jonmo jonmo skrev:
Självcentrerande borret var sessionens MVP helt klart!
Självcentrerande, man får alltså hålet där man vill ha det?
 
Avmaskerade loklyktan, nu återstår bara att fixa en brännare också.

Svart loklykta utan brännare på ett arbetsbord i en verkstad, delvis avmaskerad med vit framlykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart målad loklykta utan glas står på verkstadsbord, redo för ny brännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppnad svart loklykta utan brännare på en verkstadsbänk i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Namnbricka på en svartmålad loklykta med texten 'Ljusberg No 3 Stockholm' synlig på metallplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Du behöver bjuda på lite info och bilder i denna tråd ;)

[länk]
:cool::cool::cool::cool:;););)

Finns många duktiga hantverkare här när man ser bilder på saker (y)(y)
 
Gjort en bromsfälla. Tur jag inte hann slänga torkställningen efter vinden förstörde den i våras.

4AKYpE2.jpg

Hinken har ett lock med hål i som toppen av en PET flaska limmas fast på insidan av.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Självcentrerande, man får alltså hålet där man vill ha det?
Precis, givet att man har ett hål att gå efter (som lådskenorna i det här fallet. Kort och koncist förklarat här (jag har dock festool-versionen):
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Gjort en bromsfälla. Tur jag inte hann slänga torkställningen efter vinden förstörde den i våras.

[bild]

Hinken har ett lock med hål i som toppen av en PET flaska limmas fast på insidan av.
Har du någon ritning/skiss?
Funkar den?
 
C Chentin skrev:
Har byggt en duo till min sambo, lagom tills hennes semester började.
Fällde in en liten dragstång så att jag kan flytta omkring den med fyrhjulingen. Helt meningslöst (nåja) men roligt.
Borde kanske haft större (luftfyllda) hjul, men ville åt det nätta utseendet, så jag får helt enkelt köra försiktigt med den.
Bordet mellan stolarna är öppningsbart och rymmer en Makpak 4 (läs: kylväska).

[bild]

[bild]

[bild]
”ville åt det nätta utseendet”
”Fällde in en liten dragstång”

;)

Nä, skämt åsido så var den riktigt snygg. Det enda som fattas nu är en fotpall :)
Jag har själv funderat på att göra något liknande under semester, vore skönt med stolar man lan luta men jag har inte riktigt funderat på om det är görbart för en hobbysnickare med låg budget. Får spåna lite på det.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Har du någon ritning/skiss?
Funkar den?
Den hade en massa bromsar i sig tidigare idag mellan nätet och hinken, men dom flesta hade försvunnit igen då vi kom hem, ingen hade gått in vid öppningen i pet flaskan. Jag tror hålet måste vara mycket större för att guida dom rätt i fällan. Då jag ser på den kommersiella versionen jag har baserat detta på.så är det den största skillnaden.
 
Provade att göra röksignaler med en diamant klinga på vinkelslipen när jag skulle dela ölandssten. Blev bara ett stort moln...:oops:
 
  • Gilla
  • Haha
LukasK och 1 till
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Provade att göra röksignaler med en diamant klinga på vinkelslipen när jag skulle dela ölandssten. Blev bara ett stort moln...:oops:
Bara att puffa iväg det med en handduk då ju ;)
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Ett maratonprojekt äntligen (nästan) färdigt. Behövde fixa garderober till ett utrymme där standardstorlekar inte riktigt passar. Har dessutom en naiv idé om att bygga luckor till det kommande köket så det blev ett utmärkt tillfälle att prova på fräsning med profil-/kontraprofilfräs.
Inhandlade limfogskivor och snickrade ihop några stommar. Blev onödigt pilligt kan man tycka beroende på att huset helt saknar räta vinklar.
Hemsnickrade trägarderober under uppbyggnad i ett rum med trägolv och möbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen installerade trådbackar från Elfa i ena garderobsdelen:
Nybyggda trådbackar av metall installerade i en snickrad trästomme i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kom en massa annat emellan innan jag hittade tid att göra klart luckorna. Köpte planhyvlad Ask från Calexico till ramarna (tyvärr bananvirke men i övrigt fint och mestadels utan skavanker) och björkplywood till speglarna.
Närbild på snickeriprojekt med obearbetade askramar och björkplywood för köksluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handsnidade träluckor fastklämda på ett bord under tillverkning, med verktyg och lim runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av hantverksmässigt tillverkade trägarderobsdörrar med profiler och askträram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är mestadels nöjd med resultatet men några fogar och profiler blev lite sneda. Skyller på det bananformade virket.

Kunde slutligen montera ihop allt och komplettera stommarna med ytterligare inredning:
Hemsnickrade garderobsdörrar av ask och björkplywood, i ett rum med sneda vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägarderobsstomme med öppna luckor och inredd med trådbackar och hyllor, placerad i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår bara lite målning och knoppar. Lite utdraget projekt men kul och lärorikt!
 
  • Träkomponenter till garderober på ett trägolv, inklusive ouppbyggda lådor och profilerade lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frollic123 och 28 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Ett maratonprojekt äntligen (nästan) färdigt. Behövde fixa garderober till ett utrymme där standardstorlekar inte riktigt passar. Har dessutom en naiv idé om att bygga luckor till det kommande köket så det blev ett utmärkt tillfälle att prova på fräsning med profil-/kontraprofilfräs.
Inhandlade limfogskivor och snickrade ihop några stommar. Blev onödigt pilligt kan man tycka beroende på att huset helt saknar räta vinklar.
[bild]
sen installerade trådbackar från Elfa i ena garderobsdelen:
[bild]
Sen kom en massa annat emellan innan jag hittade tid att göra klart luckorna. Köpte planhyvlad Ask från Calexico till ramarna (tyvärr bananvirke men i övrigt fint och mestadels utan skavanker) och björkplywood till speglarna.
[bild]
[bild]
[bild]
Är mestadels nöjd med resultatet men några fogar och profiler blev lite sneda. Skyller på det bananformade virket.

Kunde slutligen montera ihop allt och komplettera stommarna med ytterligare inredning:
[bild]
[bild]
Nu återstår bara lite målning och knoppar. Lite utdraget projekt men kul och lärorikt!
Var det svårt att ställa in allt för att få det att passa? Har ett set fräsar som ligger men inte provat än
 
M Magnus Larsson skrev:
Var det svårt att ställa in allt för att få det att passa? Har ett set fräsar som ligger men inte provat än
Förvånansvärt enkelt faktiskt. Men, det gick åt några provbitar. Det svåra var att få kontraprofilerna, dvs ändträfräsningen, att bli helt rätvinklig. Jag köpte ett fint frässtål från Cobolt (https://www.tooltrust.se/shop/product/kontraprofilfras-r35-d43-not6-s12) som säkert j
Gjorde jobbet enklare.
 
  • Gilla
Magnus Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.