också. Fick inspiration till köpet från tråden "dagens verktygsinköp". Tänkte först bara fräst med överhandsfräsen men litade inte riktigt på precisionen att fräsa ner till fanéret, tänker att det även med dubbelhäftande riskerar att börja oscillera och skära genomgående hål i båda fanéren.P Pysslarn skrev:@JFrisk, du har förmodligen koll men vill ändå tipsa dig om detta clip från Daniel Norrstam på Youtube.
[media]
//Ronnie
Tanken är är ersätta mdfen runt handtaget med massivt trä och fräsa ut handtaget i.
Kanske det egentligen skulle se mer genuint ut att inte göra en ram utan bara ha massivt trä i fanérets fiberriktning. Tänkte nu att jag inte ville ha ändträ i handtaget, men får istället 4 skarvar... vad säger ni som kan?