B Bjober skrev:
Byggt en travers till förrådscontainern.
Kommer användas ofta? Nej.
Kommer vara bra de få gånger den används?
Ovärderlig!
[bild]
Återstår elmontage mm.
Stöttan är för att förrådet som står provisoriskt placerad inte står i våg så traversen ville skena iväg.
Snyggt och "lågt" bygge!
Jag har ett kedjeblock hängande i en portal men själva blocket med krokar stjäl lite för mycket av lyfthöjden.
Vad /var har du hittat vinschen ?
 
H hyggabus skrev:
Snyggt och "lågt" bygge!
Jag har ett kedjeblock hängande i en portal men själva blocket med krokar stjäl lite för mycket av lyfthöjden.
Vad /var har du hittat vinschen ?
Tack.
Balken har 20mm frigång till tak. Det blir ledplattor som bygger endast några mm som belysning i taket. Limmas fast för att undvika håltagning.
Balken hänger totalt 95mm från tak och vinchens lägsta punkt är 225mm från tak.
Det var ett mål att få den så slimmad som möjligt.
Vinchen köptes från Aliexpress och skeppades från europa. Strax under 1000lappen och den tar 400kg på enkel lina.

Ville ha kraftig vinsch så den räcker till. Är ju van att kinagrejer är lite överspecade men faktiskt så kunde jag nog tagit en 300/600kg ändå. Min 400/800kg går lite väl fort.
Men jag har bara gjort ett enda provlyft än så länge. Kvalitetsmässigt känns vinschen helt OK. Har inte hittat några direkta fel på den som jag brukar göra på mina Alifynd.
Biltemas och Julas vinchar kostar det dubbla.
 
  • Gilla
Mathias12 och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Den där får du gärna lämna en liten byggbeskrivning på. För då kan det bli att jag kopierar den till garaget.
Det började med en ide och en hög järn.
2st 6meters 42mm rör till räls.
En 180mm bred U-balk där tanken var att få upp vinschen så långt upp mot taket som möjligt. 8st 72mm kullager som hjul.
Ville göra så lite åverkan på containern som möjligt så jag gjorde fästen som bara kräver borrning i övre kantbalken.
Sen fick befintligt material sätta måtten.
Har CAD men här blev det en klassisk pappersritning på stående fot i garaget. En blandning mellan kulspets och blyerts. Ändringar ligger lager på lager så för den oinvigde ser det nog kladdigt ut.
Annars syns hela konstruktionen bra på tidigare bild.
De små kullagren är justerbara med hjälp av en m14 skruv exentriskt svetsad huvud mot huvud mot en m8 skruv. Jag hade en specialskruv med 12mm ansats på som passade lagret bra.
Plattjärn svetsades längs båda sidor av U-balken för hjulen att rulla på. Med mer än 4 meter helsvets var balken rejält böjd när röken lagt sig. Så den fick värmeriktas för att bli rak igen. Man vill ju ha allt tight så vagnen inte glappar på balken men ett tips är att vill du ha 1mm glapp så lägg imellan 2mm bricka eller plåtbit. Allt slår sig mer eller mindre så snåla inte på spelen.
Fästena på rälsen krävde lite pill och tillverkning av enklare jiggar för att få alla monterade i linje. Med vattenpass kom alla rakt. Nu är ju min container exakt lika bred i hela sin längd men bygger man för en annan lokal ska man nog kunna justera cc måttet mellan rälsen.

Sliten pappersritning med handritade linjer och mått som beskriver en konstruktion för en container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Verktygsvård, och tillverkning av Golvbrädor,
Dax att slipa hyvelstålen i planhveln.
Ett planhövels slipade stål monterade på maskinen, omgivna av träspån, redo för tillverkning av golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det började med en ide och en hög järn.
2st 6meters 42mm rör till räls.
En 180mm bred U-balk där tanken var att få upp vinschen så långt upp mot taket som möjligt. 8st 72mm kullager som hjul.
Ville göra så lite åverkan på containern som möjligt så jag gjorde fästen som bara kräver borrning i övre kantbalken.
Sen fick befintligt material sätta måtten.
Har CAD men här blev det en klassisk pappersritning på stående fot i garaget. En blandning mellan kulspets och blyerts. Ändringar ligger lager på lager så för den oinvigde ser det nog kladdigt ut.
Annars syns hela konstruktionen bra på tidigare bild.
De små kullagren är justerbara med hjälp av en m14 skruv exentriskt svetsad huvud mot huvud mot en m8 skruv. Jag hade en specialskruv med 12mm ansats på som passade lagret bra.
Plattjärn svetsades längs båda sidor av U-balken för hjulen att rulla på. Med mer än 4 meter helsvets var balken rejält böjd när röken lagt sig. Så den fick värmeriktas för att bli rak igen. Man vill ju ha allt tight så vagnen inte glappar på balken men ett tips är att vill du ha 1mm glapp så lägg imellan 2mm bricka eller plåtbit. Allt slår sig mer eller mindre så snåla inte på spelen.
Fästena på rälsen krävde lite pill och tillverkning av enklare jiggar för att få alla monterade i linje. Med vattenpass kom alla rakt. Nu är ju min container exakt lika bred i hela sin längd men bygger man för en annan lokal ska man nog kunna justera cc måttet mellan rälsen.

