A
Ok,har en likadan,då är det löst iaf:)

Handyman 1 skrev:
Är inte köttet klart snart? Det har gått 2tim 40min nu!:D
Precis, ska snart ta kvällspasset i snickarboden. Postar bilder när det finns något att visa. Perfekt när satans påfund till tv-underhållning sysselsätter resten av familjen!

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
A
FreQa FreQa skrev:
Äntligen har jag fått svetsat något riktigt!
[bild]
Görkul! :D
Mycket saker för det lilla
[bild]
Inte till att lägga några spensliga wurrar på det där gallret!

mowatom skrev:
Inte till att lägga några spensliga wurrar på det där gallret!
Eller så lägger man på ett tätare galler där? Förberett för murrikkan också.
Fungerar nog bra, tog av vad jag hade på gården.

• Gilla
1
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En grill för elefantfilé. Maffigt!
Skulle ha ett 60 rör först. Vid vägbygget här i närheten såg jag lite större så jag frågade och fick en. Sen att den var 130 cm rakt över hade jag räknat med. Men kanske kan helgrilla lamm också! :D

jonmo jonmo skrev:
Precis, ska snart ta kvällspasset i snickarboden. Postar bilder när det finns något att visa. Perfekt när satans påfund till tv-underhållning sysselsätter resten av familjen!
What?!? Du menar det bästa gud uppfunnit, förutom lets dance?
Båda programmen ger en fri lejd ner i verkstan.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
What?!? Du menar det bästa gud uppfunnit, förutom lets dance?
Båda programmen ger en fri lejd ner i verkstan.
Hmm, så kan man se det. Har dock svårt att acceptera den förorening av det allmänna populärkulturella klimatet som MF och till viss del även LD innebär. Men visst, det ger mig möjlighet att fundera över LOD, TS55 och M&T.

jonmo jonmo skrev:
Hmm, så kan man se det. Har dock svårt att acceptera den förorening av det allmänna populärkulturella klimatet som MF och till viss del även LD innebär. Men visst, det ger mig möjlighet att fundera över LOD, TS55 och M&T.
Försökte begripa mig på den där sk kulturen men blev inte klok. Troligen lika oklok som mina vänner blir på mig när de hör att jag ägnat kvällen åt att handhyvla en ekplanka eller försökt laga mina skor..

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Försökte begripa mig på den där sk kulturen men blev inte klok. Troligen lika oklok som mina vänner blir på mig när de hör att jag ägnat kvällen åt att handhyvla en ekplanka eller försökt laga mina skor..
Jag har också väldigt få vänner som förstår varför jag vill gå en kurs med Anton Sandqvist, göra tusentals inlägg på ett verktygsforum eller experimentera med elektrolys för rostsanering. Man får odla sin gubbighet och skita i vad andra tycker, samt njuta när man får uppskattning för att ha presterat saker som netflix-knarkare aldrig kommer komma i närheten av ("Har du gjort den där själv?!?").

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
"Har du gjort den där själv?!?").
Får oftare höra hustruns: "måste du göra det där själv?!?"

• Haha
  • Gilla
  • Älska
sinuslinus och 8 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Börjat planera för en lödstationslåda. Detta plus två sortimentskåp med framförallt komponenter är tänkt att vara min pysselsetup för elektronik. Finns givetvis massa andra verktyg också annorstädes, men detta är tänkt att vara det som finns enligt principen om först order retrievability. Förutom ett sådant där tredjehands-stativ, ser ni något uppenbart hål i setupen? Skruvmejslar finns att tillgå i närheten enkelt, så det behövs egentligen inte.
[bild]
Sådär, då saknas lite färg, gångjärn, elektrifiering av lådan samt installation av spänningsagg.
Träverktygslåda med verktyg och multimeter, före målning och installation av elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Flickornas weleda kindsalva fick agera release agent... får se om det blir ngn stämpel när det härdad klart.

• Silikonform med texten "MASKINDETALJER" under härdning i resin-skrivare med Weleda kindsalva.
    Skapa konto
  • Majsstärkelse, Weleda kindsalva och silikon i tub som används som release agent för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Hand håller gipsform täckt med salva som används som release agent under härdning.
    Skapa konto
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Gjort klart en släde till bordsågen av spillvirke jag hade liggande.
Hemmagjord släde av trä för bordsåg med tving och mätverktyg i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Gjort klart en släde till bordsågen av spillvirke jag hade liggande.
[bild]
Hyfsad storlek på den jämfört med sågbordet! :surprised:

Ola C Ola C skrev:
Ja den ser ju ut nåt som min men jag har svårt att förstå uppdelningen på högersidan. Jag har ju en dedikerad shooting board hyvel som löper i en ränna (där det vita är i din bild), plankan till höger om rännan är högre än rännan i mitt fall o kan justeras i sidled för att nolla glappet mellan hyvel o ränna. Med den hyveln du har så ser jag inte riktigt vitsen med den skruvade plankan höger om vita glidytan...?
Det är precis samma tanke jag har. Det är en ränna där jag kan nolla glappet med plankan till höger. Med den här hyvelmodellen är det inte så stor marginal mellan hyvelns sida och hyvelstålet, men jag kan ändå ha ca 2mm som sticker upp.
Sen har jag insett att jag hade en liten stöthyvel liggandes i en låda, och eftersom den är nättare så kommer jag nog göra "rännan" lite smalare för att matcha stöthyveln istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.