Sonen ska tydligen vara utklädd på dagis imorgon.

Drake ska han vara har han bestämt.

Hur svårt kan det vara?

Fram med grönt tyg.
Grönt tyg och sax på ett marmorgolv, en svansdel är utklippt för en dräkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En timme senare har vi en svans åtminstone
Grönt tyg formad som en draksvans på ett kakelgolv, bredvid en måttband.
Skapa konto

Nästa timme har ägnats åt reparation istället
Öppen symaskin avslöjar inre mekanismen för reparation eller underhåll.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tror min notklinga är 150mm dia och 12 tänder.
Ok, min såg (bosch GTS 635-216) kom med en klinga på 216 dia med 20 tänder. Klyvkniven är på 2.2 mm. Har letat runt efter en finare klinga men har haft svårt att hitta nåt i 216 dia som passar till klyvknivens tjocklek.

Jag är novis på området, är det så att jag kan använda klingor med mindre diameter? Kan jag byta klyvkniv?

JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Ok, min såg (bosch GTS 635-216) kom med en klinga på 216 dia med 20 tänder. Klyvkniven är på 2.2 mm. Har letat runt efter en finare klinga men har haft svårt att hitta nåt i 216 dia som passar till klyvknivens tjocklek.

Jag är novis på området, är det så att jag kan använda klingor med mindre diameter? Kan jag byta klyvkniv?
Det är alltså bara 8 tums klinga på den bordssågen.
Trodde alla blå Bosch bordssågar var med 10 tum.
Men denna skulle väl funka?
https://www.proffsmagasinet.se/mask...2pGv9npO12nowKju6zCFunxfADzLTV8hoCVUYQAvD_BwE

Klingan passar även kap o ger om du har en sådan (exempelvis Bosch gcm 8 sjl)

Edit:
Klingan som kommer till är tydligen bara 1,6 mm

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Verktygs vård och handarbete
Två slipade och polerade yxor med nya handtag och handgjorda läderfodral på ett träbord.
Skapa konto

Har en Hults Bruk yxa som blivit misshandlad. Efter slipning och polering av yxhuvudet och omskaftning blev den i anständigt skick igen. Då var det dags att prova handarbete - göra ett eggskydd i läder. Jag hade min favorit gränsforsyxan som förebild men lyckades inte på första försöket så det blev en enklare variant. Men den får duga även om den inte är lika tilltalande som den från Gränsfors

• Gilla
Mach77777 och 7 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Det är alltså bara 8 tums klinga på den bordssågen.
Trodde alla blå Bosch bordssågar var med 10 tum.
Men denna skulle väl funka?
[länk]

Klingan passar även kap o ger om du har en sådan (exempelvis Bosch gcm 8 sjl)

Edit:
Klingan som kommer till är tydligen bara 1,6 mm
Viktigt att tänka på att det finns fler viktiga parametrar på klingor än storlek, tandvinkel tex, och att det kan vara olämpligt att sätta in en klinga i respektive såg den inte är ämnad för även om den passar rent storleksmässigt.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
"Vilken fin yxa du har"
- Ja det är min farfars gamla yxa, min pappa bytte skaft och jag bytte huvudet...

Skönt att se verktyg som vårdas och renoveras.

Sådär.
Vingar och tröja klara. Gröna tygbitar på golv som liknar vingar bredvid en tröja, hantverksprojekt.
Skapa konto
Tröja och tygvingar i grönt material utspridda på ett flerfärgat mosaikgolv.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Sådär.
Vingar och tröja klara.[bild] [bild]
Snart provflygning! (y)

JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:

Om vi pratar boxjoints/fingerfogstillverkning på bordssågen så vill du (i normalfallet) ha en klinga som tar brett. Gärna en notklinga på typ 6mm. Jag använder i huvudsak 2 klingor på bordssågen för fingerfogar. Dels en 180mm CMT med 14 tänder (tror jag) som sågar 6mm brett spår och dels en 250mm Swedex klyvklinga med 24 tänder som sågar 3,2mm brett. Det viktiga här är att de har en tandprofil som är platt på ovansidan annars blir spåret inte plant i botten. Kallas FTG (Flat Top Grind) på engelska och brukar benämnas AA av svenska sågklinge-tillverkare.
Närbild på en tandad bordssågklinga med platt tandprofil för att skapa fingerfogar.
Skapa konto

Vad gäller jigg för att såga boxjoints så finns det flera olika men vill du ha variabel bredd på fingrarna (som inte måste matcha klingans snittbredd) så tycker jag Matthias Wandels boxjoint-jigg är suverän. Den har jag byggt med lite mindre förändringar från hans ritningar.
Bordssåg utrustad med en hemmagjord boxjoint-jigg och en exponerad träplanka med fingerfogar stående på sågbordet.
Skapa konto
Närbild av trä med fingerfogar/boxjoints i fokus, som demonstrerar sågade skarvar och träets textur.
Skapa konto

EDIT: Klyvkniven kan du antingen montera loss eller sänka under snittet när du använder en sådan jigg som jag gör ovan. Har du kvar den så måste den ju dock vara smalare än klingans snittbredd, men det gäller ju oavsett vad du sågar.

