LoweW
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja eller jag tänkte så du inte sätter huven direkt mot fasad och således begränsar flödet :)
Det känns så självklart nu i efterhand men när jag började gräva för att gjuta plattan påpekade en vän att jag var på tok för nära väggen :sweat: Så hade han inte påmint mig då hade du verkligen satt mig på pottkanten nu :rofl:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Toadörren har glappat lite på övre gångjärnet.
Limmade i tändstickor i hålen.
Dörrgångjärn med tändstickor i skruvhålen för att åtgärda glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medans limmet härdade skissade jag upp och skrev ut två shims att sätta mellan gångjärnet och fästet på dörren.
1mm tjock shim utskriven i 3D för reparation av dörrgångjärn, placerad på träyta.
Skapa konto
3D-utskriven vit shim för dörrgångjärnsjustering på ett träbord.
Skapa konto

Valde det 1mm tjocka och skruvade ihop allt med glappfri dörr som resultat. (y)

• Gilla
  • Älska
nino och 20 till
  • Laddar…
LoweW
Skjut mig.

Gav mig på att försöka måla kåpan med en Hammerite anpassad för galvad/koppar/rostfritt. Det var som att måla en badrumsmatta med kåda. Färgen satte sig men gick inte att pensla ut mer än någon enstaka cm så jag tog bevisligen på tok för mycket.

Nu ska det bara få torka och sen kommer stålborsten och värmepistolen fram… Om inte någon har ett bättre förslag?

• Övermålad kåpa med tjocka, ojämnt utspridda lager av svart Hammerite-färg, placerad på trästöd.
    Skapa konto
  • Kåpa belagd med tjockt, klumpigt lager av silverfärg och penseldrag synliga, ligger på skyddspapper med trästöd.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Varför krångla till det. Hade det inte räckt att dra på lite färg på pumpen direkt istället. Gråspräkligt så hade den smält in bättre mot huset

LoweW
raveper raveper skrev:
Varför krångla till det. Hade det inte räckt att dra på lite färg på pumpen direkt istället. Gråspräkligt så hade den smält in bättre mot huset
För många skulle det säkert vara en bra lösning, men det är inget för mig. Lägger mer än gärna tid & pengar på att få till en lösning jag är nöjd med.

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Skjut mig.

Gav mig på att försöka måla kåpan med en Hammerite anpassad för galvad/koppar/rostfritt. Det var som att måla en badrumsmatta med kåda. Färgen satte sig men gick inte att pensla ut mer än någon enstaka cm så jag tog bevisligen på tok för mycket.

Nu ska det bara få torka och sen kommer stålborsten och värmepistolen fram… Om inte någon har ett bättre förslag?
Slipa ner färgen lite så att du får en jämn yta sen målar du en gång till med samma färg fast med roller.

• Gilla
Lintto1
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
För många skulle det säkert vara en bra lösning, men det är inget för mig. Lägger mer än gärna tid & pengar på att få till en lösning jag är nöjd med.
Ja allt som är i vägen hindrar väl effektiviteten..

LoweW
M McNulty skrev:
Slipa ner färgen lite så att du får en jämn yta sen målar du en gång till med samma färg fast med roller.
Det var ingen dum idé, ska testa. Tack!

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
raveper raveper skrev:
Ja allt som är i vägen hindrar väl effektiviteten..
Om du tänker på ribborna så är det fortfarande bra luftflöde.

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Det var ingen dum idé, ska testa. Tack!
Det kan även vara värt att måla en sida i taget så att det kan torka horisontellt.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Monterat övervakningskamera...

Borr, borrbitar och verktyg på en stenbänk, antyder förberedelse för montering.
Skapa konto
Nyinstallerad övervakningskamera i taket med synlig öppning för en skugglist som ska återmonteras.
Skapa konto

Tänkte skrälla och ge mig på att få tillbaka skugglisten också! :)

• Gilla
Smalllionheart och 9 till
  • Laddar…
En Parkside båndsag står på en arbetsbänk med 10mm armeringsjärn i skruvstycket.
Skapa konto

Kapad armeringsjärn ligger på ett vitt bord bredvid en bänkskruvstäd och en penna.
Skapa konto
Testat senaste inköpet. Stativet är väl lite rappligt. Men utifrån priset så tuffar den på bra och kapade snällt 10mm armering iaf. Sen är frågan om livslängden på bandet. Oavsett så är det ett klart lyft att slippa stå ute med vinkelslip.

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Efter ett ryck med kobenet för att ta bort en ' holk', så är hemlighuset äntligen hemligt igen.
Renoveringsarbete med öppen vägg och golvisolering synlig nära en skjutdörr på en skena.
Skapa konto

Lite pyssel kvar innan elaren kan komma och jag kan slå ihop allt.

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Här har det snickrat viktiga saker! Det har legat en viss sordi över julstämningen sedan klantarslet till sambo för några dagar sedan välte ner tomten med resultat att han blev av med hand, grötfat o slev. Handen o fatet klarade sig hyfsat medan sleven pulvriserades.

"Kan du limma fast handen o fatet igen?". Visst....o för att hamna på plus så här innan jul bestämde jag mig för att överraska sambon med en ny slev.:D

Liten bit av ek, började med att borra urgröpningen med en hålkälsfräs i pelarborren. Över till bandslip för yttre rundning följt av handsågning av handtagsformen. Tillbaka till bandslip för grovformnining o sen finkarvande med dremeln o lite handsandpapprande som avslutning.

Dremla tomtens brottyta rak o sen limma fast sleven med epoxi. Blev lite ful skarv så blandade till sågspån o lim som spacklades på i skarven o sen putsades.

Sådärja, nu har jag varit snäll i år o förtjänar fina julklappar!:love:
Tomtefigur med limmad hand och ny slev på en arbetsbänk.
Skapa konto

Ekbalk med urborrad rund fördjupning, verktyg för borrning och träspån runtom på arbetsbänk.
Skapa konto

Hantverksarbete med ny träsked under tillverkning på en bandslip, initial formning synlig.
Skapa konto

Handgjord träsked vid tångsåg på arbetsbänk, skadad sleven är under reparation.
Skapa konto

Handgjord träsked i ek med synlig urgröpning och handtag, nysnickrad och ännu inte slutfinishad.
Skapa konto

Nytillverkad liten träsked bredvid en hålkälsfräs på ett arbetsbord, resultatet av hemmafix och snickeri.
Skapa konto

Hemsnickrad träsked på sandpapper, handgjord som ersättning till en sönderfallen tomteslev.
Skapa konto

Reparation av en julgransdekoration som föreställer en tomte där en ny slev limmas fast med epoxi.
Skapa konto

En reparerad jultomtefigur med nygjord träsked i handen och epoxilim i förgrunden på en arbetsbänk.
Skapa konto

Sågspån och en droppe epoxilim på ett trästycke vid träbearbetning.
Skapa konto

Närbild på handgjord träsked och reparerad tomtens hand med synlig skarv och sågspånspackel.
Skapa konto

Tomtefigur med lagad hand och nygjord träsked i verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Beretic och 51 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Här har det snickrat viktiga saker! Det har legat en viss sordi på julstämningen sedan klantarslet till sambo för några dagar sedan välte ner tomten med resultat att han blev av med hand, grötfat o slev. Handen o fatet klarade sig hyfsat medan skeden...

Sådärja, nu har jag varit snäll i år o förtjänar fina julklappar!:love:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hon läser inte frekvent här hoppas jag med avseende på fortsatta julstämningen?! ;)

Snyggt!:ok:

• Haha
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.