3 393 430 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Sågat lite stockar
Fyllt grillringen med diverse
Nu börjar den kännas användbar. Ska svetsa ihop ett större galler som täcker halva ringen.
Dottern på 7 år fick testa att tända med eldstål och tampong
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyllt grillringen med diverse
Logga in
Skapa konto
Nu börjar den kännas användbar. Ska svetsa ihop ett större galler som täcker halva ringen.
Logga in
Skapa konto
Dottern på 7 år fick testa att tända med eldstål och tampong
Logga in
Skapa konto
Jag har bytt bränslefilter på gamla Bettan som jag hade när jag tog körkort för ett dussin år sedan och farsan har börjat byta skärmkanter bak. Hon startade bara hon fick lite bensin i tanken, trots att hon stått still i fem år eller nått.
Sen eldade vi lite i eldfatet jag gjorde till farsan i julklapp och hade som stämning medan vi hade lite korvgrillning.
Logga in
Skapa konto
Sen eldade vi lite i eldfatet jag gjorde till farsan i julklapp och hade som stämning medan vi hade lite korvgrillning.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 551 inlägg
Eftersom jag har erkänt svårt att hålla ordning så utnyttjar jag sonen
Förstår inte hur han kan sitta i timmar och sortera skruv/spik/muttrar och annat..
Tror han betat av typ 1kg skrot idag och still going strong
Logga in
Skapa konto
Förstår inte hur han kan sitta i timmar och sortera skruv/spik/muttrar och annat..
Tror han betat av typ 1kg skrot idag och still going strong
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Håller på att lära känna bordsågen, idag gav jag på att bygga en enkel släde till den av lite bitar jag hade liggande - inte så snygg kanske men funkar som d verkar
Idag har jag slipat, oljebetsat och hårdvaxoljat iläggsskivor till vårt IKEA Bjursta matsalsbord.
Väldigt fin fanér under den gräsliga svarta lacken som tidigare täckte skivorna.
Väldigt fin fanér under den gräsliga svarta lacken som tidigare täckte skivorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Delade en soffa som inte gick in i lägenheten.
Bästa sågen någonsin, 15 år gammal från Classe. Den är på riktigt bättre(snabbare) än varenda Bahco jag testat.
Soffan ihopskruvad och verkar utmärkt för vertikalläge och öl.
Logga in
Skapa konto
Bästa sågen någonsin, 15 år gammal från Classe. Den är på riktigt bättre(snabbare) än varenda Bahco jag testat.
Soffan ihopskruvad och verkar utmärkt för vertikalläge och öl.
Forsatt med mitt kombibord, budget lidl fräs och 3d printad lyft monterat. Skrev även ut en cirkeljigg och ritade och skrev ut en adapter till fsn ofa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer ni ihåg gerlådan? Ett måste i det hemmafixande hemmets verktygsuppsättning på 70-talet, långt innan elverktyg för allt var var mans egendom? Inte för att jag saknar den och hur min far slet med gering av lister till något hörn som inte var riktigt 90 grader.
Men nu skulle jag kapa 45 st raka och snygga stumpar av 110mm avloppsrör och de går inte in i kap och gersågen. Så jag gjorde en gerlåda.
Funkar rätt bra trots allt. I alla fall om ett par mm snett inte syns.
Men jag och pipelife har inte samma måttband:
Dessa säljs som 3000mm. Tur att den längd jag ska ha ändå inte går jämt upp i 3000. (Det är mufflösa rör, så det är inte det som ställer till mätningen)
Äntligen klar:
Så vad ska det bli av alla dom här då?
Jo, fasta orienteringskontroller till en friluftsanläggning jag är engagerad i.
Jag funderar ibland på att skapa en "vad har du gjort"-tråd med tema arbeten för föreningar och andra ideella jobb. För jag får en känsla av att jag inte är den enda här på forumet som ser till att anläggningar och utrustning snurrar för olika föreningar. Både för att inspireras av och visa vilket arbete som läggs för att planer ska klippas, omklädningsrum renoveras, maskiner servas, hus målas, belysningar lysa, båtar flyta osv i all oändlighet.
För mig är drivkraften mycket att det jag gör kommer många till nytta, jämfört med att bara bygga åt mig själv där på sin höjd jag själv och familjen har någon nytta av det jag gör.
Men nu skulle jag kapa 45 st raka och snygga stumpar av 110mm avloppsrör och de går inte in i kap och gersågen. Så jag gjorde en gerlåda.
Logga in
Skapa konto
Funkar rätt bra trots allt. I alla fall om ett par mm snett inte syns.
Men jag och pipelife har inte samma måttband:
Logga in
Skapa konto
Dessa säljs som 3000mm. Tur att den längd jag ska ha ändå inte går jämt upp i 3000. (Det är mufflösa rör, så det är inte det som ställer till mätningen)
Äntligen klar:
Logga in
Skapa konto
Så vad ska det bli av alla dom här då?
Logga in
Skapa konto
Jo, fasta orienteringskontroller till en friluftsanläggning jag är engagerad i.
Jag funderar ibland på att skapa en "vad har du gjort"-tråd med tema arbeten för föreningar och andra ideella jobb. För jag får en känsla av att jag inte är den enda här på forumet som ser till att anläggningar och utrustning snurrar för olika föreningar. Både för att inspireras av och visa vilket arbete som läggs för att planer ska klippas, omklädningsrum renoveras, maskiner servas, hus målas, belysningar lysa, båtar flyta osv i all oändlighet.
För mig är drivkraften mycket att det jag gör kommer många till nytta, jämfört med att bara bygga åt mig själv där på sin höjd jag själv och familjen har någon nytta av det jag gör.
Tänker omedelbart på när jag var på ikeafynd i Älmhult och de reade ut de borden med den färgen för under tusenlappenNeedas skrev: