3 436 237 läst · 18 389 svar
3436k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde (https://www.rinkabyror.se/artikel/silverfosforkopparlod-5-silver-6-pack/). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.nanowire skrev:
Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall
Har dock alltid använt mässingslod när jag lött koppar..J JSten skrev:Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde ([länk]). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.
Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall
Edit: ditt lod är dock ett riktigt toppenlod!
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 185 inlägg
Bytte ut min gamla tvinghållare mot en som inte är riktigt lika sorglig.
Den gamla skrutten som referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla skrutten som referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsat rostig bil, kapat bort allt dåligt, rengjort och svetsat ny plåt. Sen grundat med kallgalv, Dinitrol ML, till sist den här tjocka massan som ska stelna och bli en flexibel massa. Kvar ännu är att spruta in Dinitrol ML i hålrummet bakom.
Det var farsan som gjorde själva svetsandet. Han har mera erfarenhet att svetsa bilar (jag har noll).
Det var farsan som gjorde själva svetsandet. Han har mera erfarenhet att svetsa bilar (jag har noll).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Snyggt! Nu tycker jag egentligen inte att någon ska sätta ribban lägre än detta, men vill samtidigt meddela övriga eltandborstanvändare att en hållare är ett riktigt bra & (åtminstone för oss) underskattat tillbehör - förut stod våra på en liten porslinspryl som man fick tvätta stup i kvarten, sen vi hängde upp borstarna har rengöringsbehovet minskat radikaltDan_Johansson skrev:Blev någon timme i garaget så idag blev den klar... insåg att jag borrat hålen på fel sida, så den snygga sidan blev neråt... Tappade sugen lite då, så finishen blev som den blev...
[bild]
Den behövde lite mer tyngd, så det blev ett likadant plattjärn till... Orkade inte snygga till svetsen..
[bild]
Med buntband på plats. Lite ghetto, men kom inte på någon bättre lösning...
[bild]
Med laddare ..
Jag presenterar, världens (troligen) mest over engineered tandborstehållare!
[bild]
Vår lösning är köpt (patrioter kan glädjas åt att det ska vara svensk design och tillverkning):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trots att hemmabyggen likt @Dan_Johansson krossar de fjösiga bitar böjt rostfritt vi köpt kan jag samtidigt säga att jag tror vi beställde efter att @Dan_Johansson började lägga upp teasers för detta projekt (även om jag då inte fattade vad det var du byggde) och har dessa monterade sen ett par veckor
kanske välkänt in eltandborstsammanhang men för mig var det en aha-upplevelse hur stor skillnad det gör...
/U
Redigerat:
Tycker det är fruktansvärt segt att handputsa grejer, så har maskiniserat (der heter så va?) ett av de tjatigaste momenten i knivbyggandet: få ordning på främre delen av skaftet innan montering.
Forma med 80 korn.
Finslipning med 400 korn på lilla skivputsen, där kornbytena är snabba.
1000 korn blir egentligen nästan ok
Våtputs med 3M Microfine (ca 1200-1500 korn)
Några varv på polertrissan
Forma med 80 korn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finslipning med 400 korn på lilla skivputsen, där kornbytena är snabba.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1000 korn blir egentligen nästan ok
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtputs med 3M Microfine (ca 1200-1500 korn)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några varv på polertrissan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg skrev:Snyggt! Nu tycker jag egentligen inte att någon ska sätta ribban lägre än detta, men vill samtidigt meddela övriga eltandborstanvändare att en hållare är ett riktigt bra & (åtminstone för oss) underskattat tillbehör - förut stod våra på en liten porslinspryl som man fick tvätta stup i kvarten, sen vi hängde upp borstarna har rengöringsbehovet minskat radikalt
Vår lösning är köpt (patrioter kan glädjas åt att det ska vara svensk design och tillverkning):
[bild]
Trots att hemmabyggen likt @Dan_Johansson krossar de fjösiga bitar böjt rostfritt vi köpt kan jag samtidigt säga att jag tror vi beställde efter att @Dan_Johansson började lägga upp teasers för detta projekt (även om jag då inte fattade vad det var du byggde) och har dessa monterade sen ett par veckor
kanske välkänt in eltandborstsammanhang men för mig var det en aha-upplevelse hur stor skillnad det gör...
/U
Var hittar man dessa?ullberg skrev:Snyggt! Nu tycker jag egentligen inte att någon ska sätta ribban lägre än detta, men vill samtidigt meddela övriga eltandborstanvändare att en hållare är ett riktigt bra & (åtminstone för oss) underskattat tillbehör - förut stod våra på en liten porslinspryl som man fick tvätta stup i kvarten, sen vi hängde upp borstarna har rengöringsbehovet minskat radikalt
Vår lösning är köpt (patrioter kan glädjas åt att det ska vara svensk design och tillverkning):
[bild]
Trots att hemmabyggen likt @Dan_Johansson krossar de fjösiga bitar böjt rostfritt vi köpt kan jag samtidigt säga att jag tror vi beställde efter att @Dan_Johansson började lägga upp teasers för detta projekt (även om jag då inte fattade vad det var du byggde) och har dessa monterade sen ett par veckor
kanske välkänt in eltandborstsammanhang men för mig var det en aha-upplevelse hur stor skillnad det gör...
