3 393 356 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 382 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 382 inlägg
Det var skrivet med glimten i ögat, dock så är det svårt att få igenom i text ibland för mig. Jag menade mer att man inte behöver gå in på olika fluss eller egenskaperna hos olika Silverhalter varken som vanlig rörmokare eller hobbyrörmockare.Violina skrev:
För att löda kopparrör för VVS behövs det inget fluss, en smärgelduk (eller liknande), lod med låg % silver och som du skrev en lagom brännare. Dusch är enklast men dom brukar ha en tendens att inte hålla så då används det andra.
För att täta så räcker det i princip med någon mm men för styrkans skull ska såklart hela skarven fyllas.
Nja.. Jag skulle rekommendera att löda koppar mot koppar med mässingslod, mycket snällare mot plånboken och lungorna.. flyter fint gör det med, och lätt att "locka" med sig i hela fogen med kappilärkraften..Rickard.ag skrev:Det var skrivet med glimten i ögat, dock så är det svårt att få igenom i text ibland för mig. Jag menade mer att man inte behöver gå in på olika fluss eller egenskaperna hos olika Silverhalter varken som vanlig rörmokare eller hobbyrörmockare.
För att löda kopparrör för VVS behövs det inget fluss, en smärgelduk (eller liknande), lod med låg % silver och som du skrev en lagom brännare. Dusch är enklast men dom brukar ha en tendens att inte hålla så då används det andra.
För att täta så räcker det i princip med någon mm men för styrkans skull ska såklart hela skarven fyllas.
Nej, nån mm är för lite, risken att det spricker pga av rörelser I röret är jättehög..
Det vore verkligen toppen om moderator kunde lyfta ut ämnet till en egen tråd, tror många skulle vara intresserade att lära sig mer om lödningViolina skrev:Nu SKULLE jag kunnat skriva en hel uppsats om hårdlödning, olika fluss och olika lod, samt vilken typ av munstycke (och gas) samt tryck och allt sån man ska/bör använda..
Men jag känner att jag orkar fan inte det..
Oavsett: Ha aldrig för STORT munstycke när ni löder, att materialet blir för varmt (både arbetsstycke och lodet) är döden för fogen. När jag löder med acetylen brukar jag använda 250-300 l munstycke upp till runt 30 mm.
Koppar ska bli körsbärsrött, ABSOLUT INTE ljusrött/orange.
Har tidigare jobbat med att bygga och löda rörkonstruktioner av kopparrör i ett par år (med trycktestning av färdig konstruktion upp till 200 bar) samt att jag haft lödlicens för bl.a. koppar/rostfritt (där man röntgar och makroprovar lödningarna)
Känner ni att ni har några specifika frågor får ni gärna ställa dem, men vissa av råden som ges här i tråden är inte direkt bra.
Är dock en svår grej att lära ut över internet.. handlar mycket om att lära sig se när man har rätt temperatur på grejerna..nanowire skrev:
Enklast tror jag är om man startar en tråd med sina egna specifika förutsättningar så kan de som kan ge råd i just det fallet..
Jag skulle gärna vilja veta varför mässingslod över fosforkopparlod? Är det bara priset/hälsan (är fosforkoppar dåligt för hälsan?) eller finns det tekniska orsaker? Kan mässingslod ersätta fosforkoppar överallt?
Nån åsikt om videon jag länkade till han som föredrog att mjuklöda med en 94/6 tenn/silver legering för det mesta? Han verkade kompetent.
Nån åsikt om videon jag länkade till han som föredrog att mjuklöda med en 94/6 tenn/silver legering för det mesta? Han verkade kompetent.
Verktygstokig
· Halland
· 7 550 inlägg
Uppgraderat en Bosch med Plug-it.
Hyvlat på ett hörn till skafferiet.
Och brynt några hyvelstål. Stämknivarna åkte med av bara farten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hyvlat på ett hörn till skafferiet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och brynt några hyvelstål. Stämknivarna åkte med av bara farten
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 550 inlägg
Inget finsnickeri men nu är lådan klar! Beställt skuminredning så att allt kommer att hålla sig på plats Alla små tillbehör i metall kommer jag nog fästa i ett träblock med försänkningar och magneter.
Blir nästan lite nervös av hur tunt och tingligt detta blad blev. 2 mm tjock 14c28n med tapering mot spetsen, 62 Hrc. Någonstans kring 5 hundradelar där eggen ska på. Lyckas jag inte sabba det så blir den nog rätt bra på att skära..
Logga in
Skapa konto