Provmonterat:
Provmonterad trefasads modulär kamin utan stenar i en verkstad med verktyg och kaminutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår "bara" stenarna.

Två tvåvåningskaminer ska bli en kamin av den mer ovanliga trevåningsmodellen. Den ena var väldigt rostig och den andra var söndereldad. Båda var tappade. Men som väl var så var det inte samma delar som var dåliga.

Det innebär att jag får en del delar över. Kommer i säljes och bortskänkes så småningom om. Men om någon redan nu är sugen på en toppsten, spjäll eller luckor så har jag till övers. Det verkar ju finnas intresse för dessa kaminer.

• Gilla
Luddis_1 och 7 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
För att återkoppla till ett inlägg jag gjorde för ett tag sedan så kommer här lite bilder på padelbanan jag konstruerat ( och byggt måste jag tillägga) :cool:

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ser ut som en plats för cagefighting i lag. Kom osökt att tänka på
Serieteckning av pojke med stripig frisyr som håller i en gavel, med pratbubbla ovanför.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Tränat på fogar. Ska bli en liten hylla till badrummet, får se om den blir bra nog att sätta upp eller om det blir en hylla till garaget.
Fogarna håller inte för en närbild, men hyllan blev ändå tillräckligt ok för att slippa ödet som garagehylla.

Egenbyggd trähylla på kakelvägg med hygienprodukter och tandkräm.
Skapa konto

Trähylla med vardagsprodukter monterad på kakelvägg, närbild på hyllans struktur.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Big builder och 20 till
  • Laddar…
Hur fäste du upp hyllan på vägen?

Frustrator Frustrator skrev:
Hur fäste du upp hyllan på vägen?
Det fanns sedan tidigare husägare två borrhål i väggen, de hålen var egentligen utgångspunkt för hyllbygget, jag ville helt enkelt täcka hålen. Därav den uppdragna baksidan av hyllan, har borrat två hål genom den och så skruvat in i de befintliga borrhålen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fogarna håller inte för en närbild, men hyllan blev ändå tillräckligt ok för att slippa ödet som garagehylla.

[bild]
[bild]
OK lite tips i all välmening, till nästa gång:). När du gör laxstjärtar fundera på orienteringen. Som de är nu är gavlarna självlåsande mot att ramla ut, vilket typ aldrig kommer hända för det är ingen last på det hållet. Bättre lägga laxstjärtarna så gavlarna är självlåsande mot att lossna från bakstycket. Detta kommer heller aldrig hända för kraften går aldrig rakt i den riktningen men rent estetiskt ser det bättre ut om laxstjärtarna ligger på rätt håll rent konstruktionsmässigt. Sen hade gärna spåret för botten fått vara stoppat nån millimeter innan kanten så man inte får genomgående hål där.

• Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
OK lite tips i all välmening, till nästa gång:). När du gör laxstjärtar fundera på orienteringen. Som de är nu är gavlarna självlåsande mot att ramla ut, vilket typ aldrig kommer hända för det är ingen last på det hållet. Bättre lägga laxstjärtarna så gavlarna är självlåsande mot att lossna från bakstycket. Detta kommer heller aldrig hända för kraften går aldrig rakt i den riktningen men rent estetiskt ser det bättre ut om laxstjärtarna ligger på rätt håll rent konstruktionsmässigt. Sen hade gärna spåret för botten fått vara stoppat nån millimeter innan kanten så man inte får genomgående hål där.
Tack, jag är väl medveten om orienteringen på laxstjärtarna, insåg det så fort jag hade sågat men då var det ju för sent :D valde att acceptera misstaget och ta det som en lärdom. Detsamma gäller för spåret för botten, det sågade jag ut med bordssågen men nästa gång kommer jag att köra det i fräsbordet med stopp en bit före kortsidan.

Det blir sällan (aldrig) felfritt för mig men då jag är ny till det här med att snickra så lär jag mig oftast iallafall nåt inför kommande projekt, och i det här fallet blev resultatet tillräckligt för att sätta upp på lilltoan:D

Med det sagt är jag väldigt glad över din feedback, har sett en del av det du gjort och lagt ut bilder på här på forumet och det är hedrande att få tips av en sån mästare!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Microkatten
Det blir sällan (aldrig) felfritt för mig men då jag är ny till det här med att snickra så lär jag mig oftast iallafall nåt inför kommande projekt
"A day that I don't learn something new is a wasted day" B.B. King

Bra jobbat!

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ser ut som en plats för cagefighting i lag. Kom osökt att tänka på
[bild]
Mvh Findus
När padelboomen är över så hyr vi ut till kriminalvården som interneringsceller. :rofl:

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
När padelboomen är över så hyr vi ut till kriminalvården som interneringsceller. :rofl:
Som jag har förstått det så byggs många hallar så att grunden tål att man kör in lastbilar och det finns stora portar.
Så då kan man bygga om lokalen till annan verksamhet relativt billigt om mellancheferna börjar jobba igen.

• Haha
  • Gilla
Ursviken och 6 till
  • Laddar…
Metallram till kärra med hjul, nysvetsad och målad, före montering.
Skapa konto

Jag punktade delarna på plats, skruvade isär, svetsade färdigt och målade. Hur tror ni att passformen var sedan när det var dags att sätta ihop igen? (Ledtråd: inte speciellt bra):thinking:

Appendix Appendix skrev:
Som jag har förstått det så byggs många hallar så att grunden tål att man kör in lastbilar och det finns stora portar.
Så då kan man bygga om lokalen till annan verksamhet relativt billigt om mellancheferna börjar jobba igen.
Du menar NÄR...?
Fast visst, du pratar om jobba också. ;)

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Idag fick det bli ett litet projekt jag gått och tänkt på ett bra tag men inte kommit till skott med. Har tidigare fixat en slipskiva till svarven så jag kan använda den som rondellslip men bara lagt en tjockare bräda som arbetsyta. Nu har jag äntligen fixat en arbetsyta i betydligt bättre höjd som jag dessutom kan spänna fast och lossa smidigt. Den skulle väl egentligen varit nån centimeter högre, men det här blir utmärkt för mina behov.
Ny arbetsyta i trä monterad nära en slipskiva, med fastspänningsmekanism på en verkstadsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Jag har ägnat dagen åt att göra klart min "lilla" rikt-släde till klyvsågen.
Blev ganska tung då den rymmer upp till 360 cm långa brädor.
Funkade dock fint
Nu ska här göras golvsocklar mm.

Träsläde för klyvsåg kapabel att rymma 360 cm långa brädor i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Bytt avgassystem på miatan (till ett tystare).

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.