Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du associerade till Kjell-Olof Feldt och inte något annat när du såg en pelarborr är häpnadsväckande. ;)
Häpnadsväckande??? Snarare självklart:

En:

Gammal sliten grön stationsär motorpump på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får mig att tänka på en:

En stående bordsborrmaskin i ett verkstadsutrymme med en borrchuck och ett träsammanfogat verktygsbord.
Skapa konto

Som får mig att bli sugen på en:

Burk av Arboga Original Ale, ett svenskt öl, med texten "Smakfull Klassiker" och alkoholhalt på 5,6%.
Skapa konto

Men då klockan bara är tre på eftermiddagen hejdar jag mig då jag tänker på:

Rubrik som lyder "Jag dövade rädslan med alkohol" och ingress om tidigare finansminister som skrivit en bok om sitt alkoholberoende.

Tänker inte alla så?

• Gilla
  • Haha
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
Missade sista steget. Jag skäms och lovar att borra djupare i tanken nästa gång innan jag ifrågasätter logiska samband. :seenoevil:

• Haha
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
[bild] [bild] [bild]
Även jag har lekt med pelarborren.
Pelarborr i arbete med metallstycke i skruvstäd, spånor synliga efter borrning.
Skapa konto

Resultatet blev följande. Men det krävdes lite efterarbete med kap & ger sågen för metall, svetsen, samt en slö fogsvans.
Anpassad metallkonstruktion i öppen spis efter arbete med pelarborr, såg och svets.
Skapa konto

Ska bli spännande att testa skillnaden ikväll.

• Gilla
Jormen och 7 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Även jag har lekt med pelarborren.
[bild]
Resultatet blev följande. Men det krävdes lite efterarbete med kap & ger sågen för metall, svetsen, samt en slö fogsvans.
[bild]
Ska bli spännande att testa skillnaden ikväll.
Häftigt! Det ser ut att kunna funka bra. Har efter en del eldande med min fått lite nya idéer. Jag eldar ju en del ved med kåda i och den röken är svår att antända. Är inne på att kanske bygga en kammare ovanför elden och tvinga röken igenom den och tillsätta luft där i. Borde kunna ge ännu högre temperaturer så även den sotröken brinner eventuellt :thinking:

Idag har cirkelsågen, kap o ger, skruvdragaren och spikpistolen fått jobba. Ja chauffören har fått hoppa ner och upp på ställning en hel del också.

Ska det alltid vara så att man ska jobba en hel helg och grämas över att man jobbar med ett dåligt verktyg för att få arslet ur och köpa ett nytt. Nu är det kap o gersågen som skulle behöva uppdateras.

Cirkelsåg som skär genom en tjock träpanel på ett arbetsbord med sågspån omkring.
Skapa konto
Interiör av en byggnad under renovering med öppen dörr som visar utsikt över en park med promenerande personer.
Skapa konto
Byggarbetsplats med träpanelvägg, skärställning och verktyg som cirkelsåg och skruvdragare.
Skapa konto
Lite sugen på en med 300mm klinga. Panelen jag sätter upp är 34mm tjock och 220mm bred. Den kapas ca 43grader och geras 45grader och då räcker inte nuvarande.

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Gnuggar på på den här. Det går i alla fall lite framåt.
Gammal bordscirkelsåg med rostfläckar och mätsticka i en verkstad.
Skapa konto

Bytt bänkskivor hos svärmor också, inkluderade både två sågar mini-spärrskaft och skruvdragare och säkert en del till.

• Gilla
Henrik Andersson72 och 5 till
  • Laddar…
Dagens enmansbax.

En gammal grönmålad maskindel ligger på en bagagerumsmatta i en bil, redo att bli undersökt och fixad.
Skapa konto
En stor, gammal maskindel på två träbjälkar framför en öppen baklucka på en bil.
Skapa konto
En stor äldre grön maskin liggande på en träpall inne i en verkstad med röda väggar.
Skapa konto

Nu är den på plats i verkstaden, ska bara hitta tiden att kolla på den.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Är det samma maskin som lämnat Halland för Jönköping?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det samma maskin som lämnat Halland för Jönköping?
Japp.
Från Motala en gång i tiden (troligen från Östtyskland), till halmstad för lite årgångslagring och nu till inre östkusten ;)

Gett mig på körsbärsträdet jag fick av @Taxture. Tyvärr dröjer nya bandsågen en månad till, så jag får göra det bästa av situationen. Valt ut, kapat, limmat ändträt och klyvt de grövsta med en alldeles för liten och klen motorsåg. Jag blir väldigt sugen på att börja använda virket nu när jag ser hur det ser ut inuti, men det krävs ju rätt mycket mer tålamod än att bara vänta en ynka månad på en såg.

Kapade körsbärsträdplankor med synlig ådring och ändträ limning, placerade utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Taxture och 11 till
  • Laddar…
Fick äntligen tummen ur och gjorde skruvstädet mobilt:
Mobil skruvstäd monterat på en vit träplatta på ett arbetsbord, omgivet av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto
Träskiva på arbetsbänk med skruv och borr från Bosch GKS 12V synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Passade på att testa min nya Bosch GKS 12V, tycker den levererade som förväntat:
Närbild på ett nytt snitt i ett vitt material med en Bosch GKS 12V cirkelsåg i bakgrunden, synlig skruv och arbetsklädda fötter.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Fick äntligen tummen ur och gjorde skruvstädet mobilt:
[bild] [bild]

Passade på att testa min nya Bosch GKS 12V, tycker den levererade som förväntat:
[bild]
Det ger inspiration, mitt är ännu så mobilt att det inte sitter fast någon stans alls. En platta man kan sätta på bänken med en tving eller två är nog en bra kompromiss mellan fast montage på bänken(och i vägen) och helt löst och svåranvändbart som idag.

Fortsätter maskinvård. Närbild av ett rengjort metallbord till en stationär sågmaskin i ett arbetsrum.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Röd och svart batteridriven borr-/skruvdragare med egenutvecklad bältesclips monterad på ett 4.0Ah batteri.
Skapa konto
Röd och svart borrskruvdragare med egenutvecklad bältesclips monterad runt ett 4ah batteri.
Skapa konto
Egenutvecklad bältesclips bredvid ett rött 4.0 Ah Milwaukee-batteri på vit bakgrund.
Skapa konto
Egengjord bältesclip monterad på ett Milwaukee 4Ah batteri.
Skapa konto
Egenutvecklad bältesclips monterad på ett rött och svart Milwaukee M12 4Ah batteri.
Skapa konto

Efter att den där fåniga såkallade bältesclipsen Milwaukee envisas med fått dragaren att dimpa i backen för den 100e gången fick jag hjärnbryt.

Utvecklade en bältesclips som man monterar runt 4ah+ Batterierna. Det kanske märks men jo man är som nöjd med sig själv ;)

• Gilla
Harald Blåtumme och 10 till
  • Laddar…
Putsat upp en gammal klockradio, fick den på köpet tillsammans med en 70 tals kortvågsradio jag också meckar med. Av märket DUX. Ersatte min moderna klockradio från 2010 talet eftersom den hade värdelös radio, displayen är också för stor och kraftig så den stör om natten om den inte vänder bort. Denna i jämförelse har utmärkt radioreception och displayen är passligt kraftig så den inte stör. Överlägsen byggkvalitét jämfört med den moderna.

3MnXXkYl.jpg
Lite smuts på volymkontrollen som jag hade missat, det är fixat nu.

• Gilla
Garderobssnickarn och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.