3 435 476 läst · 18 387 svar
3435k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tackar.Alltgår skrev:
Tänkte att jag har några stumpar plasthängrännor, de borde vara av hållbar plast.
Gjorde en jigg för att klämma ihop
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gymmattor från Biltema, borde vara lite kompaktare men funkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får vara försiktig med tejpningen, rynkar den sig blir det märken i plasten.
Detta är ju gerillapyssel, egentligen köper man från firma som har kydex mfl saker men ville testa "gratis".
Skriver direkt till @mowatom men lägger det här då det kan intressera andra forummedlemmar.
Han frågade mig om hur man gör torparromber. Det har fått mig att fundera. Har ett uppdrag om tillverkning av en väldigt liten pardörr som skall skilja ett vardagsrum från en hall. Dörren skall normalt vara öppen men planeringen av lägenheten är så dum så att den dörr som skall sitta där normalt blockerar hallen när den står öppen. Därför pardörr i en 90 karm då denna kommer rymmas i nischen. Givetvis skall dörren glasas för att inte mörklägga hallen när dörren är stängd. Vill gärna göra något som kan vara ett smycke för lägenheten och testar att tillverka dörren som ett par extrahöga fönsterbågar med romber.
Skall försöka gå igenom arbetsordningen så att den som vill försöka själv har så mycket information som möjligt till hjälp. Därmed inte sagt att ni kan eller bör göra precis som jag har gjort. Var och en måste jobba på det sätt som passar bäst med de förutsättningar den har.
Här kommer det...
Hyvla upp och kapa alla ämnen.
Fräs dekorprofilen på allt. Hjälper en att veta hur bitarna skall vändas.
Kapa alla huvudbitar i yttermått plus två mm. Övermått för att medge justering färdig ihoplimmad ram.
Två linjer i arbetet. Går att göra i vilken ordning som helst.
1.
Kapa och såga vinklar på romber.
Fräs romber för tapp. Jag gör det med klinga i fräs med hjälpanhåll. Går också att göra direkt i sågen, men är lite sämre ergonomiskt. Avigt att hålla bitarna säkert i sågen.
2.
Fäll ihop spröjs halvt i halvt med vinklar.
Tappa spröjs. Fäll in spröjs i ramen. I detta läge, ignorera romben. Gör extrabitar för säkerhets skull.
Slitsa ihop ytterhörnen på ramen.
De två linjerna går ihop. Romben skall in i spröjsen.
Kapa tvärspröjsen för romben. Tappa och såga vinklar så att tvärspröjs med romb är lika lång som tvärspröjs utan. Så gott du kan. Denna kapning måste duga. Är de glappt eller trångt, låt romben flexa lite. Vinkelfelet som kan uppstå är så litet så att det knappt syns.
Kapa stående spröjs för romb efter snålt mått. Snålt för att det som än gång kapats bort kan inte läggas till.
Sätt ihop hela ramen provisoriskt och kontrollera om allt stämmer.
Har du kapat rätt så är allt klart. Om det är trångt för spröjsen, tag några tiondelar till, testa igen, om och om tills det är bra.
Om du råkat kapa för kort så finns det två sätt att rätta till. Använda ger-mos (fogmassa) på den hopsatta ramen. Går att komma undan med om den skall målas. Eller göra nya stolpar och flytta spröjsen.
Dags att falsa allt för glaset. Varför nu? Anledningen är att falsen tar bort ytor som man har nytta av när de tidigare momenten utförs.
Gör tapphål där sådana behövs.
Jag har fräst tapparna så att de håller ca 9,7mm. Tanken är att kunna köra tapphålen med 10mm borr mot anhåll utan att behöva rensa hålen. Räknar inte med att dessa ramar är väderutsatta. Så det behöver inte vara perfekt. Om så skulle jag kört 10mm tapp, förborrat tapphålen och stämt ur dem. Hade jag haft tillgång till en stämborrmaskin så hade jag inte behövt kompromissa alls.
Torrmonterade för att se om teori fortfarande har beröringspunkter med fysisk verklighet.
Verkar stämma så det är dags för limning.
Satte ihop romb och spröjs först. Stående ram, spröjs med romb och de två tvärramar som spröjsen ansluter till i ett moment. Lite stressigt så inga bilder på detta.
Tvärramen i botten islagen underifrån i efterhand.
