DennisCA DennisCA skrev:
Putsat upp en gammal klockradio, fick den på köpet tillsammans med en 70 tals kortvågsradio jag också meckar med. Av märket DUX. Ersatte min moderna klockradio från 2010 talet eftersom den hade värdelös radio, displayen är också för stor och kraftig så den stör om natten om den inte vänder bort. Denna i jämförelse har utmärkt radioreception och displayen är passligt kraftig så den inte stör. Överlägsen byggkvalitét jämfört med den moderna.

[bild]
Lite smuts på volymkontrollen som jag hade missat, det är fixat nu.
grymt snyggt jobbat!

Tack, ska tipsa att Meguiars Plast-X (bilputsmedel för plastdelar typ lampor) funkar jättebra att fräscha upp gamla plastdelar.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
ska tipsa att Meguiars Plast-X (bilputsmedel för plastdelar typ lampor)
Visst är det denna du menar?

Flaska med Meguiar's PlastX klar plastrengöring och polermedel, använd för att ta bort missfärgningar och repor på strålkastarglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsar man strålkastarglas (plast) rekommenderas även UV-skydd:

Flaska med Meguiar's Headlight Protectant för att bibehålla klarheten på strålkastarglas och ge UV-skydd.
Skapa konto

Båda finns exempelvis på Mekonomen:

https://www.mekonomen.se/plastx-meguiars-13377274
https://www.mekonomen.se/headlight-protectant-meguiars-13377287

Jag "renoverade" ett par strålkastare i somras med bra resultat. Sålde dock bilen innan jag hann dra några slutsatser om långsiktig hållbarhet.

Jo den är det

This time of year, again...
Bil i garage med vinterdäck nära, däcksbyte verkar förestående.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
This time of year, again...
[bild]
Fick ni också snö inatt alltså? ;)

Vi har haft dubbat i några veckor nu ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fick ni också snö inatt alltså? ;)

Vi har haft dubbat i några veckor nu ;)
Kallgrader och fuktiga vägar...
Lite lite snöblandat igår kväll.

Så nu är det nog vart några veckor till. ;)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Nästan klar med hönshuset förutom giljotinlucka och gångjärn.
Det börjar bli kallt om nätterna så det är verkligen dags att de fick flytta in.

Inredning av hönshus med sittpinnar, redelåda och ströbädd, nästan färdigbyggt.
Skapa konto
Interiör av nästan färdigt hönshus med sittstänger och ströbädd.
Skapa konto
Rödmålat hönshus med öppen liten fyrkantig lucka nära marken, isolering i förgrunden, påbörjade byggnadsarbeten.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 10 till
  • Laddar…
Skjulet där spånsugen ska stå börjar ta form. Har använt virke från ett gammalt plank som jag rev i somras, ev blir det till att måla till sommaren.

Borde man borra upp några ventilationshål tror ni? Skjulet är ju öppet undertill, och det finns en luftspalt uppe mellan väggarna och taket, så viss ventilation finns men kanske det behövs mer? Tänker att det blir en hel del luftflöde när sugen är igång.

Ett litet träskjul byggt av återanvänt plankvirke, delvis öppet undertill och vid taket.
Skapa konto

Träskjul under konstruktion med öppen botten och takluftspalt, byggt av återanvänt virke.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Borde man borra upp några ventilationshål tror ni?
Mät tempen vid skjulets tak när du "kört hårt" en varm sommardag är mitt förslag för att ta rätt på eventuella ventilationsbehov.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
True story...
Idag kl. 07:05 påbörjade jag detta.
8:01 hade jag kontrollerat däcktryck, duschat och tagit mig till jobbet
Bil med sommardäck vid sidan och däckbyte verktyg på garagegolvet.
Skapa konto

Nu kan värmen återvända...:oops:

Redigerat:
  • Gilla
Peter_Bromma och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Gett mig på körsbärsträdet jag fick av @Taxture. Tyvärr dröjer nya bandsågen en månad till, så jag får göra det bästa av situationen. Valt ut, kapat, limmat ändträt och klyvt de grövsta med en alldeles för liten och klen motorsåg. Jag blir väldigt sugen på att börja använda virket nu när jag ser hur det ser ut inuti, men det krävs ju rätt mycket mer tålamod än att bara vänta en ynka månad på en såg.

