3 461 951 läst · 18 505 svar
3462k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 606 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Gjort mina första fyra hårdlödningar av kopparrör någonsin (ska dra om lite rör här hemma, så varför inte lära sig något nytt). Två 15mm och två 22mm lödnipplar på matchande kopparrör. Lite nervös inför trycktestningen, men såhär några timmar senare håller de fortfarande trycket. Så helt klart nöjd och boostat självförtroende för att man ska klara av att löda ihop resten
Använde billig minigasolbrännare från Biltema + ogräsbrännare för att komma upp i temperatur och sen litesilverfosforkopparlod på det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Använde billig minigasolbrännare från Biltema + ogräsbrännare för att komma upp i temperatur och sen litesilverfosforkopparlod på det
För att testa om du verkligen lärt dig hur man ska göra är det smart om du klyver röret på längden och viker ut det så du har möjlighet att syna lödningarna invändigt. Har lodet tagit sig hela vägen ner i fogen (åtminstone på större delen av fogen) är det en bra lödning som har en chans att hålla sig tät över tiden. Har det inte gjort det så behöver du öva mer för att vara säker på att dina rör kommer vara täta även i framtiden (efter diverse rörelser i rören).J JSten skrev:Gjort mina första fyra hårdlödningar av kopparrör någonsin (ska dra om lite rör här hemma, så varför inte lära sig något nytt). Två 15mm och två 22mm lödnipplar på matchande kopparrör. Lite nervös inför trycktestningen, men såhär några timmar senare håller de fortfarande trycket. Så helt klart nöjd och boostat självförtroende för att man ska klara av att löda ihop resten
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Ska snart ge mig på rörlödning för dricksvatten och funderar på hård- eller mjuklödning. Hur tänkte du?J JSten skrev:Gjort mina första fyra hårdlödningar av kopparrör någonsin (ska dra om lite rör här hemma, så varför inte lära sig något nytt). Två 15mm och två 22mm lödnipplar på matchande kopparrör. Lite nervös inför trycktestningen, men såhär några timmar senare håller de fortfarande trycket. Så helt klart nöjd och boostat självförtroende för att man ska klara av att löda ihop resten
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Yes, det får nog bli nästa övning, en 22mm böj med två rörstumpar och sedan destruktivt inspektera.Violina skrev:För att testa om du verkligen lärt dig hur man ska göra är det smart om du klyver röret på längden och viker ut det så du har möjlighet att syna lödningarna invändigt. Har lodet tagit sig hela vägen ner i fogen (åtminstone på större delen av fogen) är det en bra lödning som har en chans att hålla sig tät över tiden. Har det inte gjort det så behöver du öva mer för att vara säker på att dina rör kommer vara täta även i framtiden (efter diverse rörelser i rören).
Usch ja, har velat fram och tillbaka. Som jag har förstått det, efter att ha läst mängder med trådar här (och andra källor) så är det okej att mjuklöda kallvattenrör som är anslutna till kommunalt vatten (med avseende på tryck). Däremot så är hårdlödade rekommenderade då det ger en starkare fog som tåler mer mekanisk påfrestning. Nackdelen är såklart att det kräver mycket högre temperaturer, vilket kan leda till en sämre fog än mjuklödning om man inte lyckas komma upp i temperatur. Så jag tänkte som så, jag testar med hårdlödning, misslyckas jag med det så kör jag med mjuklödning istället (har lödat mycket elektronik i mina dar, ganska säker på att mjuklödning inte ska vara något problem, så rördelarna kommer till användning oavsett).nanowire skrev:
Kan ju nämna att jag initialt planerade jag att använda klämringskopplingar, övergav den planen ganska snabbt när jag såg totalsumman i varukorgen på Rinkaby rör.
Är dock mycket svårare att klyva en böj på längden än ett rakt rör..J JSten skrev:Yes, det får nog bli nästa övning, en 22mm böj med två rörstumpar och sedan destruktivt inspektera.
Usch ja, har velat fram och tillbaka. Som jag har förstått det, efter att ha läst mängder med trådar här (och andra källor) så är det okej att mjuklöda kallvattenrör som är anslutna till kommunalt vatten (med avseende på tryck). Däremot så är hårdlödade rekommenderade då det ger en starkare fog som tåler mer mekanisk påfrestning. Nackdelen är såklart att det kräver mycket högre temperaturer, vilket kan leda till en sämre fog än mjuklödning om man inte lyckas komma upp i temperatur. Så jag tänkte som så, jag testar med hårdlödning, misslyckas jag med det så kör jag med mjuklödning istället (har lödat mycket elektronik i mina dar, ganska säker på att mjuklödning inte ska vara något problem, så rördelarna kommer till användning oavsett).
Kan ju nämna att jag initialt planerade jag att använda klämringskopplingar, övergav den planen ganska snabbt när jag såg totalsumman i varukorgen på Rinkaby rör.
Smart däckförvaring! Krokar?T TriNitro skrev:Äntligen fått tummen ur och satt upp kajaken i taket så man kan röra sig lite bättre i garaget. Gick smidigt med Thule Multilift, bara och hitta reglarna så var det lugnt sen
Skona skrovet genom att först trä vattenslang på linorna sen rörisolering över det. Säkrade med kedja fram och bak utifall något med multiliften skulle gå sönder, drygt med kajak i skallen om man skulle råka gå under just då.
Har ju tyvärr inte plats att backa in bilen så nästa projekt är en arbetsbänk på hjul som får dubblera som kajaklastare, bara sänka ner o sen rulla ut och skjuta upp på taket.
Det är precis samma slutsatser jag kommit fram till. Har skaffat en gassvets istället för en del av mellanskillnaden i delar+press, tänker att jag har mer nöje av den. Har inte skaffat rätt sorts flussmedel ännu, har ett men är inte säker på att det är ok för dricksvatten.J JSten skrev:Yes, det får nog bli nästa övning, en 22mm böj med två rörstumpar och sedan destruktivt inspektera.
Usch ja, har velat fram och tillbaka. Som jag har förstått det, efter att ha läst mängder med trådar här (och andra källor) så är det okej att mjuklöda kallvattenrör som är anslutna till kommunalt vatten (med avseende på tryck). Däremot så är hårdlödade rekommenderade då det ger en starkare fog som tåler mer mekanisk påfrestning. Nackdelen är såklart att det kräver mycket högre temperaturer, vilket kan leda till en sämre fog än mjuklödning om man inte lyckas komma upp i temperatur. Så jag tänkte som så, jag testar med hårdlödning, misslyckas jag med det så kör jag med mjuklödning istället (har lödat mycket elektronik i mina dar, ganska säker på att mjuklödning inte ska vara något problem, så rördelarna kommer till användning oavsett).
Rena kopparrör behöver inte flussasnanowire skrev:
Då bjuder jag på två bilder till. Är gitarr nummer två jag bygger men första helt själv.Dheri skrev: