3 393 284 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ja, härnere i söder kan man hindra snön från att falla genom att köpa en snöslunga. Skulle man sen få för sig att sälja den, eftersom den inte används, så skulle vargavintern vara över oss redan i november...13th Marine skrev:Gick förbi en granne häromåret när det snöat såpass att man faktiskt behövde skotta, tittade på snöslungan och sa "den kan inte vara välanvänd?".
Grannen skrattade och sa "Nej, vi är ett par som gått ihop och delar på den, vårt bästa köp, under de sju år vi haft den har vi aldrig behövt ta fram den"
Annars får man väl se snöslungan som en försäkring. Räkna inte med att använda den, men är guld värd när den väl behövs! Eftersom vi har egen vägsnutt behövs någon maskin när vintern väl slår till.
Fler än jag som tycker detta är ”oddly satisfying” att göra?
Bjussar på första silen men den som vill se resten får prenumerera på min ASMR-site (med mer viskningar och mindre babyskrik) för nu ska jag äntligen bli rik!
Bjussar på första silen men den som vill se resten får prenumerera på min ASMR-site (med mer viskningar och mindre babyskrik) för nu ska jag äntligen bli rik!
Lyckades äntligen bli klar med mina vedkorgar i veckan. Svetsade av 20x30 rör med helt bakstycke. Anpassade till väggen vid kaminen och mina 25cm vedpinnar. Höjden är så att de är 5cm över golvet när jag bär med rak arm. Sprutmålade med tilkkurila RM 40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Alltid skönt att få bekräftelse från mästar(steg)en själv på väl utfört arbete
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick ny firmabil i torsdags så idag blev det montering av verkstadsinredning och ett halvdant dubbelgolv så att man kan utnyttja volymen i skåpet bättre.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Måndag.
Hugga in urtag för beslag och grunda.
Tisdag.
Låna några timmar för att åka till en glasmästare och få tillskuret. Och få en påminnelse om varför jag skär glas själv när jag bedömer att jag har tiden. Dyrt att låta glasmästare göra det åt en. Måla första lagret toppfärg.
Onsdag. Toppmåla bågar. Såga glaslister.
Torsdag. Glasa och foga glaslist. Sparmåla glaslist och spröjs.
Tar lika lång tid som att måla hela bågen utan glas.
Målad och klar för montering.
I går fredag. Skruva alla beslag på plats. Förbereda montage och montera.
Låter enkelt . Nåja... när jag mätt upp har jag inte haft tillgång till linjelaser eller vinkelmätare. Karmen är varken rak eller i lod. Att det ser bra ut är för att dörren medlar med felen i karmen. Dubbla slitbrickor på ena sidan. Inga på den andra. Gångjärnen utjusterade med brickor för att linjera och ge rak och fin springa där den betyder mest, mellan dörrarna.
Mvh Findus
Hugga in urtag för beslag och grunda.
Logga in
Skapa konto
Tisdag.
Låna några timmar för att åka till en glasmästare och få tillskuret. Och få en påminnelse om varför jag skär glas själv när jag bedömer att jag har tiden. Dyrt att låta glasmästare göra det åt en. Måla första lagret toppfärg.
Onsdag. Toppmåla bågar. Såga glaslister.
Torsdag. Glasa och foga glaslist. Sparmåla glaslist och spröjs.
Logga in
Skapa konto
Tar lika lång tid som att måla hela bågen utan glas.
Målad och klar för montering.
Logga in
Skapa konto
I går fredag. Skruva alla beslag på plats. Förbereda montage och montera.
Logga in
Skapa konto
Låter enkelt . Nåja... när jag mätt upp har jag inte haft tillgång till linjelaser eller vinkelmätare. Karmen är varken rak eller i lod. Att det ser bra ut är för att dörren medlar med felen i karmen. Dubbla slitbrickor på ena sidan. Inga på den andra. Gångjärnen utjusterade med brickor för att linjera och ge rak och fin springa där den betyder mest, mellan dörrarna.
Mvh Findus
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Blev någon timme i garaget så idag blev den klar... insåg att jag borrat hålen på fel sida, så den snygga sidan blev neråt... Tappade sugen lite då, så finishen blev som den blev...
Den behövde lite mer tyngd, så det blev ett likadant plattjärn till... Orkade inte snygga till svetsen..
Med buntband på plats. Lite ghetto, men kom inte på någon bättre lösning...
Med laddare ..
Jag presenterar, världens (troligen) mest over engineered tandborstehållare!
Logga in
Skapa konto
Den behövde lite mer tyngd, så det blev ett likadant plattjärn till... Orkade inte snygga till svetsen..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med laddare ..
Logga in
Skapa konto
En bit stålpinne till, med lagom avstånd till bottenplåten, för att bara klämma sladden litegrann?Dan_Johansson skrev:Blev någon timme i garaget så idag blev den klar... insåg att jag borrat hålen på fel sida, så den snygga sidan blev neråt... Tappade sugen lite då, så finishen blev som den blev...
[bild]
[bild]
[bild]
Med laddare ..
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg