3 393 167 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Efter att felsöka och laga min moped ett tag nu, så igår blev jag äntligen klar.
På någon vänster lyckas jag "kicka" sönder hela kick anordningen.
I en blandning mellan frustration och finurlighet, så gick jag idén att bygga på en startanordning från en gammal gräsklippare.
Ganska nöjd med resultatet
På någon vänster lyckas jag "kicka" sönder hela kick anordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I en blandning mellan frustration och finurlighet, så gick jag idén att bygga på en startanordning från en gammal gräsklippare.
Logga in
Skapa konto
Ganska nöjd med resultatet
Installerade en LED strålkastare med rörelsevakt och skymningssensor, ganska högt upp på garageväggen. Lyser upp infarten riktigt bra. Precis vad jag behöver då utomhusbelysningen är värdelös fasadbelysning. Ska nog göras av med med tiden det också. Men detta blev riktigt bra, enda nackdelen är att katter och djur kan trigga det.
Sådär ja, då låter tvättmaskinen som den ska igen! Senaste tiden har den låtit rätt illa, framförallt vid centrifugeringen. Efter lite läsande här på forumet och tittande på Youtube beställde jag i söndags lager och packbox från Electrolux. Jobbet tog några timmar, men då stressade jag inte och så ingick att åttaårige sonen fick vara med och meka. Så det blev positiv och värdefull tid för oss båda.
Och nu fungerar maskinen som om den vore ny igen trots att den snart har 10 år på nacken.
Och nu fungerar maskinen som om den vore ny igen trots att den snart har 10 år på nacken.
”Vara sin egen lyckas smed”Dheri skrev:Sådär ja, då låter tvättmaskinen som den ska igen! Senaste tiden har den låtit rätt illa, framförallt vid centrifugeringen. Efter lite läsande här på forumet och tittande på Youtube beställde jag i söndags lager och packbox från Electrolux. Jobbet tog några timmar, men då stressade jag inte och så ingick att åttaårige sonen fick vara med och meka. Så det blev positiv och värdefull tid för oss båda.
I tider med pengabrist och tidsöverflöd gick jag runt och gav mig fan på att förvandla skit till guld. Det resulterade i att jag valde en vedklabbe och skred till verket. Lånade inspiration från youtube och sen bar det av. Ca 5h effektiv tid, värk i höger hand och en beställning lagd på en dremel 4000 så kunde jag iallafall åstadkomma detta med biltema slipen.
Blir jag uttråkad så har jag iallafall material så det räcker.
Blir jag uttråkad så har jag iallafall material så det räcker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Faktiskt igår:
Klädhängare till familjens yngre medlemmar.
En styck ektröskel klyvdes, kapades, lacken slipades bort, hål borrades, och pinnar kapades till.
Använda verktyg: bandsåg, slipmaskin samt pelarborr.
Kanske inte min vackraste skapelse, men det tog en timme och nu slipper vi förhoppningsvis jackor på golvet.
Logga in
Skapa konto
Klädhängare till familjens yngre medlemmar.
En styck ektröskel klyvdes, kapades, lacken slipades bort, hål borrades, och pinnar kapades till.
Använda verktyg: bandsåg, slipmaskin samt pelarborr.
Kanske inte min vackraste skapelse, men det tog en timme och nu slipper vi förhoppningsvis jackor på golvet.
Då har man gjort en "spånbalja" till svarven. Har en skumgummiskiva som man sticker stålet genom för att spånen inte ska spruta på mig utan studsa ner i baljan. Å så slipper jag att all skit regnar ner över motorn
Modifierat en vinkelhylla till Arbogan.
Behöver borra långsmala saker.
Till ett framtida projekt.
Logga in
Skapa konto
Behöver borra långsmala saker.
Logga in
Skapa konto
Till ett framtida projekt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Takdosor, slang och nästan en rad takgips.
Småpyssligt med kortplank och fullstor hiss, hoppas nästkommande rader går smidigare.