Rivit ner ett entrétak. Är så förbannad över hur fuskande hantverkare byggt detta. Fick en föraning när jag plockade ner teglet och såg att det inte fanns någon avrinning för vatten som letat sig under pannorna. Hade jag då vetat att de bärande reglarna bara satt fast med för korta skruv i plugg i putsfasaden hade jag inte tordats kliva på det när jag rev tagel på resten av taket. Det kunde gott riktigt illa :mad:
Det är var i princip en stolpe som hållit allt uppe, av fem skruv i fasaden var det bara tre som greppat en aning och ingen som gått in i trästommen! De trodde antagligen att det är ett stenhus.

Sådär, nu känns det lite bättre :rolleyes:
 
  • Wow
ceson och 4 till
  • Laddar…
Fick hem sågklingor till eltrimmern så kunde avreagera mig lite på häcken :D
Eltrimmer med ny sågklinga monterad vid en arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eltrimmer med ny sågklinga redo för användning på en nyligen beskuren häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 7 till
  • Laddar…
Rättat till designmiss i bilen.
Rätt tänkt. Nödsätet i mitten gick att fälla till ett bord. Dock helt oanvändbart. Mugghållaren också oanvändbar då den är placerad under handbromsen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
GreenYoda och 16 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Fick hem sågklingor till eltrimmern så kunde avreagera mig lite på häcken :D
[bild] [bild]
23 cm @ 7000 rpm. En del av mig tänker att jag kanske skulle ta lärdom av vad som hände när jag kopplade bort tvåhandsspärren på häcksaxen. Den andra delen; YOLO!! Motorsågshuvud på långt skaft riktat mot trädkronor med gröna och gula löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 4 till
  • Laddar…
j.erkers
Tappade sprinten för linfästet till rodret på kajaken idag så det gick bara att svänga höger. Gjorde en fältmässig lagning med ett grässtrå som höll hela vägen:
Fältmässig lagning av kajakroder med grässtrå som ersätter tappad sprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en mer permanent lagning vid hemkomst:
Närbild på kajakens linfäste med ett grässtrå använd som tillfällig sprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
Satte upp takstolar på barnens (?) koja.

Byggprojekt av en trädkoja med takstolar, staket och trappa, konstruerat av spillvirke i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställd trädkoja med takstolar och räcke byggd av återanvänt virke på en robust stam med stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken från början var:
- Jag bygger stommen, sen kan ni bygga vad ni vill där uppe.
- Jaaa!!!
Grejen var bara den att deras intresse dog ungefär lagom tills stommen var klar.
Jag satte upp ett staket iaf. Tänkte att intresset kanske skulle ta fart när det gick att vara där uppe, utan att riskera att ramla ner.
Icke då...
Vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Ett tak får det iaf. Sen kan man ju alltid hänga upp ett par hängmattor där uppe. Äh jag vet inte... Förslag?

Allt är byggt med spillvirke och sånt jag hade liggande. Stolpar som var lite skruvade, reglar som kanske var lite blöjda/krökta osv.
Vill inte bara slänga sånt, utan det funkar bra till projekt som det här.
Däremot innebär ju det att inget är rakt eller 90°
Var bara tvungen att få det sagt ;)

Eller ja... Stommen är byggt av ordentligt virke. 45x220 C24. Det måste ju hålla för ett gäng vuxna också.

Måste förresten också förekomma: den nedre staket-ribban som är lös ska justeras och skruvas fast ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
fremax och 15 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
23 cm @ 7000 rpm. En del av mig tänker att jag kanske skulle ta lärdom av vad som hände när jag kopplade bort tvåhandsspärren på häcksaxen. Den andra delen; YOLO!![bild]
Om du fortfarande har allt på rätt plats, vad är det för trimmer och är du nöjd med den? En annan är på jakt…
 
tveksamt tveksamt skrev:
Om du fortfarande har allt på rätt plats, vad är det för trimmer och är du nöjd med den? En annan är på jakt…
Det gick bra och häck is no more. Det är Hitachi 36 V, nästan identiska med nya Hikoki Multivolt förutom att de nya batterierna inte passar mina äldre 36 V-maskiner. Har letat adapter men inte hittat :sweat:
Jag kör med tråd i en och klinga i den andra, tyst och smidigt och jag är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Suck. Försökte dra ut en spik men det var inte så smart, spikar från spikpistoler sitter hårdare än vanliga spikar.

Loa2P7i.jpg
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Suck. Försökte dra ut en spik men det var inte så smart, spikar från spikpistoler sitter hårdare än vanliga spikar.

[bild]
Du behöver kanske en ATLE spikutdragare
 
nanowire nanowire skrev:
Rivit ner ett entrétak. Är så förbannad över hur fuskande hantverkare byggt detta. Fick en föraning när jag plockade ner teglet och såg att det inte fanns någon avrinning för vatten som letat sig under pannorna. Hade jag då vetat att de bärande reglarna bara satt fast med för korta skruv i plugg i putsfasaden hade jag inte tordats kliva på det när jag rev tagel på resten av taket. Det kunde gott riktigt illa :mad:
Det är var i princip en stolpe som hållit allt uppe, av fem skruv i fasaden var det bara tre som greppat en aning och ingen som gått in i trästommen! De trodde antagligen att det är ett stenhus.

Sådär, nu känns det lite bättre :rolleyes:
satan… minns inte din exakta position hur är det med snömängder?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Suck. Försökte dra ut en spik men det var inte så smart, spikar från spikpistoler sitter hårdare än vanliga spikar.

[bild]
ja fy fan de kan sitta som riktiga as.
 
Varför är det så? Gör man större håll när man slår flera slag med hammaren, eller är de inte lika släta?
 
richardtenggren
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför är det så? Gör man större håll när man slår flera slag med hammaren, eller är de inte lika släta?
Oftast är det typ huggen/ringad spik man använder i spikpistoler, så de sitter värre. Kanske kan det kallas kamspik med?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Spikpistolspik går inte att dra ut. Antingen dra man av den eller så går verktyget sönder :p. Skitroligt när man byter panel och råkar skjuta fel. Man får såga av spiken
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.