3 437 699 läst · 18 395 svar
3438k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tänkte främst på förmågan att ta bort fina partiklar ur luften. Vilket styrs av filtreringsgrad och förmåga att upprätthålla hög sugvolym även vid lite tryckfall.mowatom skrev:
Din sug verkar sakna båda. Att bygga in den i en lufttät låda med filter kommer sänka sugvolymen rätt drastiskt.
Bara som en jämförelse så har jag 60 kvadratmeter finfilter (tar 99,999% av alla partiklar större än 0,5um) på min spånsug i mitt lilla hobbysnickeri...mowatom skrev:
Jag försöker ständigt komma fram till bästa sätt att rengöra penslar och rollrar. Har fortfarande ingen aning om vad som fungerar bäst.
Men på senare tid föredrar jag att doppa rollern i burk med lite vatten (som sedan återvinns) och därefter spola med vattenslang. Först med halvsmalt munstycke medan jag sakta snurrar rollern i handen och efter en halvminut med riktigt smalt munstycke på nära håll så det blir ett djäkla tryck. När det verkar som vattnet är klart när jag kramar rollern så sätter jag den på en bit sexkantskruv från Ikea i borrmaskinen och låter den rotera med hög hastighet.
Nu har jag en ren och fluffig roller som nästan är torr. Vi får se om jag byter metod inom kort...
Men på senare tid föredrar jag att doppa rollern i burk med lite vatten (som sedan återvinns) och därefter spola med vattenslang. Först med halvsmalt munstycke medan jag sakta snurrar rollern i handen och efter en halvminut med riktigt smalt munstycke på nära håll så det blir ett djäkla tryck. När det verkar som vattnet är klart när jag kramar rollern så sätter jag den på en bit sexkantskruv från Ikea i borrmaskinen och låter den rotera med hög hastighet.
Nu har jag en ren och fluffig roller som nästan är torr. Vi får se om jag byter metod inom kort...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 494 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 494 inlägg
Absolut värst momentet tidigare (nästan iaf) vid målning var att rengöra roller/pensel. Slutade aldrig komma färg när jag sköljde den under kran. Men sedan blev jag övertalad att testa penseltvätt, så mycket enklare det blev. Två snabba bad med sköljning efteråt då var den renFario skrev:Jag försöker ständigt komma fram till bästa sätt att rengöra penslar och rollrar. Har fortfarande ingen aning om vad som fungerar bäst.
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Fortsatt att producera spån medan lillgrabben sover förmiddag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto