3 452 882 läst · 18 475 svar
3453k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 613 inlägg
Fått på en egg på senaste kniven, och gjort ett fodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 613 inlägg
I går fick jag en fråga från medlemmen @mowatom med anledning av mitt inlägg om fönsterbågar. Frågan gällde om hur man gör ¨torparromber¨. Har ingen aning om hur de gjorde förr... elle nu heller för den delen. Men gjorde en kvalificerad gissning. Påminde mig en lösning som jag föreslog när @ozean ville ha förslag på hur han skulle tillverka kyrkfönster. Tror inte att iden slog rot i den tråden.
För att ta reda på om iden fungerar så tog jag mig till snick i förmiddags för en stunds meditationssnickrande.
Tog fram min hemgjorda gerjigg och letade upp lite spillvirke för att göra en ¨torparromb¨i samma dimension som spröjsen hade i fönsterbågarna jag gjorde i veckan som gick.
Lite lat tillät jag mig vara. Valde 30 och 60 grader. Därmed blir alla vinklar självklara.
Började med att såga fram själva romben från ämnesvirket.
Därefter geringarna mot spröjsen. Helst skall alla möten ha rätt gering för att dekorprofil och fals skall stämma sedan. Geringarna skall helst gå i ämnets centrum och gapen i hörnen skall vara samma bredd som ämnesvirket till spröjsen.
Samtidigt som jag sågade geringarna så sågade jag till ett stöd för sågning/fräsning av slitsar i rombdelarna. Slitsarna går att göra i vertikalfräs eller i justersåg. Går inte in på exakt hur arbetet skall utföras säkert. Av bilden framgår hur stödet är till hjälp.
Lägger man ihop romb-ämnena så bildas ett tapphål.
I ändarna på spröjsen sågade jag raka tappar som passar i romben.
Hade kunnat såga de gerade nackarna för hand med en japansåg och sågstöd. Noggrannheten är inte superviktig. Normalt så skall fönster målas vilket medger användande av ger-mos om man missar lite någonstans. Jag använde gerjiggen och sågade på justersågen efter märke runt om.
Överskottet av tappen ritade jag på och tog bort i bandsågen.
Sålunda klar med alla ämnen dags för fals och dekorprofil. Om allt stämmer så kommer dekor och fals stämma. Stålet satt i fräsen. Lättja igen...
Monterade ihop hela romben med spröjsen. Så här ser falssidan ut.
I skarpt läge så måste man fundera ut ett sätt att kapa ämnena i exakt rätt längd för bågarna. Det är enda ytterligare svårigheten jag ser. Kommen så långt är det bara det vanliga jobbet kvar som ändå skall utföras.
En liten film på dekorprofilsidan kanske kan ge en god uppfattning om hur geometrin är.
Tiden för att göra hela inklusive plocka fram och städa efteråt var 100 minuter. Då vågar jag påstå att det går att göra en serie till en glasveranda med ett tillägg på ungefär en timme per båge. Kul helgpyssel för mig i dag så här långt.
Mvh Findus
För att ta reda på om iden fungerar så tog jag mig till snick i förmiddags för en stunds meditationssnickrande.
Tog fram min hemgjorda gerjigg och letade upp lite spillvirke för att göra en ¨torparromb¨i samma dimension som spröjsen hade i fönsterbågarna jag gjorde i veckan som gick.
Logga in
Skapa konto
Lite lat tillät jag mig vara. Valde 30 och 60 grader. Därmed blir alla vinklar självklara.
Började med att såga fram själva romben från ämnesvirket.
Logga in
Skapa konto
Därefter geringarna mot spröjsen. Helst skall alla möten ha rätt gering för att dekorprofil och fals skall stämma sedan. Geringarna skall helst gå i ämnets centrum och gapen i hörnen skall vara samma bredd som ämnesvirket till spröjsen.
Logga in
Skapa konto
Samtidigt som jag sågade geringarna så sågade jag till ett stöd för sågning/fräsning av slitsar i rombdelarna. Slitsarna går att göra i vertikalfräs eller i justersåg. Går inte in på exakt hur arbetet skall utföras säkert. Av bilden framgår hur stödet är till hjälp.
