Totalrenoverat denna juvel. I år tänkte jag ha en lite kralligare cykel än den jag hade förra året. Den sprack...

Så snart drar jag och några herrar till Hafjell :)

DSC_1491.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fixat ihop en liten såg- och fräsjigg.

Med vinklinsbara anhållet monterat så är det en taper jig (vad det nu kan heta på svenska, alltså såga avsmalnande bordsben) för bordsågen. Bort med anhållet så kan den teoretiskt användas för att kanta korta plank eller bara såga bitar som av någon anledning behöver hållas fast.

På andra långsidan slutar tvingspåren innan kanten och denna kant används för att trimma/rikta fanerbitar, egentligen jiggens huvudfunktion. Plankan ovanpå är bara för att få jämnt tryck.

DSC_0470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Simon Swartling och 8 till
  • Laddar…
Gissar att det är 18mm plywood, hur starka blir de där spåren för tvingarna?
 
15mm, spåren är ca 11 djupa, tvingen är ca 6mm tjock i botten så det är 5mm ovanför. Jag har ju kört med den här metoden ett tag nu och jiggarna håller bra, gamla kapsläden hade jag i flera år utan problem och där hade jag bara 4mm ovanför tvingen.
 
Chrissofsweden skrev:
Totalrenoverat denna juvel. I år tänkte jag ha en lite kralligare cykel än den jag hade förra året. Den sprack...

Så snart drar jag och några herrar till Hafjell :)

[bild]
Najs! Jag har provkört MTB SM-banan idag. Jisses, vad teknisk och lerig den var....
Väl hemma inser jag att länkaget för bakdämparen är helt slut nu och med tanke på alla andra skavanker så är det dax för ny hoj :D.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Najs! Jag har provkört MTB SM-banan idag. Jisses, vad teknisk och lerig den var....
Väl hemma inser jag att länkaget för bakdämparen är helt slut nu och med tanke på alla andra skavanker så är det dax för ny hoj :D.
SM-banan i DH? Idag vet man ju knappt. XCO-banorna är ju till och med hemska idag :p

n + 1 är cykelalgoritmen som alltid gäller där n = antalet cyklar du har nu ;)
 
XCO-banan i Värnamo, men det är ju precis så, dagens banor är ju helt galna! Det var bättre förr!

Jag har precis lyckats få min cykelgalna fru att följa regeln en cykel in - en cykel ut, annars blir det böter på 250 tkr (Ett dubbelgarage). Så den där formeln förblir en hemlighet :D
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Ola C skrev:
Fixat ihop en liten såg- och fräsjigg.

Med vinklinsbara anhållet monterat så är det en taper jig (vad det nu kan heta på svenska, alltså såga avsmalnande bordsben) för bordsågen. Bort med anhållet så kan den teoretiskt användas för att kanta korta plank eller bara såga bitar som av någon anledning behöver hållas fast.

På andra långsidan slutar tvingspåren innan kanten och denna kant används för att trimma/rikta fanerbitar, egentligen jiggens huvudfunktion. Plankan ovanpå är bara för att få jämnt tryck.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
hur fäster/skruvar du fast den övre plywood biten? islagsmutter?
 
S
Jag säger rampamuff men var kommer det namnet ifrån?
Jag menar, när man säger till någon ny att "vi kan använda rampamuff" så blir det tyst och när man förklarar vad en rampamuff är så blir ju följdfrågan "vad betyder det"?
 
S
Tycker engelskans threaded insert är det bästa namnet, det beskriver ju vad det är för något.

Jag tycker biltemavarianten med insexinterface och skalle är betydligt enklare att dra i rakt utan specialverktyg, jämfört med den där utan skalle och med spår. Ska man köpa biltemavarianten så kör på dom med hela gängor på utsidan, dom med piggar är gjorda av mjukost.
 
När vi nu ändå är inne på ämnet om Olas jiggar undrar jag vad du har för frässtål för att göra spåren till tvingarna. Jag har letat lite, men inte hittat något som verkar vara i rätt dimension. Eller har du något underdimensionerat och kör i fler omgångar?
 
Förut mekade jag runt med en underdimensionerad t-fräs från clas o men till denna fräsningen har jag hittat en betydligt mer passande, T1552-8 här http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Keyhole_253.html

Bottenskäret är tyvärr ca 1-1.5mm för tunt så man får ta det i 2 omgångar i djupled (vilket dock inte är så besvärligt), jag förfräser också med en rak 8mm fräs.

Det är betydligt enklare att göra genomgående t-spår eller t-spår i plattor som är byggda med 2 lager plywood, men ibland behöver man denna typ av spår som inte är genomgående.

Edit. Wealden gör för övrigt väldigt bra frässtål för överkomliga priser.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.