Att montera en mindre klinga än vad sågen är gjord för är normalt inget problem. Det du får tänka på är att skärhastigheten sjunker med minskande diameter på sågklingan. Normalt är detta inget problem, men man få sänka matningshastigheten med mindre klinga, men detta känner man när man sågar om man är någorlunda van användare av bordssåg/justersåg.

Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 10 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Om vi pratar boxjoints/fingerfogstillverkning på bordssågen så vill du (i normalfallet) ha en klinga som tar brett. Gärna en notklinga på typ 6mm. Jag använder i huvudsak 2 klingor på bordssågen för fingerfogar. Dels en 180mm CMT med 14 tänder (tror jag) som sågar 6mm brett spår och dels en 250mm Swedex klyvklinga med 24 tänder som sågar 3,2mm brett. Det viktiga här är att de har en tandprofil som är platt på ovansidan annars blir spåret inte plant i botten. Kallas FTG (Flat Top Grind) på engelska och brukar benämnas AA av svenska sågklinge-tillverkare.
[bild]

Vad gäller jigg för att såga boxjoints så finns det flera olika men vill du ha variabel bredd på fingrarna (som inte måste matcha klingans snittbredd) så tycker jag Matthias Wandels boxjoint-jigg är suverän. Den har jag byggt med lite mindre förändringar från hans ritningar.
[bild] [bild]

EDIT: Klyvkniven kan du antingen montera loss eller sänka under snittet när du använder en sådan jigg som jag gör ovan. Har du kvar den så måste den ju dock vara smalare än klingans snittbredd, men det gäller ju oavsett vad du sågar.

Att montera en mindre klinga än vad sågen är gjord för är normalt inget problem. Det du får tänka på är att skärhastigheten sjunker med minskande diameter på sågklingan. Normalt är detta inget problem, men man få sänka matningshastigheten med mindre klinga, men detta känner man när man sågar om man är någorlunda van användare av bordssåg/justersåg.
Stort tack för ett bra svar

@vectrex så det där är vad jag villhöver! Stått och jämnat till spårens botten med stämjärn nu ikväll..

Behöver även göra något åt spånsugen, den är duktig på att sprida damm. Just nu osäker på om det är patronfiltret som släpper genom eller om det är någon läcka :thinking:

Börjat 'röka: en ekskärbräda. (Lite mer ingående beskrivning i möbelforumet) En ekskärbräda i en öppnad kartong som ligger på en träyta utomhus.
Skapa konto

Börjat 'röka: en ekskärbräda. (Lite mer ingående beskrivning i möbelforumet)[bild]
Spännande, jag ser fram emot att se resultatet. Har sett några på Youtube som gjort samma sak och det verkar fungera riktigt bra.

En plyfadörr brukar jag göra genom att limma ihop en kärnram och sedan limma en hel skiva på varje sida. Sedan fräser jag ur ramarna för glas och speglar.
Därför blir det en massa spill som inte passar in i någon vettig produktion.

Fick ett ryck för några dagar sedan och sågade upp månadens spill till förvaringslådor.
Uppstaplade träspillbitar sågade till förvaringslådor på verkstadsbänk, bredvid en metallklämma.
Skapa konto

Beslagen hos min huvudklient ligger i en hylla.
Oorganiserad verkstadsförvaring med hyllor fyllda av lådor, påsar och kartonger i olika storlekar, en del märkta med handskrivna etiketter.
Skapa konto

Påsar, kartonger, inlindade i bubbelplast och så då lösa förstås. När de först lades dit fanns någon slags ordning. För mig är det nu kaos. Konsekvensen blir att jag måste fråga varje gång var saker finns.

Satte upp lister i ett hörn över ett rör där det inte går att ha något vettigt ändå och började knacka ihop boxarna.
Trähyllor med nytillverkade förvaringslådor av spillmaterial i ett hörn av en verkstad.
Skapa konto

Ca 80 st räckte spillet till. Det är nu det riktiga jobbet börjar. Sortera upp grejer tar löjligt lång tid.
Verkstadsutrymme med hemgjorda träförvaringslådor på hyllor och arbetsbord med träspill.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
Appendix och 24 till
  • Laddar…
Gör också förvaringslådor som så småningom skall få husera liknande lådor som @findus42 gjort ovan.

Lådsidorna gör jag av 15mm björkplywood. Boxjointade och med botten som kommer limmas i ett spår. Lådorna är STORA, 700x700mm och kommer som sagt innehålla skruv mm, så det blir tungt! Frågan är om 6mm limmad björkplywood räcker eller om det kommer säcka ner för mycket? Vad tror ni?
Stor handgjord förvaringslåda i björkplywood med boxjointade hörn utan botten på ett golv.
Skapa konto
Stor, ihopsatt låda av björkplywood med boxjointade hörn på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.