3 395 195 läst · 18 263 svar
3395k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Sonen ska tydligen vara utklädd på dagis imorgon.
Drake ska han vara har han bestämt.
Hur svårt kan det vara?
Fram med grönt tyg.
En timme senare har vi en svans åtminstone
Nästa timme har ägnats åt reparation istället
Drake ska han vara har han bestämt.
Hur svårt kan det vara?
Fram med grönt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En timme senare har vi en svans åtminstone
Logga in
Skapa konto
Nästa timme har ägnats åt reparation istället
Logga in
Skapa konto
Ok, min såg (bosch GTS 635-216) kom med en klinga på 216 dia med 20 tänder. Klyvkniven är på 2.2 mm. Har letat runt efter en finare klinga men har haft svårt att hitta nåt i 216 dia som passar till klyvknivens tjocklek.Frustrator skrev:
Jag är novis på området, är det så att jag kan använda klingor med mindre diameter? Kan jag byta klyvkniv?
Det är alltså bara 8 tums klinga på den bordssågen.JohnnyKeba skrev:Ok, min såg (bosch GTS 635-216) kom med en klinga på 216 dia med 20 tänder. Klyvkniven är på 2.2 mm. Har letat runt efter en finare klinga men har haft svårt att hitta nåt i 216 dia som passar till klyvknivens tjocklek.
Jag är novis på området, är det så att jag kan använda klingor med mindre diameter? Kan jag byta klyvkniv?
Trodde alla blå Bosch bordssågar var med 10 tum.
Men denna skulle väl funka?
https://www.proffsmagasinet.se/mask...2pGv9npO12nowKju6zCFunxfADzLTV8hoCVUYQAvD_BwE
Klingan passar även kap o ger om du har en sådan (exempelvis Bosch gcm 8 sjl)
Edit:
Klingan som kommer till är tydligen bara 1,6 mm
Verktygs vård och handarbete
Har en Hults Bruk yxa som blivit misshandlad. Efter slipning och polering av yxhuvudet och omskaftning blev den i anständigt skick igen. Då var det dags att prova handarbete - göra ett eggskydd i läder. Jag hade min favorit gränsforsyxan som förebild men lyckades inte på första försöket så det blev en enklare variant. Men den får duga även om den inte är lika tilltalande som den från Gränsfors
Logga in
Skapa konto
Har en Hults Bruk yxa som blivit misshandlad. Efter slipning och polering av yxhuvudet och omskaftning blev den i anständigt skick igen. Då var det dags att prova handarbete - göra ett eggskydd i läder. Jag hade min favorit gränsforsyxan som förebild men lyckades inte på första försöket så det blev en enklare variant. Men den får duga även om den inte är lika tilltalande som den från Gränsfors
Viktigt att tänka på att det finns fler viktiga parametrar på klingor än storlek, tandvinkel tex, och att det kan vara olämpligt att sätta in en klinga i respektive såg den inte är ämnad för även om den passar rent storleksmässigt.Lexington skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Om vi pratar boxjoints/fingerfogstillverkning på bordssågen så vill du (i normalfallet) ha en klinga som tar brett. Gärna en notklinga på typ 6mm. Jag använder i huvudsak 2 klingor på bordssågen för fingerfogar. Dels en 180mm CMT med 14 tänder (tror jag) som sågar 6mm brett spår och dels en 250mm Swedex klyvklinga med 24 tänder som sågar 3,2mm brett. Det viktiga här är att de har en tandprofil som är platt på ovansidan annars blir spåret inte plant i botten. Kallas FTG (Flat Top Grind) på engelska och brukar benämnas AA av svenska sågklinge-tillverkare.JohnnyKeba skrev:Ok, min såg (bosch GTS 635-216) kom med en klinga på 216 dia med 20 tänder. Klyvkniven är på 2.2 mm. Har letat runt efter en finare klinga men har haft svårt att hitta nåt i 216 dia som passar till klyvknivens tjocklek.
Logga in
Skapa konto
Vad gäller jigg för att såga boxjoints så finns det flera olika men vill du ha variabel bredd på fingrarna (som inte måste matcha klingans snittbredd) så tycker jag Matthias Wandels boxjoint-jigg är suverän. Den har jag byggt med lite mindre förändringar från hans ritningar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
EDIT: Klyvkniven kan du antingen montera loss eller sänka under snittet när du använder en sådan jigg som jag gör ovan. Har du kvar den så måste den ju dock vara smalare än klingans snittbredd, men det gäller ju oavsett vad du sågar.