Överskottet på tapparna inne i romben kapade jag bort med japansåg. Kommer behövas lite spackel där.
Två ämnen till en mycket liten pardörr.
När jag grundat så tar jag dem till en glasmästare som håller på med blyat glas. Hoppas kunna få allt tillskuret i färgat råglas. Frågar också vad det kan tänkas kosta att få glaset kittat. Tror att det passar bäst här. Är det för dyrt så gör jag det själv med glaslister.
Får nog tillfälle att fortsätta med detta under nästa helg...
Mvh Findus
Han frågade mig om hur man gör torparromber. Det har fått mig att fundera. Har ett uppdrag om tillverkning av en väldigt liten pardörr som skall skilja ett vardagsrum från en hall. Dörren skall normalt vara öppen men planeringen av lägenheten är så dum så att den dörr som skall sitta där normalt blockerar hallen när den står öppen. Därför pardörr i en 90 karm då denna kommer rymmas i nischen. Givetvis skall dörren glasas för att inte mörklägga hallen när dörren är stängd. Vill gärna göra något som kan vara ett smycke för lägenheten och testar att tillverka dörren som ett par extrahöga fönsterbågar med romber.
Skall försöka gå igenom arbetsordningen så att den som vill försöka själv har så mycket information som möjligt till hjälp. Därmed inte sagt att ni kan eller bör göra precis som jag har gjort. Var och en måste jobba på det sätt som passar bäst med de förutsättningar den har.
Här kommer det...
Hyvla upp och kapa alla ämnen.
Fräs dekorprofilen på allt. Hjälper en att veta hur bitarna skall vändas.
Kapa alla huvudbitar i yttermått plus två mm. Övermått för att medge justering färdig ihoplimmad ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två linjer i arbetet. Går att göra i vilken ordning som helst.
1.
Kapa och såga vinklar på romber.
Fräs romber för tapp. Jag gör det med klinga i fräs med hjälpanhåll. Går också att göra direkt i sågen, men är lite sämre ergonomiskt. Avigt att hålla bitarna säkert i sågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.
Fäll ihop spröjs halvt i halvt med vinklar.
Tappa spröjs. Fäll in spröjs i ramen. I detta läge, ignorera romben. Gör extrabitar för säkerhets skull.
Slitsa ihop ytterhörnen på ramen.
De två linjerna går ihop. Romben skall in i spröjsen.
Kapa tvärspröjsen för romben. Tappa och såga vinklar så att tvärspröjs med romb är lika lång som tvärspröjs utan. Så gott du kan. Denna kapning måste duga. Är de glappt eller trångt, låt romben flexa lite. Vinkelfelet som kan uppstå är så litet så att det knappt syns.
Kapa stående spröjs för romb efter snålt mått. Snålt för att det som än gång kapats bort kan inte läggas till.
Sätt ihop hela ramen provisoriskt och kontrollera om allt stämmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kapat rätt så är allt klart. Om det är trångt för spröjsen, tag några tiondelar till, testa igen, om och om tills det är bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du råkat kapa för kort så finns det två sätt att rätta till. Använda ger-mos (fogmassa) på den hopsatta ramen. Går att komma undan med om den skall målas. Eller göra nya stolpar och flytta spröjsen.
Dags att falsa allt för glaset. Varför nu? Anledningen är att falsen tar bort ytor som man har nytta av när de tidigare momenten utförs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör tapphål där sådana behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fräst tapparna så att de håller ca 9,7mm. Tanken är att kunna köra tapphålen med 10mm borr mot anhåll utan att behöva rensa hålen. Räknar inte med att dessa ramar är väderutsatta. Så det behöver inte vara perfekt. Om så skulle jag kört 10mm tapp, förborrat tapphålen och stämt ur dem. Hade jag haft tillgång till en stämborrmaskin så hade jag inte behövt kompromissa alls.
Torrmonterade för att se om teori fortfarande har beröringspunkter med fysisk verklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar stämma så det är dags för limning.
Satte ihop romb och spröjs först. Stående ram, spröjs med romb och de två tvärramar som spröjsen ansluter till i ett moment. Lite stressigt så inga bilder på detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvärramen i botten islagen underifrån i efterhand.