[bild]
Riktigt fint, tur att jag inte bara la det på brasan…….
finns några bitar kvar om nån är intresserad ;)

• Gilla
Hep
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
True story...
Idag kl. 07:05 påbörjade jag detta.
8:01 hade jag kontrollerat däcktryck, duschat och tagit mig till jobbet
[bild]
Nu kan värmen återvända...:oops:
Vem bytte hjulen då? ;)

• Haha
  • Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
Så sjukt imponerad av dom här bladen!

Det nedre bladet på bilden har kapat, 2st HEA160, 2st HEA 100, 7st rör 70x3mm (kapade på marken genom grus...) Sedan kapade jag ner en oljetank med 4mm godstjocklek!!! Tanken var 2x1m, så 6m snitt i 4mm plåt och det har inte gått av än! WTF!

Bytte till det övre bladet på bilden när jag skar ner tanken i småbitar, men det vara bara pga att jag gick tom på batteri i tigersågen.. Så tänkte att en nytt blad skulle vara snällare mot sågen, märkte dock inte så stor skillnad.

Fuskade lite på hea balkarna och kapade med vinkelslip på ovansidan flänsen. Men resten tog jag med tigersågen. Lite svårt att se på bilden men en stor del av tänderna är fortfarande kvar på blad 1!

Tror jag gav 300 spänn på karl hedin, och tog ett 5pack bara för att jag har så dåliga erfarenheter av tigersågsblad och hea balkar.. Bladen brukar gå av i framkant på chucken/bladfästet.

Mindre imponerad är jag över min bosch 18v tigersåg. Lite dåligt med power i den tycker jag. Den orkar inte riktigt och då börjar den slå istället. Makitas 18v som jag har på jobbet är myyyyyycket bättre. Får inte glömma farfars 36v hilti heller för den skär allt som smör :)

• Två använda tigersågsblad på grovt betonggolv och ett nytt i förpackning.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
R rIdDoCk skrev:
Så sjukt imponerad av dom här bladen!

Det nedre bladet på bilden har kapat, 2st HEA160, 2st HEA 100, 7st rör 70x3mm (kapade på marken genom grus...) Sedan kapade jag ner en oljetank med 4mm godstjocklek!!! Tanken var 2x1m, så 6m snitt i 4mm plåt och det har inte gått av än! WTF!

Bytte till det övre bladet på bilden när jag skar ner tanken i småbitar, men det vara bara pga att jag gick tom på batteri i tigersågen.. Så tänkte att en nytt blad skulle vara snällare mot sågen, märkte dock inte så stor skillnad.

Fuskade lite på hea balkarna och kapade med vinkelslip på ovansidan flänsen. Men resten tog jag med tigersågen. Lite svårt att se på bilden men en stor del av tänderna är fortfarande kvar på blad 1!

Tror jag gav 300 spänn på karl hedin, och tog ett 5pack bara för att jag har så dåliga erfarenheter av tigersågsblad och hea balkar.. Bladen brukar gå av i framkant på chucken/bladfästet.

Mindre imponerad är jag över min bosch 18v tigersåg. Lite dåligt med power i den tycker jag. Den orkar inte riktigt och då börjar den slå istället. Makitas 18v som jag har på jobbet är myyyyyycket bättre. Får inte glömma farfars 36v hilti heller för den skär allt som smör :)
Milwaukee är mina favorit blad med! Är det rivning I trä och spik så är deras "AXE" grymma

• Gilla
rIdDoCk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.