[bild]
Stort tack för den beskrivningen
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Slipning av hyvelstål i maskin modell äldre.
Gäller att veva i jämn takt.:)
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Fortsatt med balkongen.

Det blev någon meter borrat. Försänkare är ett enkelt sätt att fogbereda runda hål.
Borrpress som skapar försänkt hål i metallbalk för balkongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterhörnen ska bli runda.
Svetsat fäste med försänkta runda hål på träplatta i en trädgård under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att svetsa höger och vänster sida samtidigt så säkrar jag att de blir åt rätt håll. Aluminium under som rotstöd.
Aluminiumbalk för balkong med svetsningsutrustning och justerbara fästen på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tar sig. Många pinnar blev det.
Konstruktion av metallräcke för balkong under arbete, med verktyg och justeringar för lutande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmontering
Konstruktionsfasen av en balkong med ovärdig räckesstolpar och trägolv, justerbart fäste synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husväggen lutar en smula, så det fick bli justerbar infästning av räcket.
Justerbar infästning av svart balkongräcke mot en lutande vit husvägg med en stor bult och metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår färg och ett runt rör överst. Skönt att se slutet.
 
  • Gilla
larsbj och 33 till
  • Laddar…
Köpte en sänksåg och vägrar betala 800 spänn för ett par DeWalt snabbtvingar..

Hittade ett två-pack med snabbtvingar på Clas Ohlsson, 40 kilo lät lagom. 10 års garanti är ju bra med!

Ett par snitt med vinkelslipen, lite 6x60 mm plattjärn och en sväng med svetsen har vi ett par fina tvingar!

DIY modifierade snabbtvingar med plattjärn och svetssömmar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierade snabbtvingar fastsatta på träbit där synligt plattjärn och svetsning implementerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två modifierade snabbtvingar med påsvetsade plattjärn ligger på en sänksågsskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två modifierade Cocraft snabbtvingar monterade på en sänksågskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Moddad snabbtving monterad på träplank för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frasse99 och 21 till
  • Laddar…
ullberg
Snyggt, jag tror dock du kommer få svårt att utnyttja 10-års garantin på de där…
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Mitt stora projekt står still för tillfället, jag saknar en slipmaskin och jag orkar inte sätta igång och slipa för hand. Så jag gör en massa småprojekt medan jag väntar. Här är en ändträskärbräda av spillbitar.

[bild]
Grymt snyggt! Hur gör man en sån?
 
Lastbil och hjullastare på grustäkt under mulet himmel, lassar grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hämtat hem 40ton grus
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
H Hamre268 skrev:
[bild]
hämtat hem 40ton grus
Själv med boggibil?
 
F fribygg skrev:
Själv med boggibil?
japp
 
Redigerat:
Bygger en granittrappa med min odödliga vinkelslip från Biltema. Skaffades -12 och tycks tåla allt..
Granittrappdelar på gräs med en persons skodda fötter synliga i bildens nedre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med att bygga en granittrappa utomhus, med verktyg och granitplattor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal, dammig vinkelslip från Biltema på ett träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 22 till
  • Laddar…
Blir ibland lite förskräckt på dagens byggprogram på gymnasiet som är väldigt kassa på att lära ungdommarna att använda handverktyg, när jag gick för 20 år sedan var det bara handverktyg som gällde första terminen.
Så när vi får ut praktikanterna till oss på firman försöker jag lära ut det lilla jag kan när det passar, ofta får man frågan om varför man ska såga med fogsvans när det finns kapsågar.
Idag var en sådan situation här hemma där kunskaperna kom till nytta. Fyra 1"4 skulle jackas ur där reglarna för staketspjälorna gick in i stolparna. Visst jag hade kunnat lösa det med kapsågen och multisågen, men ställtiden hade blivit mycket längre för varje bit så därför ritade jag ut och körde med fogsvans och stämjärn istället. Blev klart godkänt och tyst gick det också.

En fogsvans, ett stämjärn och ett snickarverktyg på en arbetsbänk med träspån i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med fogsvans, stämjärn och träklubba, och träbitar med urjackade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trästaket med utjackade reglar insatta i stolpar, verktygsmärken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chubba och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.