M Magnus Larsson skrev:
Skitroligt när man byter panel och råkar skjuta fel.
Ja, fast det värsta är ju nästa gång det ska bytas panel då…

Jag spikar glatt panel med pistol och säger med övertygelse att panel ska spikas och inte skruvas för att den ska gå att byta i framtiden, men då är man alltså inte till mycket hjälp för kommande generationer? Synd för dem.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Spikpistolspik går inte att dra ut. Antingen dra man av den eller så går verktyget sönder :p. Skitroligt när man byter panel och råkar skjuta fel. Man får såga av spiken
Lyd @fribygg köp en Atle så går det bra.

Sen har vi det klassiska verktyget hovtång som är ovärderlig i vissa lägen.
 
Det är väl ofta typ smältlim på maskinspiken?
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är väl ofta typ smältlim på maskinspiken?
Precis. Om jag inte har fattat det fel så är de lim på spiken som limmar fast efter ex antal timmar.
Så spiken ska gå att dra ut med en gång, men sen sitter de som berget.
Sen sitter ju en vanlig 5 tum spik rätt bra den med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Spikpistolspik går inte att dra ut. Antingen dra man av den eller så går verktyget sönder :p. Skitroligt när man byter panel och råkar skjuta fel. Man får såga av spiken
Köpte en tigersåg av den orsaken. Flera av dessa spikar verkar också ha nån sorts lim på sig.
 
Min hammare med metallskaft fick formen av en banan efter att jag prickade en kvist med pistolen, Men det var inte idag så här får ni en bild på det senaste påhittet!
Förvaringslådor för pennor osv kombinerat med materialstöd till sågbordet (y)
 
  • Sågbord med en inbyggd förvaringslåda för pennor och materialstöd i ett verkstadsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Larsson93 och 18 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Min hammare med metallskaft fick formen av en banan efter att jag prickade en kvist med pistolen, Men det var inte idag så här får ni en bild på det senaste påhittet!
Förvaringslådor för pennor osv kombinerat med materialstöd till sågbordet (y)
Ser kanon ut! Den iden köper jag rakt av! (y)
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Min hammare med metallskaft fick formen av en banan efter att jag prickade en kvist med pistolen, Men det var inte idag så här får ni en bild på det senaste påhittet!
Förvaringslådor för pennor osv kombinerat med materialstöd till sågbordet (y)
Snyggt! Hur fäster du lådorna i sågbordet?
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Min hammare med metallskaft fick formen av en banan efter att jag prickade en kvist med pistolen, Men det var inte idag så här får ni en bild på det senaste påhittet!
Förvaringslådor för pennor osv kombinerat med materialstöd till sågbordet (y)
Ja inte har han använt kap&gersågen för den är varken dammig och den ser allmänt oanvänd ut! ;)
Fina lådor blev det!
 
@fatsug på det enklaste sättet jag kunde komma på! Satte fast en remsa med 18mm mdf på lämpligt avstånd för att få lådorna i bra läge, sen ställde jag lådorna på plats och sköt fast en främre remsa med klämpassning (y)
Här kollade jag igenom "bra att ha" samlingen, för även om lådorna låg hyfsat stadigt bara av sig själv var jag övertygad om att de kommer stötas till med allt på golvet som resultat...
Lösningen blev 4 skruvar med stora brickor som låser fast den under kanten, en per styr-remsa! (Var först ute efter något större men hittade ingen lämplig skrotbit)

@FreQa kollar du noga så har jag inte ens lyckats koppla in den! ;)
 
  • Monteringslösning med MDF-remsa och skruvar för att stabilisera lådor på arbetsbänk, utan synlig anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@fatsug på det enklaste sättet jag kunde komma på! Satte fast en remsa med 18mm mdf på lämpligt avstånd för att få lådorna i bra läge, sen ställde jag lådorna på plats och sköt fast en främre remsa med klämpassning (y)
Här kollade jag igenom "bra att ha" samlingen, för även om lådorna låg hyfsat stadigt bara av sig själv var jag övertygad om att de kommer stötas till med allt på golvet som resultat...
Lösningen blev 4 skruvar med stora brickor som låser fast den under kanten, en per styr-remsa! (Var först ute efter något större men hittade ingen lämplig skrotbit)

@FreQa kollar du noga så har jag inte ens lyckats koppla in den! ;)
Mycket prydligt, tack!
 
A
Helgpular lite med ett par QRS Mist som ska få ny kostym. Svinigt tunga och välbyggda lådor. Två träfärgade högtalarlådor utan frontskydd står framför en CNC-maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gronback och 5 till
  • Laddar…
Skulle installera bänkskiva i köket och blev som vanligt påmind om att man får vad man betalar för...

Det är för långt att åka tillbaka till Bauhaus så jag fick helt enkelt acceptera att använda B-sidan istället för A på deras bänkskiva i föregiven A/B-kvalitet. Bild på skada nedan, såklart mitt på skivan så trots att jag bara behövde 1210 mm av en skiva på dryga 2000 så gick det inte att såga runt den.
Träbänkskiva med lagad skada och en synlig tryckskada på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var bara en lagning och en tryckskada, antagligen skapad av mig själv, på undersidan. Så rätt ok resultat efter att ha sågat den rätt på djup och längd, fräst kanter, ångat upp tryckskadan, slipat alla synliga kanter och dragit ett lager Osmo. Nu få den vila inför morgondagens montering och slutstrykning.
Bänkskiva i trä på rosa bockar i en trädgård, slipad och behandlad, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya sladdlösa fräsen är nog dagens MVP iaf, mycket trevlig för avrundningar. Behåller nog 3,2mm-stålet däri permanent.
Hand håller en ny sladdlös Bosch-fräs utomhus med bänkskiva och andra verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nikorasu och 9 till
  • Laddar…
Slängde ihop en enklare förvaringslösning av de vanligast förekommande batterimaskinerna från två gamla IKEA hyllor när jag städade förrådet ikväll.
 
  • DIY förvaringshyllor av återanvända delar som håller olika batteridrivna verktyg på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 14 till
  • Laddar…
Farfars Vattenpass fungerar även för sömnad... Gamla gröna vattenpasset ligger på ett randigt tyg vid sömnadsarbete, med en röd penna bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.