3 392 895 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fast till stötlåda är det trevligt om hyveln har lite tyngd för bättre momentum, ta snarare den största hyvel du har?Dheri skrev:Det är precis samma tanke jag har. Det är en ränna där jag kan nolla glappet med plankan till höger. Med den här hyvelmodellen är det inte så stor marginal mellan hyvelns sida och hyvelstålet, men jag kan ändå ha ca 2mm som sticker upp.
Sen har jag insett att jag hade en liten stöthyvel liggandes i en låda, och eftersom den är nättare så kommer jag nog göra "rännan" lite smalare för att matcha stöthyveln istället.
Ja det ligger det ju en del i så klart. Det är betydligt skarpare vinkel på den lilla stöthyveln och den gav ett mycket finare resultat därav min tanke om att använda den istället. Men det kan ju mycket väl bara vara ett tecken på att jag behöver slipa nr4 hyveln bättre.nanowire skrev:
Aha, jag är med. Såg ut som högerplankan va i samma nivå som vita ytan men det skiljer nån mm förstår jag nu.Dheri skrev:Det är precis samma tanke jag har. Det är en ränna där jag kan nolla glappet med plankan till höger. Med den här hyvelmodellen är det inte så stor marginal mellan hyvelns sida och hyvelstålet, men jag kan ändå ha ca 2mm som sticker upp.
Sen har jag insett att jag hade en liten stöthyvel liggandes i en låda, och eftersom den är nättare så kommer jag nog göra "rännan" lite smalare för att matcha stöthyveln istället.
Håller med nanowire om att större o tyngre hyvel är att föredra.
Då får jag ge mig på och skärpa upp stålet och se om det gör tillräcklig skillnad.Ola C skrev:
Annars får jag väl helt enkelt ge mig ut på loppisar och blocket för att leta vettiga hyvlar till vrakpris
Det ena utesluter inte det andra!Dheri skrev:
Jag fyndade en kul hyvel/stötlåda på loppis nyligen, den ligger som no 2 på hyvelrenoveringslistan så jag räknar inte med att kunna använda den på en stund
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-604#post-3940777
Redigerat:
Kan väl bli lite tungt att skjuta fram och tillbaka om det är stort. Jag har ett antal slädar av olika storlek och användningsområde så blir det nog för dig också med tiden! Spillvirke har man ju gott om!
Tack för svar @Eklunda
Ja, det kan det säkert bli. Men inget jag har märkt än i alla fall. Förvisso har jag inte sågat speciellt stora saker.
Precis, så kommer det bli för mig också med tiden. Vill garanterat ha fler och då mindre.
Anledningen att denna blev i den storleken var för att jag hade en rak bit furuplywood och några bitar konstruktionsplywood i exakt samma storlek (brukar få dem tillsågade på Bauhaus för att få plats i bilen, och då väljer jag alltid samma storlek). Och kände då att det var skönt att slippa såga, då alla ändå hade samma bredd.
Ja, det kan det säkert bli. Men inget jag har märkt än i alla fall. Förvisso har jag inte sågat speciellt stora saker.
Precis, så kommer det bli för mig också med tiden. Vill garanterat ha fler och då mindre.
Anledningen att denna blev i den storleken var för att jag hade en rak bit furuplywood och några bitar konstruktionsplywood i exakt samma storlek (brukar få dem tillsågade på Bauhaus för att få plats i bilen, och då väljer jag alltid samma storlek). Och kände då att det var skönt att slippa såga, då alla ändå hade samma bredd.
Fortsatt att fixa med altandörren. Skrapat rent masoniten från färg och monterat avdelaren och speglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Kapade upp lite fulpanel
Limmade
Skruvade
Trots skevt material blev det 90grader enligt Lidl..
Får se om jag kan hitta material till en botten imorgonkväll..
Logga in
Skapa konto
Limmade
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skruvade
Logga in
Skapa konto
Trots skevt material blev det 90grader enligt Lidl..
Logga in
Skapa konto
Får se om jag kan hitta material till en botten imorgonkväll..
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Testat att göra lister i allmogestil till ett rum jag håller på att fixa till. Försökte hamna så nära originalet som möjligt men det var svårt med de få frässtål jag har. Imorgon blir det att fortsätta med handhyvel och sandpapper.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Modifierat grundhyvel 71 och en halv. Förlängt djupstoppet.
På det sättet når skäret ner även genom en mall.
Det finns tillfällen när det är olämpligt eller omöjligt att använda maskiner. Att använda samma mall som vid fräsning när beslag skall huggas ner för hand ger samma passning med avseende på placering. Fungerande djupstopp gör att även djupet kan garanteras.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
På det sättet når skäret ner även genom en mall.
Logga in
Skapa konto
Det finns tillfällen när det är olämpligt eller omöjligt att använda maskiner. Att använda samma mall som vid fräsning när beslag skall huggas ner för hand ger samma passning med avseende på placering. Fungerande djupstopp gör att även djupet kan garanteras.
Mvh Findus