Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara svetsad i ena änden, det kunde funka..
Det bör ju vara hyfsat lätt att byta, och så bidrar den en del till stabiliteten....
Japp :geek:

Edit: sjukt snyggt förresten!! :giggle:

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ett fågelmatarbord, ska på papp och målas samt hittas en fot av något slag.
Ofärdigt träfågelmatarbord på arbetsbänk i verkstad, redo att målas och få en fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Outmålat hantverk av ett träfågelmatarbord som står på en arbetsbänk och väntar på målning och montering av fot.
Skapa konto

• Gilla
Immobil och 11 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett fågelmatarbord, ska på papp och målas samt hittas en fot av något slag.
[bild]
[bild]

”Birdie nam nam(y):p

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara svetsad i ena änden, det kunde funka..
Det bör ju vara hyfsat lätt att byta, och så bidrar den en del till stabiliteten....
Nu får du göra en sån där tub som hänger i taket på Sibylla..(fast tandkräm istället för senap)

• Gilla
  • Haha
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Gjort mina första fyra hårdlödningar av kopparrör någonsin (ska dra om lite rör här hemma, så varför inte lära sig något nytt). Två 15mm och två 22mm lödnipplar på matchande kopparrör. Lite nervös inför trycktestningen, men såhär några timmar senare håller de fortfarande trycket. Så helt klart nöjd och boostat självförtroende för att man ska klara av att löda ihop resten :)
Tryckmätare monterad på ett kopparfogat rör med lödningar, verktyget och röret syns på en arbetsyta.
Skapa konto

En nyligen hårdlödd koppling på kopparrör med synliga lödjoints och användning av silverfosforkopparlod.
Skapa konto

Tryckmätare kopplad till nygjorda hårdlödningar på kopparrör och mässingsfittings, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Nyligen hårdlödda kopparrör med lödnipplar, visar spår av lödning, ligger på en stenbänk.
Skapa konto

Använde billig minigasolbrännare från Biltema + ogräsbrännare för att komma upp i temperatur och sen litesilverfosforkopparlod på det :)

• Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Gjort mina första fyra hårdlödningar av kopparrör någonsin (ska dra om lite rör här hemma, så varför inte lära sig något nytt). Två 15mm och två 22mm lödnipplar på matchande kopparrör. Lite nervös inför trycktestningen, men såhär några timmar senare håller de fortfarande trycket. Så helt klart nöjd och boostat självförtroende för att man ska klara av att löda ihop resten :)
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Använde billig minigasolbrännare från Biltema + ogräsbrännare för att komma upp i temperatur och sen litesilverfosforkopparlod på det :)
För att testa om du verkligen lärt dig hur man ska göra är det smart om du klyver röret på längden och viker ut det så du har möjlighet att syna lödningarna invändigt. Har lodet tagit sig hela vägen ner i fogen (åtminstone på större delen av fogen) är det en bra lödning som har en chans att hålla sig tät över tiden. Har det inte gjort det så behöver du öva mer för att vara säker på att dina rör kommer vara täta även i framtiden (efter diverse rörelser i rören).

• Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
C capture skrev:
Efter allt läsande får jag bidra. Limmar toppen på gitarren jag bygger
Vilken grej! Vad spännande med gitarrbygge. Fortsätt gärna att lägga upp bilder på fortsatta processen, jag ser gärna mer av det projektet.

J JSten skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Ska snart ge mig på rörlödning för dricksvatten och funderar på hård- eller mjuklödning. Hur tänkte du?

Violina Violina skrev:
För att testa om du verkligen lärt dig hur man ska göra är det smart om du klyver röret på längden och viker ut det så du har möjlighet att syna lödningarna invändigt. Har lodet tagit sig hela vägen ner i fogen (åtminstone på större delen av fogen) är det en bra lödning som har en chans att hålla sig tät över tiden. Har det inte gjort det så behöver du öva mer för att vara säker på att dina rör kommer vara täta även i framtiden (efter diverse rörelser i rören).
Yes, det får nog bli nästa övning, en 22mm böj med två rörstumpar och sedan destruktivt inspektera.