Logga in
Skapa konto
Lägger man ihop romb-ämnena så bildas ett tapphål.
Logga in
Skapa konto
I ändarna på spröjsen sågade jag raka tappar som passar i romben.
Logga in
Skapa konto
Hade kunnat såga de gerade nackarna för hand med en japansåg och sågstöd. Noggrannheten är inte superviktig. Normalt så skall fönster målas vilket medger användande av ger-mos om man missar lite någonstans. Jag använde gerjiggen och sågade på justersågen efter märke runt om.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Överskottet av tappen ritade jag på och tog bort i bandsågen.
Sålunda klar med alla ämnen dags för fals och dekorprofil. Om allt stämmer så kommer dekor och fals stämma. Stålet satt i fräsen. Lättja igen...
Logga in
Skapa konto
Monterade ihop hela romben med spröjsen. Så här ser falssidan ut.
I skarpt läge så måste man fundera ut ett sätt att kapa ämnena i exakt rätt längd för bågarna. Det är enda ytterligare svårigheten jag ser. Kommen så långt är det bara det vanliga jobbet kvar som ändå skall utföras.
Logga in
Skapa konto
En liten film på dekorprofilsidan kanske kan ge en god uppfattning om hur geometrin är.
Tiden för att göra hela inklusive plocka fram och städa efteråt var 100 minuter. Då vågar jag påstå att det går att göra en serie till en glasveranda med ett tillägg på ungefär en timme per båge. Kul helgpyssel för mig i dag så här långt.
Mvh Findus
Tiden har för länge sedan gått när det var en konkurrens mellan yrkesskickliga hantverkare. Kvalitetstänkandet har omvandlats till en byråkratisk process där konsulter mest skall hålla sin egen rygg fri. Vad som är respektfullt för gamla hus och för tidigare hantverkstraditioner underordnas standarder som skiter högaktningsfullt i allt som är vackert.
Därför ser jag det som min plikt att förmedla kunskap och, om möjligt, mitt förhållningssätt och sätt att tänka till alla som vill höra på.
Jätteroligt att någon vill ta vid och föra snickeriet vidare. Ännu bättre om de inte tar mitt ord för gott utan går vidare med egna tankar och blir bättre på det jag gör än vad jag är och har varit.
Mvh Findus
Därför ser jag det som min plikt att förmedla kunskap och, om möjligt, mitt förhållningssätt och sätt att tänka till alla som vill höra på.
Jätteroligt att någon vill ta vid och föra snickeriet vidare. Ännu bättre om de inte tar mitt ord för gott utan går vidare med egna tankar och blir bättre på det jag gör än vad jag är och har varit.
Mvh Findus
Så sant som det är sagt....... men jag tror att vi fortfarande kan väcka yrkeskunskapen och yrkesstoltheten till liv. Den är illa skadad och ligger i respirator men det finns liv kvar. Det är upp till oss vårdpersonal att väcka liv i den.
Ja förutom lite fix på gården så ville jag fixa något JAG ville göra.
Hade en idé i huvudet så jag körde på känn.
En jobbarvagn som lillpojken säger.
Hade en idé i huvudet så jag körde på känn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En jobbarvagn som lillpojken säger.
Åkte runt lite i nejden igår, och de vinklarna är nog rätt väl valda. Vissa har dock 45+45, oftast då med 2 st fördelade jämnt på båghöjden,ca. Var inte framme och mätte på stugorna Här i närkeskogarna är det fullsmetat med glasverandor med torpromber och jag tycker verkligen att det är vackert, i synnerhet med ett färgat glas i romben.findus42 skrev:
Min smidigaste dykertpica gav upp för ett tag sedan, en trasig packning som inte längre verkar gå att få tag på. Gjöt en egen packning genom att fylla spåret med biltema multibond-lim som fick torka över natten. Provade den ikväll och det verkar fungera fint
Logga in
Skapa konto
Byggt färdigt ett par små hyllor till barnens rum. Borde nog ha gjort två till, blev lite litet för deras grejer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto