3 405 588 läst · 18 294 svar
3406k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Hmm, så kan man se det. Har dock svårt att acceptera den förorening av det allmänna populärkulturella klimatet som MF och till viss del även LD innebär. Men visst, det ger mig möjlighet att fundera över LOD, TS55 och M&T.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Försökte begripa mig på den där sk kulturen men blev inte klok. Troligen lika oklok som mina vänner blir på mig när de hör att jag ägnat kvällen åt att handhyvla en ekplanka eller försökt laga mina skor..jonmo skrev:
Jag har också väldigt få vänner som förstår varför jag vill gå en kurs med Anton Sandqvist, göra tusentals inlägg på ett verktygsforum eller experimentera med elektrolys för rostsanering. Man får odla sin gubbighet och skita i vad andra tycker, samt njuta när man får uppskattning för att ha presterat saker som netflix-knarkare aldrig kommer komma i närheten av ("Har du gjort den där själv?!?").Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Sådär, då saknas lite färg, gångjärn, elektrifiering av lådan samt installation av spänningsagg.jonmo skrev:Börjat planera för en lödstationslåda. Detta plus två sortimentskåp med framförallt komponenter är tänkt att vara min pysselsetup för elektronik. Finns givetvis massa andra verktyg också annorstädes, men detta är tänkt att vara det som finns enligt principen om först order retrievability. Förutom ett sådant där tredjehands-stativ, ser ni något uppenbart hål i setupen? Skruvmejslar finns att tillgå i närheten enkelt, så det behövs egentligen inte.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Flickornas weleda kindsalva fick agera release agent... får se om det blir ngn stämpel när det härdad klart.
Det är precis samma tanke jag har. Det är en ränna där jag kan nolla glappet med plankan till höger. Med den här hyvelmodellen är det inte så stor marginal mellan hyvelns sida och hyvelstålet, men jag kan ändå ha ca 2mm som sticker upp.Ola C skrev:Ja den ser ju ut nåt som min men jag har svårt att förstå uppdelningen på högersidan. Jag har ju en dedikerad shooting board hyvel som löper i en ränna (där det vita är i din bild), plankan till höger om rännan är högre än rännan i mitt fall o kan justeras i sidled för att nolla glappet mellan hyvel o ränna. Med den hyveln du har så ser jag inte riktigt vitsen med den skruvade plankan höger om vita glidytan...?
Sen har jag insett att jag hade en liten stöthyvel liggandes i en låda, och eftersom den är nättare så kommer jag nog göra "rännan" lite smalare för att matcha stöthyveln istället.