3 436 316 läst · 18 389 svar
3436k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 289 inlägg
Jag har faktiskt två stycken likadana Torshälla vinkelhakar och ingen av dem är helt rak...Fario skrev:Min är inte vinkelrät. Har aldrig varit det.
Alla mina andra vinkelverktyg är det
För mig är det inget konstigt att ett verktyg med för stor avvikelse som jag dessutom inte kommer överens med får gå.
Denna lätta vinkelhake är den enda som inte ligger kvar på plats utan att jag behöver anstränga mig och vara överdrivet medveten. För mig fungerar den inte.
När jag behöver en smidig vanlig vinkelhake får någon av mina andra göra jobbet. Torshällan är den jag vanligtvis använder när jag inte tar till speed squararna.
[bild]
Jag kan köpa att din inte är 90 grader men att klaga på att en plast och aluminium-vinkel inte ligger kvar blir lite för hårt. Klart man måste hålla fast den. Blev personligen lite sugen på en Hultafors hopfällbar i metall med tre valbara vinklar bara för att du tog upp vinkelhakar!
Jag har en sån hopfällbar och av alla vinkelhakar jag har i olika prisklasser och material, är det den som visade sig vara mest rätt när jag kollade för ett tag sedan.nikasp skrev:
Just en sådandär MFT jigg har jag tittat på. Men jag fattar inte riktigt. Hålen i mallen är 30 mm, och man förväntas köra med en 30 mm kopierhylsa och ett 20mm stål. Fräsen bör väl då vara "stum" när man trycker den i jiggen. Men tittar jag på deras film (35 s in)N Nick_se skrev:
Edit: jag rättar mig själv lite. På deras webb säljer de 24 mm hylsor som sägs passa deras "router templates", för att passa "router jig" krävs en 30 mm hylsa. Men är det inte konstigt ändå fräsen inte är stum i filmen?
Redigerat:
Mitt första försök att bygga en lite finare låda. Tanken är att det ska bli ett smyckesskrin i julklapp till min kära fru. Sidorna är gjorda i alm som jag stavlimmat (säger man så?) och sedan hyvlat ned till 9 mm. Fogarna gjordes med jigg till fräsen. Locket/taket är gjort i al som sågats ut i ett stycke och hyvlat ned till 9 mm och sen slipat med lätt fasning mot kanten på 7 mm. Mot noterna i långsidorna finns ett par mm luft för ev rörelser i trät. Har idag lagt på en blandning av lin olja, bivax och terpentin.
Nu återstår att göra avdelare i två våningar. Har kvar en bit al som jag tror kan räcka till detta. Har desto mer björk och alm. Vad skulle ni valt? Kanske bäst att hålla sig till al?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu återstår att göra avdelare i två våningar. Har kvar en bit al som jag tror kan räcka till detta. Har desto mer björk och alm. Vad skulle ni valt? Kanske bäst att hålla sig till al?
P pfb skrev:Just en sådandär MFT jigg har jag tittat på. Men jag fattar inte riktigt. Hålen i mallen är 30 mm, och man förväntas köra med en 30 mm kopierhylsa och ett 20mm stål. Fräsen bör väl då vara "stum" när man trycker den i jiggen. Men tittar jag på deras film (35 s in) [media] så rör dom på fräsen. Det tyder väl på att hylsan är mindre än 30 mm? Om man har ett 20mm stål då så borde väl hålet bli för stort? Sedan är det lite märkligt att de säljer en 24 mm hylsa för Bosch-fräsar. Då kan man väl knappast köra med ett 20 mm stål?
Edit: jag rättar mig själv lite. På deras webb säljer de 24 mm hylsor som sägs passa deras "router templates", för att passa "router jig" krävs en 30 mm hylsa. Men är det inte konstigt ändå fräsen inte är stum i filmen?
Har reagerat på det med, beställde den mallen i förrgår (17/11) och ska komma idag. Beställt 30mm hylsa med så vi får se hur det passar när allt kommit hem.
Snyggt!JohnnyKeba skrev:Mitt första försök att bygga en lite finare låda. Tanken är att det ska bli ett smyckesskrin i julklapp till min kära fru. Sidorna är gjorda i alm som jag stavlimmat (säger man så?) och sedan hyvlat ned till 9 mm. Fogarna gjordes med jigg till fräsen. Locket/taket är gjort i al som sågats ut i ett stycke och hyvlat ned till 9 mm och sen slipat med lätt fasning mot kanten på 7 mm. Mot noterna i långsidorna finns ett par mm luft för ev rörelser i trät. Har idag lagt på en blandning av lin olja, bivax och terpentin.
[bild] [bild] [bild]
Nu återstår att göra avdelare i två våningar. Har kvar en bit al som jag tror kan räcka till detta. Har desto mer björk och alm. Vad skulle ni valt? Kanske bäst att hålla sig till al?
Jag hade hållt mig till al i avdelarna. Blir lätt ett rörigt intryck om du blandar in ytterligare träslag.
Lite kritik då:
Tycker albiten i locket är lite väl långt ned.
Hade varit snyggare om antalet fingrar på fogarna hade gått jämnt ut och inte avslutats med en halv finger längst ned.
Samma med locket, jag personligen hade föredragit om du delade mitt emellan 2 fingrar istället för mitt i en finger, men det är nog en smaksak.
Lite synd på urslagen i fingrarna. Jag tycker fingerfogar blir bättre på bordssågen än på fräsbordet.
Tack för input! Al får det bli.V vectrex skrev:Snyggt!
Jag hade hållt mig till al i avdelarna. Blir lätt ett rörigt intryck om du blandar in ytterligare träslag.
Lite kritik då:
Tycker albiten i locket är lite väl långt ned.
Hade varit snyggare om antalet fingrar på fogarna hade gått jämnt ut och inte avslutats med en halv finger längst ned.
Samma med locket, jag personligen hade föredragit om du delade mitt emellan 2 fingrar istället för mitt i en finger, men det är nog en smaksak.
Lite synd på urslagen i fingrarna. Jag tycker fingerfogar blir bättre på bordssågen än på fräsbordet.
Anledningen till att albiten hamnade såpass långt ned var att jag inte vågade fräsa noten närmare kanten, var rädd att sabba kanten. Nästa gång kanske jag ska försöka köra närmare.
att antal fingrar inte gick jämnt ut beror helt enkelt på att jag inte tänkte på det när jag valde höjd på lådan. Borde såklart utgått ifrån en multipel av fingerbredden.
Hur gör man fingrar i bordssågen?
Verktygstokig
· Halland
· 7 600 inlägg