3 392 874 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Häpnadsväckande??? Snarare självklart:Nötegårdsgubben skrev:
En:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får mig att tänka på en:
Logga in
Skapa konto
Som får mig att bli sugen på en:
Logga in
Skapa konto
Men då klockan bara är tre på eftermiddagen hejdar jag mig då jag tänker på:
Tänker inte alla så?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 626 inlägg
Missade sista steget. Jag skäms och lovar att borra djupare i tanken nästa gång innan jag ifrågasätter logiska samband.
Även jag har lekt med pelarborren.G GVR4 skrev:
Logga in
Skapa konto
Resultatet blev följande. Men det krävdes lite efterarbete med kap & ger sågen för metall, svetsen, samt en slö fogsvans.
Logga in
Skapa konto
Ska bli spännande att testa skillnaden ikväll.
Häftigt! Det ser ut att kunna funka bra. Har efter en del eldande med min fått lite nya idéer. Jag eldar ju en del ved med kåda i och den röken är svår att antända. Är inne på att kanske bygga en kammare ovanför elden och tvinga röken igenom den och tillsätta luft där i. Borde kunna ge ännu högre temperaturer så även den sotröken brinner eventuelltA Anderscurl skrev:
Idag har cirkelsågen, kap o ger, skruvdragaren och spikpistolen fått jobba. Ja chauffören har fått hoppa ner och upp på ställning en hel del också.
Ska det alltid vara så att man ska jobba en hel helg och grämas över att man jobbar med ett dåligt verktyg för att få arslet ur och köpa ett nytt. Nu är det kap o gersågen som skulle behöva uppdateras.
Lite sugen på en med 300mm klinga. Panelen jag sätter upp är 34mm tjock och 220mm bred. Den kapas ca 43grader och geras 45grader och då räcker inte nuvarande.
Ska det alltid vara så att man ska jobba en hel helg och grämas över att man jobbar med ett dåligt verktyg för att få arslet ur och köpa ett nytt. Nu är det kap o gersågen som skulle behöva uppdateras.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dagens enmansbax.
Nu är den på plats i verkstaden, ska bara hitta tiden att kolla på den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är den på plats i verkstaden, ska bara hitta tiden att kolla på den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 626 inlägg
Är det samma maskin som lämnat Halland för Jönköping?
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Gett mig på körsbärsträdet jag fick av @Taxture. Tyvärr dröjer nya bandsågen en månad till, så jag får göra det bästa av situationen. Valt ut, kapat, limmat ändträt och klyvt de grövsta med en alldeles för liten och klen motorsåg. Jag blir väldigt sugen på att börja använda virket nu när jag ser hur det ser ut inuti, men det krävs ju rätt mycket mer tålamod än att bara vänta en ynka månad på en såg.
Logga in
Skapa konto
Fick äntligen tummen ur och gjorde skruvstädet mobilt:
Passade på att testa min nya Bosch GKS 12V, tycker den levererade som förväntat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passade på att testa min nya Bosch GKS 12V, tycker den levererade som förväntat:
Logga in
Skapa konto
Det ger inspiration, mitt är ännu så mobilt att det inte sitter fast någon stans alls. En platta man kan sätta på bänken med en tving eller två är nog en bra kompromiss mellan fast montage på bänken(och i vägen) och helt löst och svåranvändbart som idag.P pfb skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter att den där fåniga såkallade bältesclipsen Milwaukee envisas med fått dragaren att dimpa i backen för den 100e gången fick jag hjärnbryt.
Utvecklade en bältesclips som man monterar runt 4ah+ Batterierna. Det kanske märks men jo man är som nöjd med sig själv
Putsat upp en gammal klockradio, fick den på köpet tillsammans med en 70 tals kortvågsradio jag också meckar med. Av märket DUX. Ersatte min moderna klockradio från 2010 talet eftersom den hade värdelös radio, displayen är också för stor och kraftig så den stör om natten om den inte vänder bort. Denna i jämförelse har utmärkt radioreception och displayen är passligt kraftig så den inte stör. Överlägsen byggkvalitét jämfört med den moderna.
Lite smuts på volymkontrollen som jag hade missat, det är fixat nu.
Lite smuts på volymkontrollen som jag hade missat, det är fixat nu.