Ola C skrev:
Trevlig film:) Är ditt hyvelskydd trasigt? Ser lite konstigt ut att det faller pladask ner, och lite vanskligt att hålla skyddet uppe med ena handen medan du petar in plankan nån cm så skyddet vilar på den innan du börjar hyvla.
Tack!

Ja, jag tänkte på det själv när jag såg det inspelade, inget jag tänkt på när jag hyvlar. Tror det sitter en fjäder där, skall kolla upp det, så den kan stanna uppe..
 
MathiasS skrev:
...ser ju ut att vara en seriöst snickrad ställning, men wtf gör flickebarnet där uppe?/QUOTE]
Jag har haft alla mina döttrar uppe på ställningen. De har då och då följt när jag byggt den och jag vill att de skall veta hur det känns där uppe och vara medvetna om hur man rör sig när på stegen och på ställningen.

Riskfyllt? Ja och nej. Det finns alltid en risk med arbete på höjd och när man använder verktyg av olika slag. På ställningen ser jag som de största riskerna att man backar över kanten eller vänder sig fel vid något tillfälle.
Jag noterade till exempel att en annan av mina döttrar höll handen ovanpå "ledstången" när hon skulle klättra ned för stegen. Sade till henne att hålla om den istället så hon kan ha ett grepp med handen om hon skulle slinta eller missa första stegsteget.

Jag ser inga problem med att ha döttrarna uppe på+ ställningen en stund.
 
  • Gilla
Öfremora
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...ser ju ut att vara en seriöst snickrad ställning, men wtf gör flickebarnet där uppe?
Jag har haft alla mina döttrar uppe på ställningen. De har då och då följt när jag byggt den och jag vill att de skall veta hur det känns där uppe och vara medvetna om hur man rör sig på stegen och på ställningen.

Riskfyllt? Ja och nej. Det finns alltid en risk med arbete på höjd och när man använder verktyg av olika slag. På ställningen ser jag som de största riskerna att man backar över kanten eller vänder sig fel vid något tillfälle.
Jag noterade till exempel att en annan av mina döttrar höll handen ovanpå "ledstången" när hon skulle klättra ned för stegen. Sade till henne att hålla om den istället så hon kan ha ett grepp med handen om hon skulle slinta eller missa första stegsteget.

Jag ser inga problem med att ha döttrarna uppe på ställningen en stund.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
nanowire skrev:
Sågen ser ut att kunna bli jättefin. Vad är alla reglagen brevid vinkling/höjning till för?
Om du menar för coroneten så är det en multimaskin så det är omställningsreglagen.

IMG_20160529_220046_crop_228x340.jpg
 
  • IMG_20160529_220046-600x800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Gjort ett första trevande försök till att bygga grannsämja. Jag ger det 3 stridsyxor av 5 möjliga. Kul och utmanande men också lite frustrerande! :)

Grannparet mitt emot har bott ensligt i sin stuga omgiven av skog sedan 50- eller 60-talet. De har några grannar sedan tidigare men alla har liksom skött sitt eget i alla år, de har väldigt få beröringspunkter med varandra.

Tills nu. Pang bom, 8 nya grannar, ny grusväg vid tomtgräns och byggtrafik hela dagarna några somrar i sträck. Det dammar utav h-e och grannen får ingen hjälp. Den nybildade vägsamfälligheten håller hårt i slantarna efter vinterns snöröjning och styrelsen vill inte salta/vattna nu eftersom en entreprenör ska utföra garantiärenden på vägen den här veckan.

Granngubben nöjer sig med att förklara läget och vädja om lite hjälp med att sköta åtminstone vår gemensamma bit, så jag gick över igår med ett par trädgårdsslangar och ett par säckar salt. Fick gott betyg. "Vissa är det ordning på!".

Hans fru däremot är inte lika öppensinnad utan tenderar att försöka dra in mig i hennes konflikt med ovan nämnda parter. Jag försökte förklara att jag inte är intresserad av att blanda mig i konflikter som fanns innan jag ens kom till området men att jag gärna hjälper till med lite vatten och salt för vår sträcka så att vi löser situationen här och nu istället för att stångas med en ovillig styrelse i flera veckor. Det var inte vad hon ville höra.

Tanten går iväg. Ridå.

Gubben verkar ta det hela med ro. Jag ska göra vad jag kan för att vinna över tanten också men jag väntar nog tills hon kan resonera sakligt om situationen. Eventuellt skickar jag sambon istället, hon har bra hand med tanter.

Fortsättning följer.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Varit ute med lille man i verkstan, och han byggde o byggde väldigt bestämt...
13277508_1774751612811135_321966730_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
En sån passande tröja... :)
 
  • Gilla
teed och 2 till
  • Laddar…
S
Idag blev vi med pool :)
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
Gjutit. Puh.
20160607_151608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Lagt ut en film om bygget av en blomlåda.
[länk]
DiResta fan? ^^




För egen maskin har jag snart fått ihop högtryckstvätten igen, alla nya packningar mm på plats så snart kan man börja tvätta igen (hoppas jag iaf)
 
Innan jag tog kvällen (eller tidig morgon..) så tog jag mig äntligen tiden att montera ihop byggsågen. Nu börjar det kännas komplett. Det enda jag riktigt saknar är ett uppvärmt utrymme. Men det är enbart en pengafråga då utrymmet, 31kvm, finns i uthuset.
DSC_1275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
mrVoodoo skrev:
DiResta fan? ^^
Han är absolut en av de youtubers jag följer och inspireras av. Jag tilltalas av det inkluderande formatet, inget tal eller text i filmen gör att det inte finns några språkbarriärer.

Men det finns många bra och prenumerationslistan börjar bli lång! ;)
 
Här finns allt man kan behöva i spikform; gjutna, smidda, vanliga, dyckert, enorma mm
Fick med allt när vi köpte huset :)
DSC_1288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1292.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart! Sorterat och städat.
DSC_1294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
En såghållare. Små bitar rundstav ser till att sågen inte ramlar ner. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.