I ivp skrev:
Jag brände alla skärbrädepresenter i fjol. Firar jul med samma personer i år. Får klura ut något annat som man kan få till på en helg i verkstan så man slipper gå i fysisk butik.
Skaffa en svarv och gör skålar ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I ivp skrev:
Jag brände alla skärbrädepresenter i fjol. Firar jul med samma personer i år. Får klura ut något annat som man kan få till på en helg i verkstan så man slipper gå i fysisk butik.
Jag gav också bort skärbrädor ifjol men kände mig inte riktigt färdig med konceptet, så i år gjorde jag miniatyrer och ger bort dom som coasters.
Handgjorda träcoasters i mosaikdesign placerade på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chentin och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Skaffa en svarv och gör skålar ;)
Jag gillar hur du tänker, men det blir jävligt tajt att få det innan julafton...
 
LoweW
Slipade bort hammarlackan med 80grit sandpapper från kåpan och testade vanlig sprayprimer och sedan sprayfärg. Det sitter jättebra och ser snyggt ut!

Blir trött på mig själv som inte körde med från början :seenoevil:
 
  • Kåpa täckt med maskeringstejp och grå primer på arbetsbänk efter slipning, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat yta på kåpa med en fyrkantig applicering av svart primer mitt på den silverfärgade texturerade ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en slipad yta med 80-grit sandpapper bredvid en yta målad med svart sprayprimer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Äntligen fått lite styrfart med avdelningen av kök i kök-matdel/barnrum tapeter iskarvade och nya väggen målad nu är det dags att fortsätta med min lite speciallösning av skjutdörrshandtag. Blir två skjutdörrar i valnöt, en 70 bred och en 120.
Fräsmallen klar idag, hoppas få chans att testa hur den funkar samt om utseendet blir rätt senare idag.

Röd fräsmall för skjutdörrshandtag liggande på ett grått mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Äntligen fått lite styrfart med avdelningen av kök i kök-matdel/barnrum tapeter iskarvade och nya väggen målad nu är det dags att fortsätta med min lite speciallösning av skjutdörrshandtag. Blir två skjutdörrar i valnöt, en 70 bred och en 120.
Fräsmallen klar idag, hoppas få chans att testa hur den funkar samt om utseendet blir rätt senare idag.

[bild]
Blir det inte bra får du väl helt enkelt låta den snygga jiggen sitta kvar på dörren :ok:
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Det blev som tänkt. Hade en skiss från tidigare arbete, men var osäker på om jag hade gjort skissen efter tänkt förändring eller enigt hur det gjordes sist. Trodde justeringen var gjord, vilket visade sig vara fallet.
Mallen enligt plan och referenser på plats för att placera. Nästa steg är att göra en "skarp prototyp" i slutgiltigt material.
Närbild på röd mall i V-format spår på träbit för placering och mätning inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd mall i skummaterial med uppmärkta rombformade hål och ett rektangulärt snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd mall med urklipp och referenspunkter för placering i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utskuren form i MDF-panel med synliga ritlinjer, förberedd för byggprototyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Immobil och 8 till
  • Laddar…
Jag hade sett på youtube hur man skitenkelt kunde göra coola snöflingor med hjälp av en bordssåg, så det tänkte jag prova. Innan jag till slut var klar och resultatet hamnat där det hörde hemma hade jag använt; planhyvel, bordssåg, lim, slipmaskin, gersåg och kakelugn.

Trähantverk i form av snöflinga brinner i kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon ska jag göra något enklare tror jag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
fremax och 22 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag hade sett på youtube hur man skitenkelt kunde göra coola snöflingor med hjälp av en bordssåg, så det tänkte jag prova. Innan jag till slut var klar och resultatet hamnat där det hörde hemma hade jag använt; planhyvel, bordssåg, lim, slipmaskin, gersåg och kakelugn.

[bild]

I morgon ska jag göra något enklare tror jag.
Elda med stil! :heart::rofl:
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Bara det bästa. Mahogny och Titebond III.
 
  • Älska
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Hann med lite när barnen somnat igår. Handgjorda träskålar på en snickarbänk med träspån och svarvverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lerpoel och 12 till
  • Laddar…
Ett litet skivställ. Man kan inte leva med skivor man kan inte leva utan de Hemmagjort skivställ i trä fyllt med byggskivor i ett oinrett vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
Det går framåt sakta men säkert, när Ikea inte har användbara köksluckor i trevliga färger får man väl måla dem!
Köksluckor och en stor skiva målade i grönt, liggande på ett golv med målarutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora skivan som då inte kommer från IKEA kommer bli baksidan på köksön.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går framåt sakta men säkert, när Ikea inte har användbara köksluckor i trevliga färger får man väl måla dem!
[bild]

Stora skivan som då inte kommer från IKEA kommer bli baksidan på köksön.
Maskingrön!
Synd att hyveln inte går i den färgen längre ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Maskingrön!
Synd att hyveln inte går i den färgen längre ;)
Nja, mer mossgrön skulle jag påstå :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.