Frustrator Frustrator skrev:
Snygga! Vad har de fått för ytbehandling?
Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll hur många hyllor de får..det är ändå för lite.. (kanske bara är mina dåliga gener dock..)
De är gjorda i furu som jag har betsat, tror det var lackbets men inte helt säker. kan leta fram burken imorgon

Immobil Immobil skrev:
Ahaa, en pinnsvarv! (y)
Clas Ohlsons version av pinnvässare, finns naturligtvis inte längre kvar:

Tre olika stora träblock formade som pinnvässare med koniska hål och metallblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såldes i sats om tre olika stora. Hålet är koniskt, som på en pennvässare.

• Gilla
  • Ledsen
Solvskaftet och 7 till
  • Laddar…
Senaste dagarna när jag har fått lite tid över har jag gjort ett MPT (inte MFT). Detta är första gången jag gör något liknande, och det är en prototyp. Ska nog efter jag använt detta lite göra ett nytt i MDF istället.

Hemmagjord träbänk med hålmönster och verktygsfästen, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Torpolle och 6 till
  • Laddar…
Inte riktigt i klass med andras verktygsfixande men jag löste ett problem med hjälp av skruvdragare igår.
En av mina blixtar hade visst blivit stående alldeles för länge* med batterier i och slutat fungera. Det visade sig att endast en av kontakterna fått oxidering på sig så jag försökte länge med tops och annat att få den ren men det var svårt att komma åt inne i blixten.
Till slut tog jag en penna med suddegummi och satte i skruvdragaren. Nu blev det fart på putsandet och det mesta lyckades jag få bort. Blixten fungerar igen... Det rör sig om en Nikon SB-24 som troligen är trettio år gammal, en riktig arbetshäst.
Än en gång har ett basverktyg visat sig vara multifunktionellt.

*Det räcker att slarva en gång.

Hand håller en Nikon-blixt som rengörs med en blyertspenna i chucken på en gul och svart skruvdragare på ett rörigt arbetsbord.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 17 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
*Det räcker att slarva en gång.
Tack för påminnelsen, nu får jag inte glömma att kontrollera mitt batterifack i min SB24:a. För att se om jag också har slarvat med att plocka ur batterierna....:thinking:

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Idag har jag varit och köpt alldeles för mycket Ask. Ca 1,3 kubikmeter fastmått. Fick ett väldigt bra pris om jag tog hela högen så jag slog till.

Jag får nog avtacka mig coachingen av @Frustrator då jag gått och blivit en (virkes)hoarder själv! :oops:
Askplankor lastade på ett släp, med skog och landskap samt timmerstockar i bakgrunden.
Skapa konto
Stora ekplank bredvid varandra på ett betonggolv, med synlig ådring och naturligt mönster i träet.
Skapa konto

Väldigt trevligt ställe att handla på. Här låg det ett gäng 1,6 meter breda ekplank som kom från en ek som planterats i Slottsskogen 1711! :surprised:
Stapel av askplank i olika storlekar och en lastmaskin i ett sågverk.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
___EM och 20 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Tack för påminnelsen, nu får jag inte glömma att kontrollera mitt batterifack i min SB24:a. För att se om jag också har slarvat med att plocka ur batterierna....:thinking:
Jag har också fått lära mig att ”bränna” av lite blixtar då och då. Så den håller sig fräsch.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag provade att skriva ut ett hål igår, inte för att jag har så stor användning av hålet men..
3D-utskriven vit kub med ett 8mm hål och rundade kanter på ett träbord.
Skapa konto

10x10x10mm, 8mm hål samt 1mm radie på alla kanter.
Min gissning är att jag hade kunnat göra ett större hål, utan behov av stöd. (y)

I det här inlägget finns ett filmklipp från de sista lagren på kuben.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rogram-3d-skrivare.390123/page-7#post-3897039

Redigerat:
  • Gilla
sirlongfellow och 3 till
  • Laddar…
Känns i musklerna nu efter att ha kånkat runt på dessa rätt feta plank nu sen 16:00.

Kapade de långa planken på mitten och kantade dem. Stapel av kapade och delvis kantade träplank bredvid en grå vägg, redo för torkning.
Skapa konto

Majoriteten får förbli okantade. Jag orkar helt enkelt inte nu.
Stapel med kapade och okantade plank vid ett förråd, dammsugare och verktygslåda i förgrunden.
Skapa konto

Röjde upp lite plats i förrådet som får agera torkkammare kommande vinter.
Kapade träplank ligger på ett betonggolv inne i ett förråd med plywoodväggar, redo för torkning.
Skapa konto
Staplar av kapade och kantade träplankor i olika storlekar organiserade i ett förråd, vilka används för ett byggprojekt.
Skapa konto

När all bråte äntligen var inne igen så kände jag mig som @Frustrator ;)
Förråd med staplade plank och timmer, cyklar i förgrunden och däck, isolering och diverse föremål i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 16 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
När all bråte äntligen var inne igen så kände jag mig som @Frustrator
Så vackert! Nästan så man blir tårögd ;)

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Känns i musklerna nu efter att ha kånkat runt på dessa rätt feta plank nu sen 16:00.

Kapade de långa planken på mitten och kantade dem. [bild]
Majoriteten får förbli okantade. Jag orkar helt enkelt inte nu.
[bild]

Röjde upp lite plats i förrådet som får agera torkkammare kommande vinter.
[bild] [bild]

När all bråte äntligen var inne igen så kände jag mig som @Frustrator ;)
[bild]
Men lite övning till behöver du..
Oorganiserad samling av byggmaterial och verktyg inklusive träplankor, kartonger och en grön stol i ett förråd.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Maxizor och 8 till
  • Laddar…
Rickard.
Gjort klart, hängt upp och hårdtestat grabbens nya lite lätt klyshiga sänglampa. Kul att få damma av lödpennan efter en längre tid på hyllan och bli påmind hur hopplöst pilligt det är :)
DIY väggmonterad sänglampa med namnet 'frej' upplyst, i ett barnrum både i dagsljus och mörker.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
Eftersom dom sa på radion att vi skulle få en halvmeter snö inatt med snöstorm och full vinter så var det bara att bita i suräpplet å byta till vinterhjul.
Nå det går ganska fort i alla fall på lillbiln som har sportchassi, man behöver som bara lyfta fram med domkraften så kommer båda däcken upp.
Bil lyft med domkraft i ett garage inför byte till vinterhjul.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nå det går ganska fort i alla fall på lillbiln som har sportchassi, man behöver som bara lyfta fram med domkraften så kommer båda däcken upp.
[bild]
Är min känsla med de flesta moderna bilar som är styvare genom "unibodyn"..
Blir alltid paranoid dock och ställer in pallbockar som extra skydd :)

Bra där att snöslungan är redo. :cool:

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.