Överskottet på tapparna inne i romben kapade jag bort med japansåg. Kommer behövas lite spackel där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två ämnen till en mycket liten pardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag grundat så tar jag dem till en glasmästare som håller på med blyat glas. Hoppas kunna få allt tillskuret i färgat råglas. Frågar också vad det kan tänkas kosta att få glaset kittat. Tror att det passar bäst här. Är det för dyrt så gör jag det själv med glaslister.
Får nog tillfälle att fortsätta med detta under nästa helg...
Mvh Findus
Ser ju gediget ut blir lite fundersam mot att ha den upp och ner,med alltings jävlighet som kan hända,om plasten tvärspricker när du trycker den hårt mot fodralet, känns det som att kniven har en farlig riktning,rätt långsökt men allt kan händaFreQa skrev:
Tackar för en nytt trevligt och lärorikt inlägg. Det där blir ju toppen! Ja, jag väntar på att få komma igång men har haft för mkt med annat tyvärr. Eller tyvärr, det är ju det vi lever på, men ser fram emot att få slippa skivmaterialet ett tag. Men visst är tillvägagångsättet lika eller mkt likt det du gjorde på ditt "testfönster" tidigare i höstas? Bra blir det iaffindus42 skrev:
Sådant där är kul att pyssla med! Den där pressen duger säkert utmärkt.
FreQa skrev:Tackar.
Tänkte att jag har några stumpar plasthängrännor, de borde vara av hållbar plast.
Gjorde en jigg för att klämma ihop
[bild]
Gymmattor från Biltema, borde vara lite kompaktare men funkar.
[bild]
Man får vara försiktig med tejpningen, rynkar den sig blir det märken i plasten.
Detta är ju gerillapyssel, egentligen köper man från firma som har kydex mfl saker men ville testa "gratis".
Lite udda pryl, men har knåpat ihop en rikthammare (?) till att kunna knacka/räta ut knivblad som vrider sig efter härdning (tyvärr långt ifrån ovanligt)
Biltemahammare och en hårdmetallborr fick offra sig. Fungerar kanon.
Biltemahammare och en hårdmetallborr fick offra sig. Fungerar kanon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte livet farligt i sig!?Handyman 1 skrev:
Jag har i varje fall eggen riktad bort från mig.
Gjorde bara själva romben då. Vägen till färdigt resultat är mycket längre.mowatom skrev:
Nu är det skarpt läge med passning till en båge.
När jag gjorde testromben. Då tänkte jag att fogarna mot romben skulle göras först. Sedan att en hög med småspillror till bitar skulle tappas och geras för att passa in i bågen. När det var dags så dumpade jag den planen och gjorde tvärtom istället. Fyra möten (de mot romb) att mäta in istället för sex. Har inget sätt att veta om det var rätt beslut . Att avgöra frågan kräver att en uppsättning till görs. Duger de jag gjort så kommer det inte hända...
Mvh Findus
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Vilken skillnad med ett rakt anhåll på bordssågen! Nu lyckades till och med jag få bra resultat
Kapat upp material för att göra skåpsluckor, väldigt enkel design med en yttre ram i 16mm mdf och spegel i 12mm.
Blir totalt 14 luckor, men hade för lite 12mm mdf kvar ("någon" har använt skivorna till annat)...
Testmontering som säger att jag inte mätt helt fel! Dags att besluta om det ska göras något mer med designen (t.ex fasa kanterna)
Kapat upp material för att göra skåpsluckor, väldigt enkel design med en yttre ram i 16mm mdf och spegel i 12mm.
Blir totalt 14 luckor, men hade för lite 12mm mdf kvar ("någon" har använt skivorna till annat)...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testmontering som säger att jag inte mätt helt fel! Dags att besluta om det ska göras något mer med designen (t.ex fasa kanterna)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 283 inlägg
Idag har jag gjort en av tre hållare till samlingen av fasta nycklar..
Undrar varför jag började i änden med nycklar man sällan använder, och där det finns luckor i samlingen...
Undrar varför jag började i änden med nycklar man sällan använder, och där det finns luckor i samlingen...
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
@Dan_Johansson sifferstans? Ser rejält ut
Allvetare
· Västra götaland
· 9 283 inlägg
Japp, jag tänkte att jag behövde öva lite på att använda dem inför kommande instämpling av chassinummer.. (vilket uppenbarligen var bra, ser ut som åttan är uppochner..)K_arlstrom skrev:
Och varför inte bygga verktygshållare som överlever ett kärnvapenkrig?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 283 inlägg