Rickard.
Violina Violina skrev:
Tror jag knappast.. vem vill ha undermåliga lödningar i sitt tappvatten-/värmesystem?
Det var skrivet med glimten i ögat, dock så är det svårt att få igenom i text ibland för mig. Jag menade mer att man inte behöver gå in på olika fluss eller egenskaperna hos olika Silverhalter varken som vanlig rörmokare eller hobbyrörmockare.

För att löda kopparrör för VVS behövs det inget fluss, en smärgelduk (eller liknande), lod med låg % silver och som du skrev en lagom brännare. Dusch är enklast men dom brukar ha en tendens att inte hålla så då används det andra.

För att täta så räcker det i princip med någon mm men för styrkans skull ska såklart hela skarven fyllas.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det var skrivet med glimten i ögat, dock så är det svårt att få igenom i text ibland för mig. Jag menade mer att man inte behöver gå in på olika fluss eller egenskaperna hos olika Silverhalter varken som vanlig rörmokare eller hobbyrörmockare.

För att löda kopparrör för VVS behövs det inget fluss, en smärgelduk (eller liknande), lod med låg % silver och som du skrev en lagom brännare. Dusch är enklast men dom brukar ha en tendens att inte hålla så då används det andra.

För att täta så räcker det i princip med någon mm men för styrkans skull ska såklart hela skarven fyllas.
Nja.. Jag skulle rekommendera att löda koppar mot koppar med mässingslod, mycket snällare mot plånboken och lungorna.. flyter fint gör det med, och lätt att "locka" med sig i hela fogen med kappilärkraften..

Nej, nån mm är för lite, risken att det spricker pga av rörelser I röret är jättehög..

(y):)
Violina Violina skrev:
Nu SKULLE jag kunnat skriva en hel uppsats om hårdlödning, olika fluss och olika lod, samt vilken typ av munstycke (och gas) samt tryck och allt sån man ska/bör använda..

Men jag känner att jag orkar fan inte det..

Oavsett: Ha aldrig för STORT munstycke när ni löder, att materialet blir för varmt (både arbetsstycke och lodet) är döden för fogen. När jag löder med acetylen brukar jag använda 250-300 l munstycke upp till runt 30 mm.
Koppar ska bli körsbärsrött, ABSOLUT INTE ljusrött/orange.

Har tidigare jobbat med att bygga och löda rörkonstruktioner av kopparrör i ett par år (med trycktestning av färdig konstruktion upp till 200 bar) samt att jag haft lödlicens för bl.a. koppar/rostfritt (där man röntgar och makroprovar lödningarna)

Känner ni att ni har några specifika frågor får ni gärna ställa dem, men vissa av råden som ges här i tråden är inte direkt bra.
Det vore verkligen toppen om moderator kunde lyfta ut ämnet till en egen tråd, tror många skulle vara intresserade att lära sig mer om lödning (y):)

• Gilla
Alltgår och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
(y):)
Det vore verkligen toppen om moderator kunde lyfta ut ämnet till en egen tråd, tror många skulle vara intresserade att lära sig mer om lödning (y):)
Är dock en svår grej att lära ut över internet.. handlar mycket om att lära sig se när man har rätt temperatur på grejerna..

Enklast tror jag är om man startar en tråd med sina egna specifika förutsättningar så kan de som kan ge råd i just det fallet.. :)

Jag skulle gärna vilja veta varför mässingslod över fosforkopparlod? Är det bara priset/hälsan (är fosforkoppar dåligt för hälsan?) eller finns det tekniska orsaker? Kan mässingslod ersätta fosforkoppar överallt?

Nån åsikt om videon jag länkade till han som föredrog att mjuklöda med en 94/6 tenn/silver legering för det mesta? Han verkade kompetent.

River bort 'arbetsbänken' i garaget.
Har sista 8 åren bara varit "temporär" förvaring..
Demontering av en provisorisk träarbetsbänk i ett garage med synliga träreglar och hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Uppgraderat en Bosch med Plug-it. Bosch slipmaskin med Plug-it-kabel och skarvsladd på ett arbetsbord i trä med virke i bakgrunden.
Skapa konto
Bosch elverktyg med Plug-it-kabel uppgradering och verktyg på ett träbord.
Skapa konto

Hyvlat på ett hörn till skafferiet.
Verkstadsinteriör med träplank i förgrunden, verktyg och maskiner i bakgrunden, arbetsbänk och hyvlar.
Skapa konto
Verktygsbänk med hyvlat trästycke, träspån, verktyg och stämknivar i en verkstad.
Skapa konto

Och brynt några hyvelstål. Stämknivarna åkte med av bara farten :D Verktygsbänk med hyvlar, hyvelstål, stämjärn och slipstenar på ett rutigt golv.
Skapa konto
Verktygsbänk med två hyvlar, stämknivar, bryne och Ajax-rengöringsmedel på ett arbetsbord.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 8 till
  • Laddar…
Har gjort ett par sängbord i björk.

Hemgjorda sängbord i björk monterade på mörkt tapetserade väggar i ett sovrum.
Skapa konto

Handgjort sängbord i björk med påslagen lampa ovanför, mot en vägg med blommönstrad tapet.
Skapa konto

Handgjort sängbord i björk med öppen låda vid en upplyst vägg med tapet.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Tobbe.A och 25 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
temporär
Definiera temporär... Vilken skala. Dagar, månader, år, decennier, sekel...

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Definiera temporär... Vilken skala. Dagar, månader, år, decennier, sekel...

Mvh Findus
Förra ägaren byggde den kring 1955..
Vi flyttade in 2012 och då skulle jag riva den..nu verkar stjärnorna stå rätt..

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Inget finsnickeri men nu är lådan klar! Beställt skuminredning så att allt kommer att hålla sig på plats :p Alla små tillbehör i metall kommer jag nog fästa i ett träblock med försänkningar och magneter.

• Trälåda på bord med metallspännen, avsedd för förvaring med skuminredning.
    Skapa konto
  • Långsträckt, öppen trälåda med verktyg och tillbehör organiserade invändigt, placerad på ett träbord.
    Skapa konto
  • Öppen hemmagjord verktygslåda i trä med utskurna försänkningar för att hålla metalltillbehör och linjaler ordnade.
    Skapa konto
  • Handgjord trälåda med försänkningar för förvaring av verktyg och metalltillbehör.
    Skapa konto
  • Gilla
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
gjort ytterligare en tapp på ett av de fem benen i evighetsprojektet, "jag bygger en egen hyvelbänk, hur svårt kan det vara?"

Arbetsbänk i trä under konstruktion med tappjärn, hyvel och andra snickeriverktyg.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Inget finsnickeri men nu är lådan klar! Beställt skuminredning så att allt kommer att hålla sig på plats :p Alla små tillbehör i metall kommer jag nog fästa i ett träblock med försänkningar och magneter.
Alltså i min värld är det där absolut finsnickeri (y)

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Blir nästan lite nervös av hur tunt och tingligt detta blad blev. 2 mm tjock 14c28n med tapering mot spetsen, 62 Hrc. Någonstans kring 5 hundradelar där eggen ska på. Lyckas jag inte sabba det så blir den nog rätt bra på att skära..
Hand som håller ett 2 mm tjockt knivblad med tapering i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
LoweW
Alltgår Alltgår skrev:
Alltså i min värld är det där absolut finsnickeri (y)
Yao, det kanske det är men det är inte det första man tänker på när man bygger med trossbottenskivor och reglar :rofl:

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.