3 393 485 läst · 18 253 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Börjat bygget av en arbetsbänk i verkstan.
Tänkte ha skjutluckor och köpte profil hos theofils i veckan. Både jag och säljaren glömde tänka när vi tänkte att det funkar med överskena nere med, då underskenorna inte fanns i lager.
Så jag får lägga en distans i spåret nu och sedan skära av överflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte ha skjutluckor och köpte profil hos theofils i veckan. Både jag och säljaren glömde tänka när vi tänkte att det funkar med överskena nere med, då underskenorna inte fanns i lager.
Så jag får lägga en distans i spåret nu och sedan skära av överflödet.
Stenkilar klarar STOOOORA stenar... Jag har öst ut 2 kbm sten flera andra här på BH så jag tror du också klarar det!F faf skrev:[bild]
~2m3 krigsgjutning borta, ingen armering men tyvärr var det mest storsten så spetten fick jobba betydligt mer än Hiltin
Finns inte en suck att få ut största stenarna för hand så nu står hoppet till att en tillräckligt stor minigrävare går att få in med relativt små modifieringar av byggnaden...
Hade jag haft grejerna för det hade jag gjort det men ska jag hyra borr och köpa kilar blir det dyrare än att bjuda kollegan med minigrävare på lunch när han ändå åker förbiFreQa skrev:
Sant om han kommer lätt in med grävaren. Sen har man gård behöver man ALLTID stenkilar. Julas borrhammare är billig och håller längre.F faf skrev:
Fågelbord med spånsugsanslutning! Diaboliskt sätt att räkna fåglarPNO skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Det där är en grej jänkarna kör med för att få bra flöde genom frö-dispentzern.
Tar upp PNO's förslag om att "tagga" föreningsarbetet...
Fixardag med materialgruppen på scouterna igår. Förra gången flyttade vi de stora trähyllorna i bakgrunden och ställde fram två fina lådunderredan med ordentliga lådor. Denna helgen gjorde vi bänkskiva.
Två 22mm spånskiva som sågades in (170*230) och skarvades i mitten med kex.
Därefter första lagret färg, i detta fallet en skrotblandning av all vit snickefärg vi kunde hitta. Nästa lager blir en ljusgrå högblank. Det brukar hålla i många år, och är enkelt att torka av, tål blöta köksgrejer och stormkök samt går snabbt att bättringsmåla när pysslet varet framme.
Rummet är dels vårt förråd av lägermateriel, samt del hantverk och pusselhörna. Runt bordet är det tänkt att 8 scouter kan sysselsätta sig, och det går att montera saker mot överhänget med tving.
Därefter en snabb lösning på förvaring av fotogenlyktor. En låda med lock från buahus för 200:- samt lite masonitespill skapar en enkel och robust låda för 8 lyktor. Motsv låda i plywood kostar minst 1500-2000:-.
Synd att försvarets fyrkantiga boxar för fyra lyktor är slut överallt, de är lite smidigare.
Fixardag med materialgruppen på scouterna igår. Förra gången flyttade vi de stora trähyllorna i bakgrunden och ställde fram två fina lådunderredan med ordentliga lådor. Denna helgen gjorde vi bänkskiva.
Två 22mm spånskiva som sågades in (170*230) och skarvades i mitten med kex.
Därefter första lagret färg, i detta fallet en skrotblandning av all vit snickefärg vi kunde hitta. Nästa lager blir en ljusgrå högblank. Det brukar hålla i många år, och är enkelt att torka av, tål blöta köksgrejer och stormkök samt går snabbt att bättringsmåla när pysslet varet framme.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rummet är dels vårt förråd av lägermateriel, samt del hantverk och pusselhörna. Runt bordet är det tänkt att 8 scouter kan sysselsätta sig, och det går att montera saker mot överhänget med tving.
Därefter en snabb lösning på förvaring av fotogenlyktor. En låda med lock från buahus för 200:- samt lite masonitespill skapar en enkel och robust låda för 8 lyktor. Motsv låda i plywood kostar minst 1500-2000:-.