Att montera en mindre klinga än vad sågen är gjord för är normalt inget problem. Det du får tänka på är att skärhastigheten sjunker med minskande diameter på sågklingan. Normalt är detta inget problem, men man få sänka matningshastigheten med mindre klinga, men detta känner man när man sågar om man är någorlunda van användare av bordssåg/justersåg.
Redigerat:
Stort tack för ett bra svarV vectrex skrev:Om vi pratar boxjoints/fingerfogstillverkning på bordssågen så vill du (i normalfallet) ha en klinga som tar brett. Gärna en notklinga på typ 6mm. Jag använder i huvudsak 2 klingor på bordssågen för fingerfogar. Dels en 180mm CMT med 14 tänder (tror jag) som sågar 6mm brett spår och dels en 250mm Swedex klyvklinga med 24 tänder som sågar 3,2mm brett. Det viktiga här är att de har en tandprofil som är platt på ovansidan annars blir spåret inte plant i botten. Kallas FTG (Flat Top Grind) på engelska och brukar benämnas AA av svenska sågklinge-tillverkare.
[bild]
Vad gäller jigg för att såga boxjoints så finns det flera olika men vill du ha variabel bredd på fingrarna (som inte måste matcha klingans snittbredd) så tycker jag Matthias Wandels boxjoint-jigg är suverän. Den har jag byggt med lite mindre förändringar från hans ritningar.
[bild] [bild]
EDIT: Klyvkniven kan du antingen montera loss eller sänka under snittet när du använder en sådan jigg som jag gör ovan. Har du kvar den så måste den ju dock vara smalare än klingans snittbredd, men det gäller ju oavsett vad du sågar.
Att montera en mindre klinga än vad sågen är gjord för är normalt inget problem. Det du får tänka på är att skärhastigheten sjunker med minskande diameter på sågklingan. Normalt är detta inget problem, men man få sänka matningshastigheten med mindre klinga, men detta känner man när man sågar om man är någorlunda van användare av bordssåg/justersåg.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
En plyfadörr brukar jag göra genom att limma ihop en kärnram och sedan limma en hel skiva på varje sida. Sedan fräser jag ur ramarna för glas och speglar.
Därför blir det en massa spill som inte passar in i någon vettig produktion.
Fick ett ryck för några dagar sedan och sågade upp månadens spill till förvaringslådor.
Beslagen hos min huvudklient ligger i en hylla.
Påsar, kartonger, inlindade i bubbelplast och så då lösa förstås. När de först lades dit fanns någon slags ordning. För mig är det nu kaos. Konsekvensen blir att jag måste fråga varje gång var saker finns.
Satte upp lister i ett hörn över ett rör där det inte går att ha något vettigt ändå och började knacka ihop boxarna.
Ca 80 st räckte spillet till. Det är nu det riktiga jobbet börjar. Sortera upp grejer tar löjligt lång tid.
Mvh Findus
Därför blir det en massa spill som inte passar in i någon vettig produktion.
Fick ett ryck för några dagar sedan och sågade upp månadens spill till förvaringslådor.
Logga in
Skapa konto
Beslagen hos min huvudklient ligger i en hylla.
Logga in
Skapa konto
Påsar, kartonger, inlindade i bubbelplast och så då lösa förstås. När de först lades dit fanns någon slags ordning. För mig är det nu kaos. Konsekvensen blir att jag måste fråga varje gång var saker finns.
Satte upp lister i ett hörn över ett rör där det inte går att ha något vettigt ändå och började knacka ihop boxarna.
Logga in
Skapa konto
Ca 80 st räckte spillet till. Det är nu det riktiga jobbet börjar. Sortera upp grejer tar löjligt lång tid.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Gör också förvaringslådor som så småningom skall få husera liknande lådor som @findus42 gjort ovan.
Lådsidorna gör jag av 15mm björkplywood. Boxjointade och med botten som kommer limmas i ett spår. Lådorna är STORA, 700x700mm och kommer som sagt innehålla skruv mm, så det blir tungt! Frågan är om 6mm limmad björkplywood räcker eller om det kommer säcka ner för mycket? Vad tror ni?
Lådsidorna gör jag av 15mm björkplywood. Boxjointade och med botten som kommer limmas i ett spår. Lådorna är STORA, 700x700mm och kommer som sagt innehålla skruv mm, så det blir tungt! Frågan är om 6mm limmad björkplywood räcker eller om det kommer säcka ner för mycket? Vad tror ni?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto