3 393 356 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Känner nu att det nog är läge att testa lite jag också innan jag står där med acetylenflamman över huvudet och stänker hårdlod i håretDennisCA skrev:Man behöver väl fluss om man silverlöder, eller mjuklöder, så att man får en ordentlig kapillärverkan. Men jag har nog sett folk som hårdlöder med kopparfosfor och använder fluss, men det kan va dom lödde på stål eller gjutjärn då.
Jag har mjuklött några tryckluftskopplingar, då har jag använt fluss och vanligt tenn och även varit noga med att borsta.
OK, här säger en tillverkare man behöver inte fluss på koppar-koppar men nog koppar-brons eller koppar-mässing, eller något annat för den delen:
[media]
Sågat upp några 45x70 till en låda för mitt UJK parf-guide set så jag har ett bra sätt att förvara det på. Blir alltid positivt överraskad av hur bra finish det blir efter bordsågen + en snabb slipning med 80p sandpapper
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 382 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 382 inlägg
Ännu svårare att misslyckas med hårdlödning hördlödning kräver I princip ingen precision någonstans. Det är t ex inga problem att laga ett hål rakt in i ett kopparrör. Har sett fryssprickor över 1dm långa lagade med hårdlödning som fungerat i många år.S saiter skrev:
Mjuklödning är inte svårt men känsligare för fel.
Nu SKULLE jag kunnat skriva en hel uppsats om hårdlödning, olika fluss och olika lod, samt vilken typ av munstycke (och gas) samt tryck och allt sån man ska/bör använda..
Men jag känner att jag orkar fan inte det..
Oavsett: Ha aldrig för STORT munstycke när ni löder, att materialet blir för varmt (både arbetsstycke och lodet) är döden för fogen. När jag löder med acetylen brukar jag använda 250-300 l munstycke upp till runt 30 mm.
Koppar ska bli körsbärsrött, ABSOLUT INTE ljusrött/orange.
Har tidigare jobbat med att bygga och löda rörkonstruktioner av kopparrör i ett par år (med trycktestning av färdig konstruktion upp till 200 bar) samt att jag haft lödlicens för bl.a. koppar/rostfritt (där man röntgar och makroprovar lödningarna)
Känner ni att ni har några specifika frågor får ni gärna ställa dem, men vissa av råden som ges här i tråden är inte direkt bra.
Men jag känner att jag orkar fan inte det..
Oavsett: Ha aldrig för STORT munstycke när ni löder, att materialet blir för varmt (både arbetsstycke och lodet) är döden för fogen. När jag löder med acetylen brukar jag använda 250-300 l munstycke upp till runt 30 mm.
Koppar ska bli körsbärsrött, ABSOLUT INTE ljusrött/orange.
Har tidigare jobbat med att bygga och löda rörkonstruktioner av kopparrör i ett par år (med trycktestning av färdig konstruktion upp till 200 bar) samt att jag haft lödlicens för bl.a. koppar/rostfritt (där man röntgar och makroprovar lödningarna)
Känner ni att ni har några specifika frågor får ni gärna ställa dem, men vissa av råden som ges här i tråden är inte direkt bra.