findus42 findus42 skrev:
Modifierat grundhyvel 71 och en halv. Förlängt djupstoppet.
[bild]
På det sättet når skäret ner även genom en mall.
[bild]
Det finns tillfällen när det är olämpligt eller omöjligt att använda maskiner. Att använda samma mall som vid fräsning när beslag skall huggas ner för hand ger samma passning med avseende på placering. Fungerande djupstopp gör att även djupet kan garanteras.

Mvh Findus
Väldigt praktiskt! För att inte tala om hur snyggt det blev också med mässing som accentfärg :ok::rofl:

Och svetsning i material med övereutektoid kolhalt är också elegant och utmanande! Snyggt!

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mässing och mässing:oops:
VSB utomhusskruv 8mm. Svetsad. Har jag pissat i altarskåpet nu?
Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Mvh Findus
Ingen fara, du får förvara den i det blå skåpet.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Mvh Findus
Varken pissat i altarskåpet eller skitit i det blå skåpet.
Du bedriver ju i motsats till många av oss andra ett väldigt aktivt trähantverk och inget museum.
Funktion före form är det viktigaste! (y)

Dag

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
En fälg skev bortom räddning. Idén snodd från nätet. En cykellampa.
Deformerad cykelfälg upphängd på vägg med monterad lampa som används som inredningsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
FTX aggregatet hade börjat föra en massa oljud närmare undersökning visade att det var fläkten. Så jag köpte nya lager och bytte. Lagren (FAG) var under 10 euro, en ny fläkt cirka 400 euro.

[bild]
Är det en papst-fläkt? Gjorde liknande operation för någon vecka sedan men jag undrar om den blev lika tyst som innan - kanske skall leta efter en tappad balanseringsvikt också om jag öppnar den igen...

Jo tror det var namnet. Min är riktigt tyst nu, men första gången så hade jag sönder ena lagret, det krävdes lite för mycket kraft att få på det.

Märkte inte det före jag monterat ihop allting, var tyst först, men sen kom ett missljud som kom och gick. Köpte som tur var mera lager än jag behövde. De två första lagren var något japanskt märke, FAG lagren som jag tog till med andra gången hade en bättre inpassning på axeln så ingen onödig kraft krävdes.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Mekkar lite kniv. Det här bladet har minimal finish. 120 korn och sen rött fleeceband.
Hand håller kniv med slipslipad yta och trähandtag i verkstad med slipband i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller ett oavslutat knivblad i en verkstad framför slipband.
Skapa konto

• Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Mekkar lite kniv. Det här bladet har minimal finish. 120 korn och sen rött fleeceband.
[bild] [bild]
Vad skulle du ta för en kniv?
Exempelvis en Nakiri?

Lexington Lexington skrev:
Vad skulle du ta för en kniv?
Exempelvis en Nakiri?
Säljer inte så hemskt mycket av det jag gör, och har ganska många projekt i pipeline just nu. Men skicka mig gärna ett PM. Har en nakiriprototyp jag pysslar lite med just nu, så planen är att få till en bra sådan design efter hand!

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Hittade en planka igår
Kapade träplankor och virkesbitar på en verkstads golv, förberedelse för hantverksprojekt.
Skapa konto

Kapades och limmades +klöv en bit i tre delar.
Kapad granplanka och kluvna träbitar på golv, förarbete till hemmagjord stol, vy med användarens skor.
Skapa konto

Lite borrning
Användning av vinkelmätare för att mäta på träplanka med borrade hål och träspån.
Skapa konto

Dyr vinkelmätarpryl
Utskriven halvcirkelformad vinkelmätare med graderingar från inchcalculator.com på papper.
Skapa konto

Lite pennvässning
Planka av gran kluven i tre delar på ett verkstadsbord med byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Sådär, nu ska det bara till lite ryggstöd och rundning och sånt bjäfs också.

Hela plankan är gran tror jag, och benen 3*3cm, det sviktar lite när 90kg jag sätter sig på den men ännu har inget gått av.

• Hemmagjord pall av granplanka och 3x3cm ben i en verkstad, med borrade hål och pennspår, oavslutad.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Hittade en planka igår
Vad skulle man göra utan hitte-virke?

Jag hittade också ett par pinnar som jag länge tänkt göra en variabel diagonalsticka av för att kontrollera att t.ex. en fönsterkarm är vinkelrät. Mät-intervall 90 - 135 cm.

Så här blev det:

Hemmagjord variabel diagonalsticka av trä med hål och spår för att mäta vinklar, presenterad mot en vit bakgrund.
Skapa konto

En pinne har några hål för fästbeslagens hona och den andra pinnen har ett par spår där hanen kan löpa:

Träpinnar på verktygstavla med hål, fästbeslag och skisserade spår för en hemmagjord mätsticka.
Skapa konto

Hur gör man då spår mitt i virket? Jo man tar t.ex. fram kombinationshyveln och markerar spåren över hela pinnen:

Ett hemmagjort träverktyg med en pinne utrustad med spår och en annan med hål, fastspända i skruvstäd på en arbetsbänk.
Skapa konto

Sedan fördjupar man spårkanterna där spåren skall vara med lämplig såg...

Verktyg och två träpinnar på arbetsbänk, en med spår och en med hål, för tillverkning av mätsticka.
Skapa konto

...och stämjärnar sedan ut spåren. Lite putsning med sidfalshyveln...

Hyvling av träpinne med kombinationshyvel för skapande av variabel diagonalsticka.
Skapa konto

...och sandpappring gör den glidande pinnen klar.

Pinnarna läggs sedan ovanpå varandra för att måtta med en liten borr att hålen hamnar rätt på andra pinnen:

Borrning av hål i trästicka med handborr på arbetsbänk, verktyg och träspån synliga.
Skapa konto

Hålen borras...

Borrmaskin som gör hål i en pinne på ett arbetsbord för tillverkning av en mätsticka med träbitar och verktyg omkring.
Skapa konto

...och mätstickan är i princip klar. Utan ett enda motorljud i sikte! (y)

• Gilla
Mick13 och 8 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Vad skulle man göra utan hitte-virke?

Jag hittade också ett par pinnar som jag länge tänkt göra en variabel diagonalsticka av för att kontrollera att t.ex. en fönsterkarm är vinkelrät. Mät-intervall 90 - 135 cm.

Så här blev det:

[bild]

En pinne har några hål för fästbeslagens hona och den andra pinnen har ett par spår där hanen kan löpa:

[bild]

Hur gör man då spår mitt i virket? Jo man tar t.ex. fram kombinationshyveln och markerar spåren över hela pinnen:

[bild]

Sedan fördjupar man spårkanterna där spåren skall vara med lämplig såg...

[bild]

...och stämjärnar sedan ut spåren. Lite putsning med sidfalshyveln...

[bild]

...och sandpappring gör den glidande pinnen klar.

Pinnarna läggs sedan ovanpå varandra för att måtta med en liten borr att hålen hamnar rätt på andra pinnen:

[bild]

Hålen borras...

[bild]

...och mätstickan är i princip klar. Utan ett enda motorljud i sikte! (y)
Har du fasat/sågar spetsar på pinnarna?

Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Har du fasat/sågar spetsar på pinnarna?
Japp! Skall göra dem lite spetsigare dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.