/U
Har hårdlött en del koppar - dock inte yrkesmässigt.J JSten skrev:Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde ([länk]). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.
Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall
"Lärde mig" att genom att titta på andra, både proffs och andra.
Jag har ALDRIG sett någon rengöra rören alls för hårdlödningen med riktigt lod (Silver-fosfor...), inte gjort det själv heller, och inte fått några problem.
För mjuklödning är det dock A och O med rengöring av båda delar som skall sammanfogas. Speciell borste för att fixa insidan är lämpligt.
MEN, speciellt om man använder begagnade löddelar kan det smyga sig in slagg i lödningar. Det blir tätt ändå, i ca 6 veckor, sedan börjar det sippra! (Gäller alltså hårdlödningen).
Så mitt tips är att inte isolera direkt, håll under bevakning, och om det är tätt efter 2 månader så gick det bra!.
Möjligt att detta är ett mindre problem med god rengöring, men det kan vara svårt på begagnade delar.
Upp till 22 skall det gå bra med gasol - men för just 22 skall man allt ha rätt (=stort) munstycke. För 15 och nedåt har jag bra erfarenhet av skidvallningsmunstycket (brett och platt).
22 och uppåt föredrar jag dock riktig svets (Acytelen + Syre). Lättare att få riktigt genomvarmt, speciellt lödgängor och så, och med snabbare värmning blir det mindre väremspridning längs röret.
Minns du vilket munstycke som är lagom storlek för 15-rör (de är märkta i L har jag för mig, tror jag har från 75 till 1500 till min X11)?S Soltorp40 skrev:Har hårdlött en del koppar - dock inte yrkesmässigt.
"Lärde mig" att genom att titta på andra, både proffs och andra.
Jag har ALDRIG sett någon rengöra rören alls för hårdlödningen med riktigt lod (Silver-fosfor...), inte gjort det själv heller, och inte fått några problem.
För mjuklödning är det dock A och O med rengöring av båda delar som skall sammanfogas. Speciell borste för att fixa insidan är lämpligt.
MEN, speciellt om man använder begagnade löddelar kan det smyga sig in slagg i lödningar. Det blir tätt ändå, i ca 6 veckor, sedan börjar det sippra! (Gäller alltså hårdlödningen).
Så mitt tips är att inte isolera direkt, håll under bevakning, och om det är tätt efter 2 månader så gick det bra!.
Möjligt att detta är ett mindre problem med god rengöring, men det kan vara svårt på begagnade delar.
Upp till 22 skall det gå bra med gasol - men för just 22 skall man allt ha rätt (=stort) munstycke. För 15 och nedåt har jag bra erfarenhet av skidvallningsmunstycket (brett och platt).
22 och uppåt föredrar jag dock riktig svets (Acytelen + Syre). Lättare att få riktigt genomvarmt, speciellt lödgängor och så, och med snabbare värmning blir det mindre väremspridning längs röret.
Man behöver väl fluss om man silverlöder, eller mjuklöder, så att man får en ordentlig kapillärverkan. Men jag har nog sett folk som hårdlöder med kopparfosfor och använder fluss, men det kan va dom lödde på stål eller gjutjärn då.J JSten skrev:Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde ([länk]). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.
Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall
Jag har mjuklött några tryckluftskopplingar, då har jag använt fluss och vanligt tenn och även varit noga med att borsta.
OK, här säger en tillverkare man behöver inte fluss på koppar-koppar men nog koppar-brons eller koppar-mässing, eller något annat för den delen:
Redigerat:
Nu har jag väntat sen julhelgen på uppdatering... Hur går det? Är det en is-2 eller?Sturmtiger skrev:Håller ju på med modellbygge. Skala 1:72.
Har gjort en hel del, men gör visa i trä när det främst gäller serie tillverkning.
Testade ett nytt sätt att arbeta med justersågen idag., inte kanske vad som lärs ut i skolboken men det gav önskat resultat..
[bild]
[bild] Detta ovanvy sett, med ett plast torn vid sidan om.
En del mötande med vinklar, sedan är det att bearbeta. Gillar som sagt finsnickeri.
Det där ser lite ut som en Volvo valp stämmer det?DennisCA skrev:Svetsat rostig bil, kapat bort allt dåligt, rengjort och svetsat ny plåt. Sen grundat med kallgalv, Dinitrol ML, till sist den här tjocka massan som ska stelna och bli en flexibel massa. Kvar ännu är att spruta in Dinitrol ML i hålrummet bakom.
Det var farsan som gjorde själva svetsandet. Han har mera erfarenhet att svetsa bilar (jag har noll).
[bild]