nanowire nanowire skrev:
Snyggt! Ska snart ge mig på rörlödning för dricksvatten och funderar på hård- eller mjuklödning. Hur tänkte du?
Usch ja, har velat fram och tillbaka. Som jag har förstått det, efter att ha läst mängder med trådar här (och andra källor) så är det okej att mjuklöda kallvattenrör som är anslutna till kommunalt vatten (med avseende på tryck). Däremot så är hårdlödade rekommenderade då det ger en starkare fog som tåler mer mekanisk påfrestning. Nackdelen är såklart att det kräver mycket högre temperaturer, vilket kan leda till en sämre fog än mjuklödning om man inte lyckas komma upp i temperatur. Så jag tänkte som så, jag testar med hårdlödning, misslyckas jag med det så kör jag med mjuklödning istället (har lödat mycket elektronik i mina dar, ganska säker på att mjuklödning inte ska vara något problem, så rördelarna kommer till användning oavsett).
Kan ju nämna att jag initialt planerade jag att använda klämringskopplingar, övergav den planen ganska snabbt när jag såg totalsumman i varukorgen på Rinkaby rör.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
J JSten skrev:
Yes, det får nog bli nästa övning, en 22mm böj med två rörstumpar och sedan destruktivt inspektera.

Usch ja, har velat fram och tillbaka. Som jag har förstått det, efter att ha läst mängder med trådar här (och andra källor) så är det okej att mjuklöda kallvattenrör som är anslutna till kommunalt vatten (med avseende på tryck). Däremot så är hårdlödade rekommenderade då det ger en starkare fog som tåler mer mekanisk påfrestning. Nackdelen är såklart att det kräver mycket högre temperaturer, vilket kan leda till en sämre fog än mjuklödning om man inte lyckas komma upp i temperatur. Så jag tänkte som så, jag testar med hårdlödning, misslyckas jag med det så kör jag med mjuklödning istället (har lödat mycket elektronik i mina dar, ganska säker på att mjuklödning inte ska vara något problem, så rördelarna kommer till användning oavsett).
Kan ju nämna att jag initialt planerade jag att använda klämringskopplingar, övergav den planen ganska snabbt när jag såg totalsumman i varukorgen på Rinkaby rör.
Är dock mycket svårare att klyva en böj på längden än ett rakt rör..

T TriNitro skrev:
Äntligen fått tummen ur och satt upp kajaken i taket så man kan röra sig lite bättre i garaget. Gick smidigt med Thule Multilift, bara och hitta reglarna så var det lugnt sen :)
Skona skrovet genom att först trä vattenslang på linorna sen rörisolering över det. Säkrade med kedja fram och bak utifall något med multiliften skulle gå sönder, drygt med kajak i skallen om man skulle råka gå under just då.
Har ju tyvärr inte plats att backa in bilen så nästa projekt är en arbetsbänk på hjul som får dubblera som kajaklastare, bara sänka ner o sen rulla ut och skjuta upp på taket.
Smart däckförvaring! Krokar?

J JSten skrev:

Det är precis samma slutsatser jag kommit fram till. Har skaffat en gassvets istället för en del av mellanskillnaden i delar+press, tänker att jag har mer nöje av den. Har inte skaffat rätt sorts flussmedel ännu, har ett men är inte säker på att det är ok för dricksvatten.

nanowire nanowire skrev:
Det är precis samma slutsatser jag kommit fram till. Har skaffat en gassvets istället för en del av mellanskillnaden i delar+press, tänker att jag har mer nöje av den. Har inte skaffat rätt sorts flussmedel ännu, har ett men är inte säker på att det är ok för dricksvatten.
Rena kopparrör behöver inte flussas

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Vilken grej! Vad spännande med gitarrbygge. Fortsätt gärna att lägga upp bilder på fortsatta processen, jag ser gärna mer av det projektet.
Då bjuder jag på två bilder till. Är gitarr nummer två jag bygger men första helt själv.

• Gitarr under konstruktion med klämmor runt om kroppen för att fästa sidor till toppen.
    Skapa konto
  • Obyggd gitarr i trä på en arbetsbänk med hyvel och träspån.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.