3 393 150 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Provmonterat:
Nu återstår "bara" stenarna.
Två tvåvåningskaminer ska bli en kamin av den mer ovanliga trevåningsmodellen. Den ena var väldigt rostig och den andra var söndereldad. Båda var tappade. Men som väl var så var det inte samma delar som var dåliga.
Det innebär att jag får en del delar över. Kommer i säljes och bortskänkes så småningom om. Men om någon redan nu är sugen på en toppsten, spjäll eller luckor så har jag till övers. Det verkar ju finnas intresse för dessa kaminer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu återstår "bara" stenarna.
Två tvåvåningskaminer ska bli en kamin av den mer ovanliga trevåningsmodellen. Den ena var väldigt rostig och den andra var söndereldad. Båda var tappade. Men som väl var så var det inte samma delar som var dåliga.
Det innebär att jag får en del delar över. Kommer i säljes och bortskänkes så småningom om. Men om någon redan nu är sugen på en toppsten, spjäll eller luckor så har jag till övers. Det verkar ju finnas intresse för dessa kaminer.
Fogarna håller inte för en närbild, men hyllan blev ändå tillräckligt ok för att slippa ödet som garagehylla.JohnnyKeba skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Hur fäste du upp hyllan på vägen?
Det fanns sedan tidigare husägare två borrhål i väggen, de hålen var egentligen utgångspunkt för hyllbygget, jag ville helt enkelt täcka hålen. Därav den uppdragna baksidan av hyllan, har borrat två hål genom den och så skruvat in i de befintliga borrhålen.Frustrator skrev:
OK lite tips i all välmening, till nästa gång. När du gör laxstjärtar fundera på orienteringen. Som de är nu är gavlarna självlåsande mot att ramla ut, vilket typ aldrig kommer hända för det är ingen last på det hållet. Bättre lägga laxstjärtarna så gavlarna är självlåsande mot att lossna från bakstycket. Detta kommer heller aldrig hända för kraften går aldrig rakt i den riktningen men rent estetiskt ser det bättre ut om laxstjärtarna ligger på rätt håll rent konstruktionsmässigt. Sen hade gärna spåret för botten fått vara stoppat nån millimeter innan kanten så man inte får genomgående hål där.JohnnyKeba skrev:
Tack, jag är väl medveten om orienteringen på laxstjärtarna, insåg det så fort jag hade sågat men då var det ju för sent valde att acceptera misstaget och ta det som en lärdom. Detsamma gäller för spåret för botten, det sågade jag ut med bordssågen men nästa gång kommer jag att köra det i fräsbordet med stopp en bit före kortsidan.Ola C skrev:OK lite tips i all välmening, till nästa gång. När du gör laxstjärtar fundera på orienteringen. Som de är nu är gavlarna självlåsande mot att ramla ut, vilket typ aldrig kommer hända för det är ingen last på det hållet. Bättre lägga laxstjärtarna så gavlarna är självlåsande mot att lossna från bakstycket. Detta kommer heller aldrig hända för kraften går aldrig rakt i den riktningen men rent estetiskt ser det bättre ut om laxstjärtarna ligger på rätt håll rent konstruktionsmässigt. Sen hade gärna spåret för botten fått vara stoppat nån millimeter innan kanten så man inte får genomgående hål där.
Det blir sällan (aldrig) felfritt för mig men då jag är ny till det här med att snickra så lär jag mig oftast iallafall nåt inför kommande projekt, och i det här fallet blev resultatet tillräckligt för att sätta upp på lilltoan
Med det sagt är jag väldigt glad över din feedback, har sett en del av det du gjort och lagt ut bilder på här på forumet och det är hedrande att få tips av en sån mästare!
Redigerat:
Som jag har förstått det så byggs många hallar så att grunden tål att man kör in lastbilar och det finns stora portar.Needas skrev:
Så då kan man bygga om lokalen till annan verksamhet relativt billigt om mellancheferna börjar jobba igen.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Idag fick det bli ett litet projekt jag gått och tänkt på ett bra tag men inte kommit till skott med. Har tidigare fixat en slipskiva till svarven så jag kan använda den som rondellslip men bara lagt en tjockare bräda som arbetsyta. Nu har jag äntligen fixat en arbetsyta i betydligt bättre höjd som jag dessutom kan spänna fast och lossa smidigt. Den skulle väl egentligen varit nån centimeter högre, men det här blir utmärkt för mina behov.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Bytt avgassystem på miatan (till ett tystare).