Full fart i kaminverkstan idag.

Svetsad reservdel i plattjärn och en TIG-svetsmaskin på betongtrappa med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsade en reservdel som ersättning för en sprucken ram av gjutjärn. Går betydligt fortare att tillverka en ny del av plattjärn. Den kommer ändå inte synas.

Svetsad plattjärnsram klar för provmontering på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Verkar passa. Gjorde den ett par mm mindre än den ursprungliga då längdutvecklingskoefficienten för stål är högre än den för gjutjärn och ramen ska ligga inuti en gjutjärnsram.

Provmontering:
Nysvetsad metallram tillverkad av plattjärn, provmonterad med bultar, i en verkstad.
Skapa konto

I orginal så är kaminen monterad med försänkt skruv W1/4. Det är svårt att få tag i. UNC 1/4 skulle funka det med, men det fick jag inte heller tag i. Å andra sidan fick jag borra ur all gammal skruv, så då kunde jag lika gärna gänga om till M8. Skillnaden i höjd på skallen på en försänkt M8 och en W1/4 är bara några tiondelar då W har 82 grader försäkring och M har 90.

Komponenter till kamin, nysvetsad reservdel och målade kaminramar på verkstadsgolv.
Skapa konto

Avslutade med att måla.

Det jag målat tidigare ska "härdas".
Öppen kamin med synliga reservdelar under reparation och provmontering inuti.
Skapa konto

Lika bra att passa på när frun är bortrest...

• Gilla
ådal och 14 till
  • Laddar…
Det där projektet ser jag gärna mer bilder ifrån.

• Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Full fart i kaminverkstan idag.

[bild]
Svetsade en reservdel som ersättning för en sprucken ram av gjutjärn. Går betydligt fortare att tillverka en ny del av plattjärn. Den kommer ändå inte synas.

[bild]
Verkar passa. Gjorde den ett par mm mindre än den ursprungliga då längdutvecklingskoefficienten för stål är högre än den för gjutjärn och ramen ska ligga inuti en gjutjärnsram.

Provmontering:
[bild]
I orginal så är kaminen monterad med försänkt skruv W1/4. Det är svårt att få tag i. UNC 1/4 skulle funka det med, men det fick jag inte heller tag i. Å andra sidan fick jag borra ur all gammal skruv, så då kunde jag lika gärna gänga om till M8. Skillnaden i höjd på skallen på en försänkt M8 och en W1/4 är bara några tiondelar då W har 82 grader försäkring och M har 90.

[bild]
Avslutade med att måla.

Det jag målat tidigare ska "härdas".
[bild]
Lika bra att passa på när frun är bortrest...
Passa på att rengöra ugnsluckan så är allt förlåtet. Alternativt så blir kommentaren ”vad har du nu ställt till med?”. :p

Grannen kom med en duschknopp (den man väljer kran eller dusch) med pajade plastgängor. Rätt usel konstruktion med pluttiga m4 plastgängor på en knopp som man drar i dagligen o som dessutom sitter i ganska utsatt miljö.

Hursomhelst, grannen fick en stor lettrad m4 mutter att skruva dit o blev jättenöjd....o när ämnet ändå va på tal fick jag en spark i röven att göra nåt åt vår egen knopp som levde på sista gängvarvet. Till oss själva svarvade jag en ny knopp, om vi också e nöjda vet jag inte förrän chefen kommit hem o inspekterat.:rolleyes:

Första bilden visar orginalknoppen, där nere i botten e några ledsamma varv m4 plastgänga.

Nötna plastgängor inne i en duschknopp placerad på ett träbord, tydligt tecken på slitage.
Skapa konto

Sliten duschknopp med skadade plastgängor jämfört med en nygjord metallknopp.
Skapa konto

Två svarvade duschknoppar i metall på träyta, en original och en nytillverkad.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 14 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Grannen kom med en duschknopp (den man väljer kran eller dusch) med pajade plastgängor. Rätt usel konstruktion med pluttiga m4 plastgängor på en knopp som används dagligen i ganska utsatt miljö.

