3 395 429 läst · 18 265 svar
3395k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Snyggt och "lågt" bygge!B Bjober skrev:
Jag har ett kedjeblock hängande i en portal men själva blocket med krokar stjäl lite för mycket av lyfthöjden.
Vad /var har du hittat vinschen ?
Tack.H hyggabus skrev:
Balken har 20mm frigång till tak. Det blir ledplattor som bygger endast några mm som belysning i taket. Limmas fast för att undvika håltagning.
Balken hänger totalt 95mm från tak och vinchens lägsta punkt är 225mm från tak.
Det var ett mål att få den så slimmad som möjligt.
Vinchen köptes från Aliexpress och skeppades från europa. Strax under 1000lappen och den tar 400kg på enkel lina.
Ville ha kraftig vinsch så den räcker till. Är ju van att kinagrejer är lite överspecade men faktiskt så kunde jag nog tagit en 300/600kg ändå. Min 400/800kg går lite väl fort.
Men jag har bara gjort ett enda provlyft än så länge. Kvalitetsmässigt känns vinschen helt OK. Har inte hittat några direkta fel på den som jag brukar göra på mina Alifynd.
Biltemas och Julas vinchar kostar det dubbla.
Det började med en ide och en hög järn.A Anderscurl skrev:
2st 6meters 42mm rör till räls.
En 180mm bred U-balk där tanken var att få upp vinschen så långt upp mot taket som möjligt. 8st 72mm kullager som hjul.
Ville göra så lite åverkan på containern som möjligt så jag gjorde fästen som bara kräver borrning i övre kantbalken.
Sen fick befintligt material sätta måtten.
Har CAD men här blev det en klassisk pappersritning på stående fot i garaget. En blandning mellan kulspets och blyerts. Ändringar ligger lager på lager så för den oinvigde ser det nog kladdigt ut.
Annars syns hela konstruktionen bra på tidigare bild.
De små kullagren är justerbara med hjälp av en m14 skruv exentriskt svetsad huvud mot huvud mot en m8 skruv. Jag hade en specialskruv med 12mm ansats på som passade lagret bra.
Plattjärn svetsades längs båda sidor av U-balken för hjulen att rulla på. Med mer än 4 meter helsvets var balken rejält böjd när röken lagt sig. Så den fick värmeriktas för att bli rak igen. Man vill ju ha allt tight så vagnen inte glappar på balken men ett tips är att vill du ha 1mm glapp så lägg imellan 2mm bricka eller plåtbit. Allt slår sig mer eller mindre så snåla inte på spelen.
Fästena på rälsen krävde lite pill och tillverkning av enklare jiggar för att få alla monterade i linje. Med vattenpass kom alla rakt. Nu är ju min container exakt lika bred i hela sin längd men bygger man för en annan lokal ska man nog kunna justera cc måttet mellan rälsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för den beskrivningenB Bjober skrev:Det började med en ide och en hög järn.
2st 6meters 42mm rör till räls.
En 180mm bred U-balk där tanken var att få upp vinschen så långt upp mot taket som möjligt. 8st 72mm kullager som hjul.
Ville göra så lite åverkan på containern som möjligt så jag gjorde fästen som bara kräver borrning i övre kantbalken.
Sen fick befintligt material sätta måtten.
Har CAD men här blev det en klassisk pappersritning på stående fot i garaget. En blandning mellan kulspets och blyerts. Ändringar ligger lager på lager så för den oinvigde ser det nog kladdigt ut.
Annars syns hela konstruktionen bra på tidigare bild.
De små kullagren är justerbara med hjälp av en m14 skruv exentriskt svetsad huvud mot huvud mot en m8 skruv. Jag hade en specialskruv med 12mm ansats på som passade lagret bra.
