3 457 039 läst · 18 496 svar
3457k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det känns så självklart nu i efterhand men när jag började gräva för att gjuta plattan påpekade en vän att jag var på tok för nära väggen Så hade han inte påmint mig då hade du verkligen satt mig på pottkanten nurichardtenggren skrev:
Toadörren har glappat lite på övre gångjärnet.
Limmade i tändstickor i hålen.
Medans limmet härdade skissade jag upp och skrev ut två shims att sätta mellan gångjärnet och fästet på dörren.
Valde det 1mm tjocka och skruvade ihop allt med glappfri dörr som resultat.
Limmade i tändstickor i hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medans limmet härdade skissade jag upp och skrev ut två shims att sätta mellan gångjärnet och fästet på dörren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Valde det 1mm tjocka och skruvade ihop allt med glappfri dörr som resultat.
Skjut mig.
Gav mig på att försöka måla kåpan med en Hammerite anpassad för galvad/koppar/rostfritt. Det var som att måla en badrumsmatta med kåda. Färgen satte sig men gick inte att pensla ut mer än någon enstaka cm så jag tog bevisligen på tok för mycket.
Nu ska det bara få torka och sen kommer stålborsten och värmepistolen fram… Om inte någon har ett bättre förslag?
Gav mig på att försöka måla kåpan med en Hammerite anpassad för galvad/koppar/rostfritt. Det var som att måla en badrumsmatta med kåda. Färgen satte sig men gick inte att pensla ut mer än någon enstaka cm så jag tog bevisligen på tok för mycket.
Nu ska det bara få torka och sen kommer stålborsten och värmepistolen fram… Om inte någon har ett bättre förslag?
För många skulle det säkert vara en bra lösning, men det är inget för mig. Lägger mer än gärna tid & pengar på att få till en lösning jag är nöjd med.raveper skrev:
Slipa ner färgen lite så att du får en jämn yta sen målar du en gång till med samma färg fast med roller.LoweW skrev:Skjut mig.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 925 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här har det snickrat viktiga saker! Det har legat en viss sordi över julstämningen sedan klantarslet till sambo för några dagar sedan välte ner tomten med resultat att han blev av med hand, grötfat o slev. Handen o fatet klarade sig hyfsat medan sleven pulvriserades.
"Kan du limma fast handen o fatet igen?". Visst....o för att hamna på plus så här innan jul bestämde jag mig för att överraska sambon med en ny slev.
Liten bit av ek, började med att borra urgröpningen med en hålkälsfräs i pelarborren. Över till bandslip för yttre rundning följt av handsågning av handtagsformen. Tillbaka till bandslip för grovformnining o sen finkarvande med dremeln o lite handsandpapprande som avslutning.
Dremla tomtens brottyta rak o sen limma fast sleven med epoxi. Blev lite ful skarv så blandade till sågspån o lim som spacklades på i skarven o sen putsades.
Sådärja, nu har jag varit snäll i år o förtjänar fina julklappar!
"Kan du limma fast handen o fatet igen?". Visst....o för att hamna på plus så här innan jul bestämde jag mig för att överraska sambon med en ny slev.
Liten bit av ek, började med att borra urgröpningen med en hålkälsfräs i pelarborren. Över till bandslip för yttre rundning följt av handsågning av handtagsformen. Tillbaka till bandslip för grovformnining o sen finkarvande med dremeln o lite handsandpapprande som avslutning.
Dremla tomtens brottyta rak o sen limma fast sleven med epoxi. Blev lite ful skarv så blandade till sågspån o lim som spacklades på i skarven o sen putsades.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hon läser inte frekvent här hoppas jag med avseende på fortsatta julstämningen?!Ola C skrev:Här har det snickrat viktiga saker! Det har legat en viss sordi på julstämningen sedan klantarslet till sambo för några dagar sedan välte ner tomten med resultat att han blev av med hand, grötfat o slev. Handen o fatet klarade sig hyfsat medan skeden...
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]