3 395 559 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Sågat, hyvlat och limmat ihop lite körsbär till nästa projekt.
Blev faktiskt tvingar över denna gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Blev faktiskt tvingar över denna gång.
Logga in
Skapa konto
6mm björkply som limmas in tror jag kommer hålla utmärkt. Hade inte alls varit orolig att det skulle va för klent. Jag lasta en ikea värde bänk låda med 3mm masonit eller vad det är full med svarvämnen i metall, den lådbottnen skjuts in i ett spår o kilas sen på plats med ett vred på varje sida. Bågna kanske aningen av den misshandeln men inget jag la märke till.V vectrex skrev:
Du har rätt. Det blir grymt stabilt. Betydligt stummare än vad jag hade gissat på! Och då har jag bara torrpassat än!Ola C skrev:6mm björkply som limmas in tror jag kommer hålla utmärkt. Hade inte alls varit orolig att det skulle va för klent. Jag lasta en ikea värde bänk låda med 3mm masonit eller vad det är full med svarvämnen i metall, den lådbottnen skjuts in i ett spår o kilas sen på plats med ett vred på varje sida. Bågna kanske aningen av den misshandeln men inget jag la märke till.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Visserligen ett grovt verktyg, men om man slänger in siffrorna i sagulatorn och kallar din främre lådkant för edgebanding så ser man att lådan klarar upp emot 80kg utan någon nämnvärd nedböjningV vectrex skrev:
(Då räknade jag på lådan som byggd i 6mm fir plywood dessa)
Jag testade faktiskt där men tänkte att det borde hjälpa en hel del att ha infästning hela vägen runt.Frustrator skrev:
Har köpt Blum expansionsbeslag för 60kg last. Så bör väl inte lasta mer än det.
Fortsätter prokrastinera köksbygget och fokuserar på mindre viktigt istället.
Även solen har fläckar men vissa kan ju rättas till. Blev lite besviken då det varken behövdes lödning eller krympslang. Känns nästan som någon förberett för detta.
Ut i slangförådet och leta fram en lämplig kandidat.
Et vola! Nu finns inga fler ursäkter.
Logga in
Skapa konto
Även solen har fläckar men vissa kan ju rättas till. Blev lite besviken då det varken behövdes lödning eller krympslang. Känns nästan som någon förberett för detta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ut i slangförådet och leta fram en lämplig kandidat.
Logga in
Skapa konto
Et vola! Nu finns inga fler ursäkter.
Logga in
Skapa konto
Tack, tack! Står i köket och växlar mellan slip, såg och domino, tröttnat rejält på de sladdflätor som hela tiden bildas. Hade tänkt trä bitar cykelslang över men de slangar jag hade hemma var för liten diameter så blev tvungen att använda buntband istället. Får se om det duger lr om jag byter vid tillfälleP Pysslarn skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
richardtenggren skrev:
Logga in
Skapa konto
har en Kund som ska prova den här. Ska in för fräsning imorgon. Den använder också en 30mm kopieringsring men första användandet så fräser man hål genom både jiggen och bordet. Då får man perfekt passning för att senare använda benchdogs i hålen för att flytta runt den. Sparar lite plats på jiggen.
P Pysslarn skrev:
Har fixat tre av mina Bosch med en reservdelsplugit för OF1010, lite billigare än den kabel som Nanowire använt och så slipper man den utstickande biten men det är förstås lite mer bök att få till det.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-355#post-3123017
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-356#post-3125521
Och jag har använt Neutrik PowerCon-kontakter som är relativt billiga, men så har jag inga Festool (än).P Pysslarn skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-580#post-3668234
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Schysst, även om jag tänker att noggrannheten ändå hamnar i centreringen av kopierringen och passningen mot kopierringen i mallen.norrbottenssnickaren skrev:[bild]
har en Kund som ska prova den här. Ska in för fräsning imorgon. Den använder också en 30mm kopieringsring men första användandet så fräser man hål genom både jiggen och bordet. Då får man perfekt passning för att senare använda benchdogs i hålen för att flytta runt den. Sparar lite plats på jiggen.
Min har typ sugpassning på kopierringen, enda felet är att jag fick infon från affären jag köpte benchdogsen från att de skulle ha 30 mm diameter, men i verkligheten var de 25 mm. Så man kanske skulle gjort den för 25 mm kopierring(kanske inte finns, utan 24/27?) eller gjort de två hålen i botten 25 mm.
Nu fick jag be en kollega svarva till några benchdogs istället, men också sugpassning
Detta löstes troligen på den xtools gjorde