Hursomhelst, grannen fick en stor lettrad m4 mutter att skruva dit o blev jättenöjd....o när ämnet ändå va på tal fick jag en spark i röven att göra nåt åt vår egen knopp som levde på sista gängvarvet. Till oss själva svarvade jag en ny knopp, om vi också e nöjda vet jag inte förrän chefen kommit hem o inspekterat.:rolleyes:

Första bilden visar orginalknoppen, där nere i botten e några ledsamma varv m4 plastgänga.

[bild]
[bild]
[bild]
Ska inte ett av dina märken sitta på knoppen?

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
För att återkoppla till ett inlägg jag gjorde för ett tag sedan så kommer här lite bilder på padelbanan jag konstruerat ( och byggt måste jag tillägga) :cool:

Nybyggd padelbana inomhus med röd markbeläggning och glasväggar.
Skapa konto
Padelbana inomhus med röd mark och glasväggar som konstruerats av forummedlem.
Skapa konto
Padelbana med röd yta och omgiven av glasväggar inomhus, konstruerad av besökaren.
Skapa konto
Konstruerad padelbana inomhus med röd konstgräsbeläggning och omgivande glas- och nätstaket.
Skapa konto
Nybyggd padelbana inne i en industrihall med röd konstgräsmatta och omgivande nät.
Skapa konto
Närbild på en del av konstruktionen på en padelbana med fokus på metallgallret och fästdetaljer.
Skapa konto
Detaljbild på hörnet av en nyligen konstruerad padelbana med nät, staket och röd markbeläggning.
Skapa konto
Metallfäste på träbord, del av konstruktion för padelbana.
Skapa konto

• Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått den här radion jag köpte begagnad att funka, passar bra in i köket. Får även in flera stationer på MW bandet, men LW bandet är tomt. Synd det bara är ryska kanaler. Men FM receptionen är riktigt bra. Det är något speciellt med att få radion genom luften på gammaldags vis och inte en kabel.

cmFDcWM.jpg

f10Nk1b.jpg

• Gilla
  • Älska
Norrtull och 11 till
  • Laddar…
Igår kväll.
Gipsat tak med skruvar synliga och en oavslutad kant nära en vägghylla i ett rörigt rum.
Skapa konto

Taket gipsat sånär som en kort bit ovanför en hylla som är skruvad i väggen.
Sen återstår det en ca. 10cm smal rad till vänster, kan bli en "fet" taklist där. ;)

• Gilla
  • Haha
Chentin och 5 till
  • Laddar…
Spån..
Verkstadsbänk täckt med träspån och ett snickeri i en skruvstycke.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
fremax och 12 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Spån..
[bild]
härligt. Vilken känsla . Svarvat torrt?. Visa gärna resultatet

R Rönnis skrev:
härligt. Vilken känsla . Svarvat torrt?. Visa gärna resultatet
Övar i vått och torrt Olika träskålar i varierade färdigställningsstadier på ett arbetsbord bredvid en bandslip.
Skapa konto

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Person demonterar takstolar i trä på ett halvt nedrivet förråd under vintersäsong.
Skapa konto
Man använder sticksåg för att demontera trästolpe i ett förråd.
Skapa konto

Demonterade ett förråd igår med farsan :) Ett rent nöje.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
engs
Needas Needas skrev:
För att återkoppla till ett inlägg jag gjorde för ett tag sedan så kommer här lite bilder på padelbanan jag konstruerat ( och byggt måste jag tillägga) :cool:
[bild]
För någon som bara paddlat på vatten och inte på land, vad är det där? Sopar man ner sand i mattan på paddelbanor?

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
För någon som bara paddlat på vatten och inte på land, vad är det där? Sopar man ner sand i mattan på paddelbanor?
Precis!
Underlaget är ett konstgräs som kan ha lite varierande karaktär. Sanden tynger ner konstgräset och bidrar till en bättre studs i bollen. På den banan sopar jag i ca 2000kg kiselsand.

• Gilla
  • Wow
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fr
Needas Needas skrev:
Precis!
Underlaget är ett konstgräs som kan ha lite varierande karaktär. Sanden tynger ner konstgräset och bidrar till en bättre studs i bollen. På den banan sopar jag i ca 2000kg kiselsand.
Fräsigt.
Jag har land-paddlat 1 gång i mitt liv och då sopade motståndaren banan med mig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.