Plattjärn svetsades längs båda sidor av U-balken för hjulen att rulla på. Med mer än 4 meter helsvets var balken rejält böjd när röken lagt sig. Så den fick värmeriktas för att bli rak igen. Man vill ju ha allt tight så vagnen inte glappar på balken men ett tips är att vill du ha 1mm glapp så lägg imellan 2mm bricka eller plåtbit. Allt slår sig mer eller mindre så snåla inte på spelen.
Fästena på rälsen krävde lite pill och tillverkning av enklare jiggar för att få alla monterade i linje. Med vattenpass kom alla rakt. Nu är ju min container exakt lika bred i hela sin längd men bygger man för en annan lokal ska man nog kunna justera cc måttet mellan rälsen.
[bild]
Fortsatt med balkongen.
Det blev någon meter borrat. Försänkare är ett enkelt sätt att fogbereda runda hål.
Ytterhörnen ska bli runda.
Genom att svetsa höger och vänster sida samtidigt så säkrar jag att de blir åt rätt håll. Aluminium under som rotstöd.
Det tar sig. Många pinnar blev det.
Provmontering
Husväggen lutar en smula, så det fick bli justerbar infästning av räcket.
Återstår färg och ett runt rör överst. Skönt att se slutet.
Det blev någon meter borrat. Försänkare är ett enkelt sätt att fogbereda runda hål.
Logga in
Skapa konto
Ytterhörnen ska bli runda.
Logga in
Skapa konto
Genom att svetsa höger och vänster sida samtidigt så säkrar jag att de blir åt rätt håll. Aluminium under som rotstöd.
Logga in
Skapa konto
Det tar sig. Många pinnar blev det.
Logga in
Skapa konto
Provmontering
Logga in
Skapa konto
Husväggen lutar en smula, så det fick bli justerbar infästning av räcket.
Logga in
Skapa konto
Återstår färg och ett runt rör överst. Skönt att se slutet.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Köpte en sänksåg och vägrar betala 800 spänn för ett par DeWalt snabbtvingar..
Hittade ett två-pack med snabbtvingar på Clas Ohlsson, 40 kilo lät lagom. 10 års garanti är ju bra med!
Ett par snitt med vinkelslipen, lite 6x60 mm plattjärn och en sväng med svetsen har vi ett par fina tvingar!
Hittade ett två-pack med snabbtvingar på Clas Ohlsson, 40 kilo lät lagom. 10 års garanti är ju bra med!
Ett par snitt med vinkelslipen, lite 6x60 mm plattjärn och en sväng med svetsen har vi ett par fina tvingar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Bygger en granittrappa med min odödliga vinkelslip från Biltema. Skaffades -12 och tycks tåla allt..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir ibland lite förskräckt på dagens byggprogram på gymnasiet som är väldigt kassa på att lära ungdommarna att använda handverktyg, när jag gick för 20 år sedan var det bara handverktyg som gällde första terminen.
Så när vi får ut praktikanterna till oss på firman försöker jag lära ut det lilla jag kan när det passar, ofta får man frågan om varför man ska såga med fogsvans när det finns kapsågar.
Idag var en sådan situation här hemma där kunskaperna kom till nytta. Fyra 1"4 skulle jackas ur där reglarna för staketspjälorna gick in i stolparna. Visst jag hade kunnat lösa det med kapsågen och multisågen, men ställtiden hade blivit mycket längre för varje bit så därför ritade jag ut och körde med fogsvans och stämjärn istället. Blev klart godkänt och tyst gick det också.
Så när vi får ut praktikanterna till oss på firman försöker jag lära ut det lilla jag kan när det passar, ofta får man frågan om varför man ska såga med fogsvans när det finns kapsågar.
Idag var en sådan situation här hemma där kunskaperna kom till nytta. Fyra 1"4 skulle jackas ur där reglarna för staketspjälorna gick in i stolparna. Visst jag hade kunnat lösa det med kapsågen och multisågen, men ställtiden hade blivit mycket längre för varje bit så därför ritade jag ut och körde med fogsvans och stämjärn istället. Blev klart godkänt och tyst gick det också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto