3 452 948 läst · 18 475 svar
3453k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
De är gjorda i furu som jag har betsat, tror det var lackbets men inte helt säker. kan leta fram burken imorgonFrustrator skrev:
Senaste dagarna när jag har fått lite tid över har jag gjort ett MPT (inte MFT). Detta är första gången jag gör något liknande, och det är en prototyp. Ska nog efter jag använt detta lite göra ett nytt i MDF istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt i klass med andras verktygsfixande men jag löste ett problem med hjälp av skruvdragare igår.
En av mina blixtar hade visst blivit stående alldeles för länge* med batterier i och slutat fungera. Det visade sig att endast en av kontakterna fått oxidering på sig så jag försökte länge med tops och annat att få den ren men det var svårt att komma åt inne i blixten.
Till slut tog jag en penna med suddegummi och satte i skruvdragaren. Nu blev det fart på putsandet och det mesta lyckades jag få bort. Blixten fungerar igen... Det rör sig om en Nikon SB-24 som troligen är trettio år gammal, en riktig arbetshäst.
Än en gång har ett basverktyg visat sig vara multifunktionellt.
*Det räcker att slarva en gång.
En av mina blixtar hade visst blivit stående alldeles för länge* med batterier i och slutat fungera. Det visade sig att endast en av kontakterna fått oxidering på sig så jag försökte länge med tops och annat att få den ren men det var svårt att komma åt inne i blixten.
Till slut tog jag en penna med suddegummi och satte i skruvdragaren. Nu blev det fart på putsandet och det mesta lyckades jag få bort. Blixten fungerar igen... Det rör sig om en Nikon SB-24 som troligen är trettio år gammal, en riktig arbetshäst.
Än en gång har ett basverktyg visat sig vara multifunktionellt.
*Det räcker att slarva en gång.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Idag har jag varit och köpt alldeles för mycket Ask. Ca 1,3 kubikmeter fastmått. Fick ett väldigt bra pris om jag tog hela högen så jag slog till.
Jag får nog avtacka mig coachingen av @Frustrator då jag gått och blivit en (virkes)hoarder själv!
Väldigt trevligt ställe att handla på. Här låg det ett gäng 1,6 meter breda ekplank som kom från en ek som planterats i Slottsskogen 1711!
Jag får nog avtacka mig coachingen av @Frustrator då jag gått och blivit en (virkes)hoarder själv!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väldigt trevligt ställe att handla på. Här låg det ett gäng 1,6 meter breda ekplank som kom från en ek som planterats i Slottsskogen 1711!
Logga in
Skapa konto
Jag provade att skriva ut ett hål igår, inte för att jag har så stor användning av hålet men..
10x10x10mm, 8mm hål samt 1mm radie på alla kanter.
Min gissning är att jag hade kunnat göra ett större hål, utan behov av stöd.
I det här inlägget finns ett filmklipp från de sista lagren på kuben.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rogram-3d-skrivare.390123/page-7#post-3897039
Logga in
Skapa konto
10x10x10mm, 8mm hål samt 1mm radie på alla kanter.
Min gissning är att jag hade kunnat göra ett större hål, utan behov av stöd.
I det här inlägget finns ett filmklipp från de sista lagren på kuben.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rogram-3d-skrivare.390123/page-7#post-3897039
Redigerat:
Känns i musklerna nu efter att ha kånkat runt på dessa rätt feta plank nu sen 16:00.
Kapade de långa planken på mitten och kantade dem.
Majoriteten får förbli okantade. Jag orkar helt enkelt inte nu.
Röjde upp lite plats i förrådet som får agera torkkammare kommande vinter.
När all bråte äntligen var inne igen så kände jag mig som @Frustrator
Kapade de långa planken på mitten och kantade dem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 613 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 613 inlägg
Men lite övning till behöver du..V vectrex skrev:Känns i musklerna nu efter att ha kånkat runt på dessa rätt feta plank nu sen 16:00.
Kapade de långa planken på mitten och kantade dem. [bild]
[bild]
[bild] [bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 541 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 541 inlägg
Eftersom dom sa på radion att vi skulle få en halvmeter snö inatt med snöstorm och full vinter så var det bara att bita i suräpplet å byta till vinterhjul.
Nå det går ganska fort i alla fall på lillbiln som har sportchassi, man behöver som bara lyfta fram med domkraften så kommer båda däcken upp.
Nå det går ganska fort i alla fall på lillbiln som har sportchassi, man behöver som bara lyfta fram med domkraften så kommer båda däcken upp.
Logga in
Skapa konto
Är min känsla med de flesta moderna bilar som är styvare genom "unibodyn"..Cheesen skrev:
Blir alltid paranoid dock och ställer in pallbockar som extra skydd