Synd att försvarets fyrkantiga boxar för fyra lyktor är slut överallt, de är lite smidigare.
Logga in
Skapa konto
Jobbat lite på Pantoroutern, skaffade ritningarna i 2018 och jag gjorde de tre små delarna halvfärdiga då... Sen lämnade det ett tag, haft annat att göra.
Hade limmat ihop alla delar med dubbelsidig tejp, borrat och sågat ur dom så dom skulle bli identiska, men i slutändan blev det ändå 0,1mm fel i länkarna enligt mätklockan, så bra jag klarade av att göra då utan fräs och en pelarborr som flexar för mycket. Jag tror det är OK, har för mig Matthias hade lite större fel på samma ställe.
Börjar på den långa länkarmen nästa, jag skippar pappersmallen och använder fräsen istället och positionerar med DRO, tänker så blir det allra bästa precision. Gör delen extra tjock, sen klyver jag den på sågen så får jag två identiska delar.
Får se hur långt jag kommer denna gång, jag vet jag blir inte färdig nu, har inte allt material som krävs.
Hade limmat ihop alla delar med dubbelsidig tejp, borrat och sågat ur dom så dom skulle bli identiska, men i slutändan blev det ändå 0,1mm fel i länkarna enligt mätklockan, så bra jag klarade av att göra då utan fräs och en pelarborr som flexar för mycket. Jag tror det är OK, har för mig Matthias hade lite större fel på samma ställe.
Börjar på den långa länkarmen nästa, jag skippar pappersmallen och använder fräsen istället och positionerar med DRO, tänker så blir det allra bästa precision. Gör delen extra tjock, sen klyver jag den på sågen så får jag två identiska delar.
Får se hur långt jag kommer denna gång, jag vet jag blir inte färdig nu, har inte allt material som krävs.
Vad spännande att få följa ett sånt här bygge. Du ska inte göra en projekttråd?DennisCA skrev:Jobbat lite på Pantoroutern, skaffade ritningarna i 2018 och jag gjorde de tre små delarna halvfärdiga då... Sen lämnade det ett tag, haft annat att göra.
[bild]
[bild]
[bild]
Har du dom nya ritningarna? Han släppte väl den uppdaterade versionen nån gång under 2018.
Kanske inte gjordes idag men idag fick jag se resultatet av mina drejningsövningar i julhelgen.
Det blev helt ok för att vara första gången.
Det blev helt ok för att vara första gången.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista kapitlet i den spännande följetongen "Ola o hans (sambos) pimpade Ikeabokhylla". Underredet är här och dörrarna visade jag igår här, resten har Ikea bidragit med.
Nu e dörrarna monterade enligt sin numrering o greppen sitter som tänkt. Ser ut som nån avart på fia med knuff men tyckte nog det blev rätt bra. En sektion till hade gett bättre greppsymmetri men det fick vi inte plats med.
Nu sitter ni väl som framför bingolotto på 90-talet o undrar vad som gömmer sig bakom alla luckorna. Får väl öppna nån o visa. Lucka 5; Lådor med sybehör (tror jag) märkta med dymolappar på finska, en gris från charterresa i Italien o en gubbe jag gjort i syslöjden.
Ni som valde lucka 3, 6 eller 9 har vunnit ett års förbrukning av damskor.
Nu e dörrarna monterade enligt sin numrering o greppen sitter som tänkt. Ser ut som nån avart på fia med knuff men tyckte nog det blev rätt bra. En sektion till hade gett bättre greppsymmetri men det fick vi inte plats med.
Nu sitter ni väl som framför bingolotto på 90-talet o undrar vad som gömmer sig bakom alla luckorna. Får väl öppna nån o visa. Lucka 5; Lådor med sybehör (tror jag) märkta med dymolappar på finska, en gris från charterresa i Italien o en gubbe jag gjort i syslöjden.
Ni som valde lucka 3, 6 eller 9 har vunnit ett års förbrukning av damskor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto